Päättynyt viikko oli vaihteeksi taas asteen verran julkistuspainotteisempi. Paradox Interactiven oma juhlatapahtuma PDXCON toi mukanaan muun muassa kauan kaivatun vahvistuksen uudesta Victoria-strategiasarjan osasta, ja myös Deep Silver täytti toiveita vahvistamalla uuden TimeSplittersin olevan osa sen jatkosuunnitelmia. Blizzard laittoi sekin isomman esittelyvaihteen päälle tuomalla Overwatch 2:n aina vain paremmin julkisuuteen, kun samaan aikaa huhumylly Besthedan Starfield-suurpelin ympärillä keräsi vauhtia.

Näistä ja monista muista aiheista voi lueskella lisää oheisesta viikon suurimpia uutisia koostavasta listauksestamme.


Paljon pyydetty suurstrategiajatko on vihdoin käsillä – Victoria 3 paljastui Paradoxilta

Viktoriaaninen aika on kutsumassa pitkästä aikaa taas suurstrategiapelaajia, sillä paljon pyydetty Victoria 3 on paljastunut Paradox Interactivelta. Uuden pelin kehitys on tapahtumassa Stellaris-veteraani Martin “Wiz” Anwardin johdolla ja on aikaisempien sarjan osien tavoin keskittymässä ennen kaikkea talouden, politiikan ja valtioiden sisäisten hallinnointiyksityiskohtien kanssa näpertelyyn.

Lue koko uutinen

Kysyntää tälle pelille olikin paljon. Aikakausi kiinostaa paljon, mutta victoria 2 näytti yksinkertaisesti liian wanhalta että ikinä olisin testannut. Kiva että tämä puuttuva rengas eu4 ja hoi4 välillä saadaan tehtyä. -Portable

Kelpaa, Victoria II:ssä on ehkä mielenkiintoisin pelikonsepti kaikista Paradoxin suurstrategioista ja sen valtiosimulaatio on ihan omaa luokkaansa. Peli alkaa kuitenkin näyttää ikänsä eritoten sodankäynnin saralla. -Haerski


Phantom Abyss on kuin moninpelattava Indiana Jones -seikkailu – tulossa Steamiin kesällä

Indiejulkaisija Devolver Digital ja australialaiskehittäjä Team WIBY ovat paljastaneet uutuusverkkopeli Phantom Abyssin. Ensimmäisestä persoonasta kuvattu peli usuttaa tutkimaan satunnaisesti luotavia temppeleitä ja pihistämään niissä piileviä reliikkejä.

Lue koko uutinen

Mielenkiintoinen idea. Täytyy pistää testaten, kun julkaistaan. Aavistuksen skeptinen olen proseduaalisiin luoliin, sillä menneisyys näyttänyt, ettei vaihtelua juurikaan ole, kun pelejä on useampi tunti alla, eli loppujen lopuksi ”huoneista” tulee samankaltaisia kuin aina ennenkin ja osaat odottaa näitä +- kahden erolla. -Kille


Bussisimulaattoreiden tekijä laajentaa kehitysvoimaansa Suomen Turkuun

Itävaltalaista perua oleva pelitalo StillAlive on laajentamassa toimintaansa Suomeen. Tarkalleen ottaen yhtiö on pystyttämässä uuden studion Turkuun tehden siitä vuodesta 2013 asti toimineen StillAliven ensimmäisen kansainvälisen tytäryhtiön.

Lue koko uutinen

Miten haaskattua potentiaalia tehdä bussisimulaatioita, jotka keskittyvät vain kuskaamiseen! Pitäähän bussikuskin osata pitää myös matkustajat kurissa ja heittää häiriköijät niskaperseotteella kadulle. Turkulaiskehittäjäthän voisivat My Summer Carin hengessä luoda peliin suomalaiset tekoälymatkustajat, joiden murre ja käytöstavat vaihtelevat maaseutu- ja suurkaupunkien kartoilla. -Poliisitapaus


Overwatch 2 vaihtaa 12 pelaajan ottelut 5v5-kahinoihin – runsas satsi uutta pelikuvaa esiteltiin

Blizzard on esitellyt ensimmäisen kerran laajemmin Overwatch 2:n kilpailullista moninpelipuolta. Katsaus jatko-osan antiin saatiin parituntisen verkkolähetyksen merkeissä, jossa näytille tuotiin  niin runsas satsi pelikuvaa kuin yksityiskohtia suoraan kehittäjien suusta.

Lue koko uutinen


Huhu: Bethesdan Starfield ei ilmesty PlayStation 5:lle

Bethesdan Starfield ei ilmesty PlayStation 5 -konsolille, GamesBeat-sivusto raportoi. Vaikka Microsoft onkin tuonut julkaisemiaan pelejä aikaisemmin myös kilpaileville alustoille, haluaa yhtiö tietojen mukaan hyödyntää Starfieldin kaltaisia suurjulkaisuja Game Pass -palvelunsa kasvattamiseen.

