Operation Flashpointin tekijät puhuvat uudesta pelistään / Uutiset / pelaaja.fi

Operation Flashpointin tekijät puhuvat uudesta pelistään

12.10.2006 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
25

Armed Assault on Operation Flashpointin tehneen Bohemia Interactiven ensimmäinen uusi peli moneen vuoteen. Ensitestitunnelmia pelin ennakkoversiosta voi lukea uusimmasta PCpelaajasta. Lehden toimitus myös haastatteli Bohemian Paul R. Stathamia, joka kertoo seuraavasti lisää pelistä.

arma 2006-09-11 12-10-15-82.png

Mitä Bohemia on oikein tehnyt kaikki nämä vuodet Operation Flashpointin jälkeen?

— Olemme käyttäneet paljon aikaa ja resursseja kehittääksemme monenlaisia ohjelmointityökaluja ja uutta teknologiaa, joita käytämme nykyisissä ja tulevissa projekteissamme. Kuten monet hyvin tietävät, käytämme pelienkehityksessä mahdollisimman paljon talon omia kehitystyökaluja, oli sitten kyse maaston- ja kasvien luomisesta, tai moninpelin verkkoteknologiasta.

Opimme paljon Operation Flashpointin tekemisestä, ja käytimme hyväksemme oppimamme sen lisäosissa, VBS 1 ja 2 –sotilaskoulutussimulaattoreissa sekä myös Armed Assaultin tekemisessä. Panostus omaan teknologiaan tekee meistä riippumattomia ja antaa meille oivan aseman tulevaisuuden pelinkehitystä ajatellen.

Mitä Codemastersin ja Bohemian välillä tapahtui? Codemasters ei enää toimi julkaisijananne? Kuka omistaa Operation Flashpointin?

— Tapahtui jalkapallotermeillä ilmaistuna ns. Bosmanit, eli heillä oli meidän kanssamme määräaikainen sopimus, joka umpeutui. He, kuten kaikki muutkin julkaisijat, ovat tervetulleita keskustelemaan kanssamme tulevien peliemme julkaisemisesta.

Codemasters omistaa oikeudet Operation Flashpointin nimeen, mutta Bohemia omistaa kaiken muun peliin liittyvän, jolla on oikeasti jotakin merkitystä, kuten pelimoottorin, teknologian, sisällön ja niin edelleen.

arma 2006-09-11 12-30-26-84.png

Operation Flashpoint on edelleen yksi realistisimmista kaupallisista taistelusimulaatiopeleistä. Voiko Armed Assaultilta odottaa samaa, vai onko aika mennyt jo sellaisten pelien ohi? Nykymarkkinat kun pursuvat erilaisia nopeatempoisia taktisia räiskintöjä.

Armed Assaultilta voi odottaa samaa kuin Operation Flashpointilta. Se ei ole pinnallinen toimintapeli, vaan niin hyvä taistelusimulaatio, kuin kotitietokoneelle on mahdollista tehdä. Pelimoottorin monipuolisuus ja kehittämämme teknologia kuitenkin mahdollistavat sen, että pelaajat voivat itse säädellä pelin realismin tasoa ja muutakin peliin liittyvää. Jos he haluavat tehdä siitä simulaation sijaan nopean, hauskan ja toimivan räiskintäpelin, niin se onnistuu.

Armed Assultin vahvuus on nimenomaan siinä, että se voi emuloida monenlaisia pelityylejä. Jos esimerkiksi pitää Battlefield 2:sta, Joint Operationsista tai Counter-Strikesta, voi Armed Assaultin helposti muokata minkä tahansa niistä kaltaiseksi. Se ei ole siis sidottu vain yhteen pelityyliin.

Opertation Flashpointin tarina ja tehtävät olivat hyvin avoimia. Onko tällaisten avoimien pelien tekeminen uudemmalla teknologialla helpompaa vai vaikeampaa?

