Patentti vihjaa PlayStation 5:n uusitusta ohjaimesta / Uutiset / pelaaja.fi

Patentti vihjaa PlayStation 5:n uusitusta ohjaimesta

19.11.2019 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
9
Patentti vihjaa PlayStation 5:n uusitusta ohjaimesta

PlayStation 5:n myötä saapuvan uuden peliohjaimen yksityiskohdista on saatettu saada vihiä.

Sonyn uusi patenttihakemus esittelee uutta versiota DualShock-peliohjainsarjasta. Päällisin puolin ohjain on varsin samannäköinen kuin nykyinen DualShock 4 -malli. Eilen julkaistun patenttihakemuksen keskeisimmät muutokset ovat nykyisen ohjaimen yläosassa olevan valopaneelin puuttuminen ja hieman aiempaa suuremmat liipasinpainikkeet. Lisäksi ohjaimen liitännät ovat uudistuneet. Esimerkiksi nykyinen Micro-USB -liitäntä on korvattu modernimmalla USB-C -portilla.

Patenttihakemus tukee aikaisemmin julkisuuteen paljastettuja tietoja, joiden mukaan PlayStation 5:n ohjain olisi hyvin samankaltainen DualShock 4:n kanssa. Ohjaimen on kuitenkin kerrottu saavan mielenkiintoisia ominaisuuksia, kuten ohjauspalautetta antavat liipasinpainikkeet.

Lähde: VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Entistä enemmän mennään kunnon ohjaimen suuntaan eli kohta on vain "Xbox"-ohjaimia.

En halua varsinaisesti mielipide-asiasta väitellä (enpä) mutta jos ohjain-vertailuissa joku voittaja/oikea vastaus on, niin eikö tämä ole aika selvä myönnytys että Xbox-leiri on ollut "oikeassa" hyvän ohjaimen mallista? Miksi muuten kaikki ohjaimet menevät sen suuntaan?

Katselkaapas vaikka, niin jokaisella konsolivalmistajalla on jo hyvin Xbox-henkinen ohjain (kun lasketaan siis tämäkin mukaan, sillä ds4 on toki vielä jonkinlainen ds3:n ja xboxin ohjaimen ristisiitos). Lisäksi Nintendon pro-ohjainta on paljon kehuttu parhaaksi ohjaimeksi, kuten myös Xboxin Eliteä.

Tattien asetteluun sanon vain, että omaan päähän (ja käsiin) toimii paljon paremmin epäsymmetrinen malli. Se on sentään suunniteltu sillä lailla eikä kuten Sonylla, jossa on lyöty tatit sinne missä tilaa aiemmassa mallissa oli.

Mutta loppukaneettina vielä: hyvä että nykyään kaikilla konsoleilla on hyvät ohjaimet. Dualshock4 on oikeasti todella toimiva kapula eikä enää mikään kevyt ja natiseva lelu, kuten ne aiemmat. Switchin ohjaimet toki on lähempänä jotain NESin kapuloita mutta ymmärrettävistä syistä ja pro-ohjaimen saa ostettua jos sellaista kaipaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Zappah

Varsinkin DS3:n tapauksessa ohjaimen ylistäminen ylitse muiden tuntuu useimmiten olevan pelkkää fanipoikailua tai yksinkertaisesti kokemuksen puutetta. Kun samanlaista kapulaa on pitänyt kädessä kymmeniä vuosia, niin kaikki erilainen tuntuu alkuun oudolta ja jos ei ole valmis näkemään pienintäkään vaivaa uuteen totuttautumisen eteen, niin siinähän sitten sahaa omaa oksaansa.

DS3:ssa oli ihan objektiivisesti katsottuna todella vakavia vikoja: Liian lähekkäin olevat tatit, sekä täysin vastenmieliset kuperat liipasimet. Muutenkin ohjain oli niin naurettavan pieni, natiseva ja epäintuitiivisesti muotoiltu, ettei sitä pystynyt pitämään tukevasti käsien välissä, kuten Xbox-ohjaimia tai vaikkapa DS4:ää.

