Palkittu pelisäveltäjä selätti Destiny-kehittäjä Bungien oikeustaistossa / Uutiset / pelaaja.fi

Palkittu pelisäveltäjä selätti Destiny-kehittäjä Bungien oikeustaistossa

6.09.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
9

Pelisäveltäjä Martin O'Donnell on kokenut jälleen yhden oikeusvoiton entistä työpaikkaansa Bungiea ja sen pomoja vastaan.

Parhaiten varsinkin Halo-pelisarjaan tekemistään sävellyksistä tunnettu O'Donnell riitautui pahasti Bungien kanssa aiemmin viime vuoden huhtikuussa hänen saatua studiosta potkut "ilman syytä". Mies ryhtyikin nopeasti oikeustoimiin asian tiimoilta ja onnistui vielä saman vuoden heinäkuussa sovittelemaan Bungie-johtaja Harold Ryanin kanssa itselleen noin 95 000 dollarin korvaukset etumaksuista, joita ei O'Donnellille suostuttu vielä hänen potkujensa aikana maksamaan.

Nyt syyskuussa päätökseensä on saapumassa O'Donnellin ja Bungien vällilä käyty välimieskäsittely. Tapausta käsitelleen välimiehen mukaan Bungie rikkoi tämän ja O'Donnellin välistä sopimusta irtisanomalla säveltäjän vuonna 2014 ja pakottamalla tämän luopumaan hänellä hallussaan olleista Bungien osakkeista sekä jäämään sivuun Bungien voitto-osuuksien jakoon liittyvistä maksusuunnitelmista. Välimiehen päätöksen myötä O'Donnell saakin nyt pitää hänelle kuuluvat osakkeet sekä hänen voitto-osuutensa, joista ensimmäisen koko on reilut 140 000 dollaria.

Lakiasiankirjojen perusteella O'Donnellin ja Bungien välinen kiista sai alkunsa O'Donnellin vastustettua tapaa, jolla julkaisija Activision oli alkanut käsitellä Bungien kehittämän Destiny-räiskintäpelin äänimaailmaa. Erittäin suureksi ongelmaksi O'Donnellille muodostui varsinkin Activisionin viime hetken päätös käyttää vuonna 2013 Destinyn E3-trailerissa omaa musiikkiaan Bungien sävellyksien sijaan. O'Donnell vastusti tekoa kovasanaisesti ajatellen, että Activision oli mennyt liian pitkälle ottamalla taiteellisia ohjaksia pelin trailerista ja hän kokin puolustavansa näin muun muassa studion taiteellista eheyttä ja sen faniuskollisuutta. Alunperin O'Donnellilla olikin vielä Bungien tuki takanaan asiassa, mutta lopulta Bungien johdossa koettiin hänen toimintansa haitalliseksi niin yhtiölle itselleen kuin Destinyllekin. Säveltäjän työpanosta alettiin ajan myötä myös kyseenalaistaa.

Kokonaisuudessaan yksityiskohtaisen tarinan O'Donnellin ja Bungien välisistä tapahtumista löytää asiasta laajalti raportoineelta VentureBeat-sivustolta. Välimieskäsittelyssä syntyneet päätökset tapauksesta voi selata läpi tästä.

Parhaillaan O'Donnell tekee töitä kesällä syntynsä saaneen Highwire Games -pelistudion riveissä. O'Donnell on yksi studion perustajista.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Niin, kertoopa jälleen omaa kieltään tuosta mätäpaise-yhtiöstä nimeltä Activision....olisihan se pitänyt arvata, että näin siinä käy kun Bungie päätti Activisionin kelkkaan lähteä....onneksi Destinyä ei vieläkään ole tullut ostettua ja tuskin ostankaan vielä pitkään aikaan, jos koskaan, Bungie on sekin nykyään täysin eri studio kuin vielä Halo-vuosina, lähes kaikki avainhenkilöt ovat joko lähteneet tai potkittu pihalle. No onneksi O'Donnell sentään voitti oikeudessa, mielenkiinnolla jään odottamaan millaisia tuotoksia tämä uusi studio saa aikaiseksi.