— Pelien vapaus ja avoimuus on oikeastaan eniten kiinni pelisuunnittelijoiden älystä, mielikuvituksesta ja kyvystä kehittää toimiva avoin pelimaailma. Pelit, jotka pakottavat pelaajan keinotekoisesti tekemään muka peliin vaikuttavia päätöksiä, tai jotka laittavat pelaajan etenemään kapeassa tunnelissa ennalta ohjelmoitujen tapahtumien ja tarinankuljetuksen vuoksi, eivät yleensä tee niin teknologian rajoitusten, vaan pelitekijöiden omien rajoitusten vuoksi.

Jos pelinkehittäjät haluavat tehdä avoimen ja vapaan pelin, he voisivat tehdä niin, aivan kuten me teimme Operation Flahspointin suhteen jo vuonna 2001. Avoimien pelimaailmoiden vähäisyys johtuu pelintekijöiden ja kustantajien rajoittuneisuudesta. Sen sijaan että kehitettäisiin toimivia hiekkalaatikkopelejä, joissa pelaajat itse luovat pelikokemuksensa, alalla turvaudutaan jatkuvasti totuttuihin kaavoihin ja putkimaisiin pelikokemuksiin. Nykyteknologia ei ole näiden rajoitusten takana.

arma 2006-09-11 12-23-36-18.png

Mikä on Armed Assaultin “se” juttu, ja mistä luulette pelaajien pitävän siinä eniten?

— Pelin ”se” juttu on koko hela hoito. Kaiken mitä se sisältää, kaikki mikä pelissä on mahdollista. Suuri ja avoin virtuaalinen saari, laaja yksinpelikampanja, moninpeli lukuisine pelimuotoineen ja jopa sadan pelaajan pelaajamäärineen, tehtäväeditori ja avoimuus pelaajien omille pelimuokkauksille.

On vaikea arvata mistä yhdestä asiasta pelaajat tulevat pelissä pitämään, koska se on niin laaja, aivan kuten Operation Flahspointkin. Itse pelaan Armed Assaultia jalkaväkisimulaationa eli liikun tavallisena sotilaana keskellä taisteluiden kaaosta. Minusta on hauskaa yrittää selvitä tehtävistä vain hallussani olevilla tai löytämilläni aseilla samalla kun hyödynnän maastoa ja pelimaailman avoimuutta tekoälyn ohjaamat toverit rinnallani.

Toiset pelaajat voivat taas ehkä pitää pelin lentosimulaatiosta, omien tehtävien suunnittelusta tai moninpelistä. Tai ehkäpä jotkut ihastuvat vain pelkään pelimaailmana toimivaan kauniiseen saareen ja sen yksityiskohtaiseen luontoon.

Mitä Operation Flashpointin fanit voivat odottaa peliltä? Entäpä muiden taktisten sotaräiskintäpelien pelaajat?

— Vaikka Armed Assault onkin teknologisesti täysin uusi peli, on sen keskeinen peli-idea sama kuin Operation Flashpointissa. Luulen että fanit ovat melkein heti kuin kotonaan Armed Assaultin kanssa. Mukana on paljon uutta ja osa vanhoista jutuista on paranneltua ja muuteltua, mutta muutoin kaiken pitäisi olla tuttua.

Kuten jo aiemmin sanoin, Armed Assaultin avoimuus ja monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat sen, että pelaajat voivat itse muokata sitä mieleisekseen. Siksipä sillä on paljon tarjottavana myös niille, jotka eivät koskaan ole pelanneet Flahspointia.

Esimerkiksi sotaräiskintäpelien pelaajat ovat enemmän tai vähemmän jakautuneet pelaajiin, jotka haluavat nopeatempoista peliä, yleensä moninpelissä, ja niihin jotka haluavat hitaampaa ja taktisempaa simulaatiota joko yksin- tai moninpelissä. Armed Assault sopii hyvin kummallekin pelaajaryhmälle, sillä sitä voi muokata kummankin pelityylin mukaiseksi.

arma 2006-09-11 12-19-52-95.png

Pelataanko Bohemia Interactivella muita sotaräiskintäpelejä?