Starfieldilla ei toistaiseksi ole virallista julkaisuajankohtaa. Näillä näkymin odotusta onkin vielä edessä reilun vuoden verran.

Lue koko uutinen

Tottakai yksinoikeusstudioiden omistaja haluaa pitää kiinni yksinoikeusjulkkareista. Olisihan se Microsoftilta älyttömän tyhmä veto ostaa miljardeilla itselleen IP:t ja sen jälkeen ”antaa” ne myös kilpailijoiden käyttöön. -Agathon

Uskoisin että vielä tulee niitä konsoliyksinoikeuksia xboxille, mutta nekin ovat varmasti vain ajoitettuja. Microsoft on satsannut niin paljon Game Passiin, että nykyisin voi alkaa puhumaan ns. ”Game Pass yksinoikeuksista”, tarkoittaen, että pelit julkaistaan alustoille jotka tukevat Game Passia. -Hakli


TimeSplitters-tekijä Free Radical Design tekee paluun – ja niin tekee myös TimeSplitters

Brittipelitalo Free Radical Design on tekemässä paluun. Elvytys on tapahtumassa peliyhtiö Deep Silverin sisällä, jossa studiota ovat muodostamassa uudelleen sen vanhat perustajajäsenet Steve Ellis ja David Doak.

Lue koko uutinen

Kelpaa jatko, on sellaista tullutkin odotettua pitkään. Remasterit myös kelpaavat! -OsKu


Cyberpunk 2077:n ongelmista kummunneet oikeusjutut yhdistettiin Yhdysvalloissa

Cyberpunk 2077:n julkaisuongelmien poikineita oikeusjuttuja koottiin yhteen Yhdysvalloissa. Neljää sijoittajien puolesta nostettua ryhmäkannetta käsitellään jatkossa yhtenä oikeusjuttuna. Talven aikana nostetuissa oikeuskanteissa CD Projektia syytetään sijoittajien harhaanjohtamisesta Cyberpunk 2077:n laatuun liittyen.

Lue koko uutinen


Esihistoriallisia sankareita ja sammakolla ratsastavia ninjoja – tässä ovat Nintendo Switch Onlinen uudet retropelit

Nintendo on vahvistanut tovin tauon jälleen uuden satsin Nintendo Switch Online -jäsenille tarjottavia retropelejä. Tarjonta laajenee seuraavan kerran ensi viikolla 26. toukokuuta, jolloin luvassa on viisi tuoretta pelitapausta.

Lue koko uutinen

Jep, Switchin Online on edelleen roskaa. Julkaisijat mielummin laittavat retropelit omiin kokoelmiinsa (Capcom, Konami, SEGA, ActivisionBlizzard, SquareEnix jne.) ja tahkovat rahaa niillä, sen sijaan että ottaisivat pennejä Nintendon ”pelivuokraamosta”. -Brutal1ty


EA-pomo lupaa: ajopelikehittäjä Codemasters säilyttää identiteettinsä EA:n sisällä Respawnin tavoin – ”mahtava luova osaaminen on kaikki kaikessa tällä alalla”

Electronic Artsin omistukseen alkuvuodesta siirtyneen Codemastersin ei ole tarkoitus vain sulaa kylmästi osaksi uutta emoyhtiötään ja menettää näin oma yksilöllisyytensä. Tuoreessa haastattelussa MCV-sivuston kanssa EA:n toimitusjohtaja Andrew Wilson on todennut, että yhtiö katsoo uusinta hankintaansa samalla tavoin kuin Respawn Entertainmentia, joka on saanut ylläpitää oman identiteettinsä pelijätin sisällä.

Lue koko uutinen


Nämä pelit saapuivat tällä viikolla – tyrmäävää polttopalloa ja jälleen yhden PlayStation-pelin pc-loikka

Tällä viikolla pelattiin muun muassa polttopalloa, selvittiin jälleen eläviltä kuolleilta sekä tutkailtiin kaukaisien planeettojen saloja. Pelitarjontaan mahtui nimittäin niin verkkopeliuutuus Knockout City, PlayStation 4:ltä aiemmin tutun Days Gonen tuore pc-versio sekä Elite: Dangerous -avaruuslentelyn Odyssey-lisäosa.  Pc:n seliytymishitti Rust kääntyi sekin konsoleille ja aiemmin 3DS:ltä tuttu Miitopia-seikkailu ottaa seuraavaksi Switchin haltuunsa.

Lue koko uutinen

Miitopiaa ruvennut odotetaan uudestaan demon jäljiltä. -Chadu


Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä

Lisää luettavaa