Käyttäjän Malarkey kuva
Malarkey

Komppailen Balnazzardia. Hyvä että Marty sai hänelle kuuluneet korvaukset, mutta on kyllä ollut kaiken kaikkiaan surullinen tapaus tämä riita.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

kertoo myös bungien nykyisestä tilasta

Käyttäjän Nikotiini kuva
Nikotiini

On kyllä tosi yllättävää mulle, että porukkaa riittää vieläkin Destinyä pelaamaan. Ite jaksoin just sen kuukauden ja huomasin, että eihän tässä oo mitään pelattavaa. Ihan keskeneräinen peli. Mainostettiin about maailman isoimmaksi peliksi ja sen pelas viikossa, parissa, jonka jälkeen pelkkää toistoa. Onko ihmiset vaan sokeita tälle, koska Bungie vai häh? Yliarvostetuin peli kyllä pitkään aikaan.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus käyttäjältä Nikotiini

On kyllä tosi yllättävää mulle, että porukkaa riittää vieläkin Destinyä pelaamaan. Ite jaksoin just sen kuukauden ja huomasin, että eihän tässä oo mitään pelattavaa. Ihan keskeneräinen peli. Mainostettiin about maailman isoimmaksi peliksi ja sen pelas viikossa, parissa, jonka jälkeen pelkkää toistoa. Onko ihmiset vaan sokeita tälle, koska Bungie vai häh? Yliarvostetuin peli kyllä pitkään aikaan.

Samaa olen itsekkin ihmetellyt....etenkin kun peli ei ainakaan alkuaikoina edes palkinnut edes aktiivisimpia grindaajiaan kunnon virtuaalikamalla, joten sitä lootin perässä juoksemistakin on vaikeaa ymmärtää.

No kai sitten joko ei haluttu itsellekkään myöntää kuinka keskinkertainen peli oli kyseessä, tai sitten joukosta vain löytyy paljon HC-Bungie fanittajia.

Käyttäjän Ruby kuva
Ruby

Harmi, että Bungie "myi" itsensä Activisionille. Aluksi jäi pari isompaakin kaveria Microsoftin leipiin, sitten meni Joseph Staten ja koko tarina meni uusiksi ja sitten vielä Marty. Bungiella on hieno historia, mutta nämä lähdöt, Destiny ja sen DLC-politiikka ovat laskeneet odotukseni kyseistä studiota kohtaan aika lailla minimiin.

Käyttäjän Rainbow_Dazed kuva
Rainbow_Dazed

Hyvä Martin O'Donnel!

Never compromise. Not even in the face of Activision.

Käyttäjän Yerted kuva
Yerted

Itse en ole koskaan ollut bungie/halo fani. Aloitin Destinyn pelaamisen noin 6-7kk julkaisun jälkeen, olin odottanut tätä peliä kauan. Tiedän että peli sai merkittäviä korjauksia pelaamisen kannalta ennen omaa aloitusta mutta itsellä oli jo selvä visio mitä peli tulee tarjoamaan. Jonkinmoinen ääninäytelty tarina siinä taustalla mikä ei juuri kiinnostanut mutta odotin enemmän juurikin sitä että pääsee jauhamaan uudestaan ja uudestaan samoja juttuja paremman lootin toivossa jossa tavoitellaan sitä parhainta min/max gearia. Ihan niinkuin Diablossakin (D2 on paras!). Siihen lisäksi vielä ihan mukavan oloinen PvP jos siitä tykkää :)

Tämänlaiset pelit on ehkä vielä vähän harvemmassa konsoleilla vaikkakin yleistymäänpäin ja ymmärrän varsin hyvin monien pettymyksen jotka odottivat toisenlaista pelikokemusta.

Pointtina siis että en varmasti ole ainut joka pitää grindaus kulttuurista peleissä kerta peli useille vielä maistuu. Halusin vain jakaa oman näkemykseni siitä ketkä ovat niitä "outoja jotka tästä pitää ja miksi" pitkällä aikavälillä.

edit: Samaa mieltä DLC politiikasta ja hinnoittelusta, tämä on ollut ikävää (ja varmasti vahvasti hallittua Activisionin puolelta.)

Käyttäjän Kill o matic kuva
Kill o matic

Oli virhe ostaa Destiny, sillä kyllästyin heti kuukauden jälkeen koska se on vaa Grindausta (lootin keräämistä) ps. Hyvä kun O'Donnell voitti oikeudessa!

Nostoja