— Tässä lajityypissä tehdään nykyään niin monia pelejä, että ei ole kovin vaikeaa olla kyyninen. Tuntuu siltä, että monet nykyiset räiskintäpelit on tehty katsottaviksi, ei pelattaviksi. Harvassa viime aikoina julkaistussa pelissä on muistettu, että pelattavuus on grafiikkaa tärkeämpi tekijä. Sellaiset pelit tuntuvat olevan nykypäivänä enemmänkin poikkeus. On hyvä, että pelinkehityksestä on kasvanut miljardibisnes, mutta on silti ikävää, että liian monet pelit tehdään pelattavuus vasta toisella sijalla.

Seuraamme tietenkin kilpailijoita ja sitä mitä he peleissään tekevät. Me painotamme peleissämme pelattavuutta ja etsimme sitä muidenkin peleistä. Emme kuitenkaan löydä sitä niinkään muista räiskintäpeleistä, kuin kokonaan toisten pelilajityyppien edustajista, kuten roolipeleistä.

Operation Flashpoint on monien kriitikoiden mielestä yksi kaikkien aikojen sodanvastaisemmista sotapeleistä. Oletteko samaa mieltä?

— Monista ihmisistä sotaa kuvaava tietokone- tai videopeli ei koskaan voi olla sodanvastainen. Luulen, että Flashpoint pisti realistisella tarinallaan ja pelattavuudellaan monet pelaajat välillä miettimään, ehkä jopa tarkastelemaan maailmanmenoa vähän tarkemmin.

Sota ei ole hienoa, hauskaa tai mukavaa. Pelit sen sijaan voivat olla hauskoja ja mukavia, sehän on niiden tarkoituskin. Peleillä voidaan myös hienovaraisesti valistaa tai opettaa positiivisesti, joka on minusta hyvä ja hyödyllinen juttu pelinkehityksessä. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin viihteestä.

Se, ovatko Flashpoint tai Armed Assault sodanvastaisia on minusta toisarvoista, jos ne herättävät keskustelua ja kysymyksiä aiheesta. Jos pelit kykenevät siihen ja aiheuttavat pelaajissa tarpeen saada lisää tietoa, on se minusta laadun merkki ja hyvä esimerkki siitä, mitä tämän lajityypin pelit voivat parhaimmillaan saada aikaiseksi.

arma 2006-09-11 12-36-14-09.png

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

OFP herättää yhä lämpimiä muistoja, mutta valitettavasti ei ole aikomustakaan päivittää konetta XO:n hommaamisen jälkeen.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Mitenköhän paljon vaatii tietokoneelta tehoja?

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Vaatimukset:

Minimum Specification:

* CPU: 2 Ghz
* RAM: 512 MB
* Nvidia Geforce FX with 128 MB RAM & pixel shader 2.0, ATI Radeon 9500 with 128 MB of RAM & pixel shader 2.0
* Free HD Space: 3 GB (or more as needed for downloadable addons)
* Software: Windows XP or Windows 2000 and DirectX 9

Recommended Specification:

* CPU: 3 Ghz
* RAM: 1 GB
* Video Card: Nvidia 6800 and above or Ati x800 and above with at least 256 MB RAM
* Free HD Space: 3 GB (or more as needed for downloadable addons)
* Software: Windows XP and DirectX 9

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Näyttää loistavalta, ja varmasti onkin sitä! OFP:tä on kyllä tullut tahkottua.

"mutta valitettavasti ei ole aikomustakaan päivittää konetta XO:n hommaamisen jälkeen."

Sama juttu minulla.

Käyttäjän himopelaaja kuva
himopelaaja

paljon myös itellä tullut pelattua tätä aikoinaan. Näyttääpä hienolta.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Milloin tämä peli julkaistaan???

Käyttäjän nakkihuuli kuva
nakkihuuli

"Näyttää loistavalta, ja varmasti onkin sitä!"
Bad Day L.A. lienee myös silmäkarkkia?

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Julkaisu saksassa 30. marraskuuta, suomessa ensi vuoden alussa.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Saksaversiossa enkkuäänet, tekstit muokattavissa...

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Minä sitten niin rakastan vanhaa kunnon Flashpointtia. Pakko kyllä päivittää ja parannella kone uutta ystäväistä varten.