DS4:ssä onneksi kuunneltiin jo vähän palautetta, jotta pahimmatkin Plesepojut pystyivät siirtymään kunnon ohjainten pariin menettämättä kasvojaan Xbottien edessä. Siinäkin on tosin vielä omat ongelmansa, kuten turha kosketuslevy ja share-näppäin, joiden takia oikeasti käyttökelpoinen Options on huonossa paikassa ja puuttuvan Selectin korvike vähän tapauksesta riippuen missä sattuu. Sony yritti kosketuslevyn kanssa täysin turhaa kikkakuuttatoista, joka kostautui ja nyt tuo hirvitys kulkee konsolin mukana ainakin vielä yhden sukupolven verran.

Xbox Onen ohjain vieläpä Elite-versiona on aikalailla parasta mitä alalla on tällä hetkellä tarjota. Siitä on hyvin vaikea keksiä mitään kritiikin kohteita. Kaikki alussa epäilyttäneet asiat, kuten tattien löysyys on osoittautuneet käytön myötä tottumiskysymyksiksi. Tattien paikallakaan ei ole mitään väliä, vaikka tämä tuntuu olevan monille joku ihmeen kynnyskysymys. Kunhan eivät tule toistensa tielle, niin molemmat mallit pelaa, mutta tietenkin loogisin on Xboxin malli, jossa tärkeimmät ohjakset (vasen tatti ja napit) on sijoiteltu symmetrisesti keskenään.

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

Eli todella samanlainen tulossa. Kuluttajat ja ympäristö kiittäisi jos ps5 olisi yhteensopiva ds4 kanssa. Ja toivottavasti sony pitää symmetrisen tattiasettelun että säilyy pientä monimuotoisuutta. Voin kuvitella että Hatsune Mikun pelaaminen on erittäin outoa ellei mahdotonta xbox-ohjaimen konfiguraatiolla. Niin kovatempoisessa rytmipelissä symmetria on elinehto. Retropeleissäkin dualshock-sommittelu toimii paremmin.

T. Xboxilla konsolipelaamisen aloittanut

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Toivottavasti luvassa ei ole mitään kovin radikaaleja muutoksia, sillä Dualshock 4 on turhasta kosketuslevystä huolimatta paras ohjain mitä olen koskaan käyttänyt. Etenkin muotoilun suhteen ohjain on erinomainen ja sen käyttäminen tuntuu luontevalta myös claw-otteella. Materiaalit ovat miellyttävän tuntuisia ja ohjain tuntuu yllättävän jämäkältä. Tattien pinnoitekumi voisi olla hieman kestävämpää.

Tietokoneella tulee pelailtua Xbox Onen alkuperäisellä ohjaimella, mutta sen käyttäminen on kuin pihalle lähtiessä laittaisi lapaset jalkaan ja vetäisi villasukat käteen – kyllähän se ajaa asiansa, mutta pieni epämukavuus vaivaa koko ajan, eikä ohjain missään vaiheessa tunnu istuvan omaan käteen.

Mikään kovin kestävä ohjain ei ole kyseessä myöskään, vaan olen yhden onnistunut jo hajottamaa niin, että se putosi pöydältä laminaattilattialle olkanäppäin edellä. Mini-usb johdolle tarvitsee erillisen tukipidikkeen, ellei halua hajottaa johtoja tai liitäntää. Kaiken hyvän lisäksi XYBA-näppäimet alkavat nopeasti jumittamaan kuolleen ihon tai muiden pikkuroskien takia ja niiden tuntuma muuttuu muhjuiseksi.

Lainaus mantelirapu

Ja toivottavasti sony pitää symmetrisen tattiasettelun että säilyy pientä monimuotoisuutta. Voin kuvitella että Hatsune Mikun pelaaminen on erittäin outoa ellei mahdotonta xbox-ohjaimen konfiguraatiolla. Niin kovatempoisessa rytmipelissä symmetria on elinehto. Retropeleissäkin dualshock-sommittelu toimii paremmin.

Samaa toivon itsekin. En pelaa rytmipelejä, mutta useammassa pelissä olen huomannut epäsymmetrisestä muotoilusta olevan haittaa kuin hyötyä. Muutenkin koen symmetrisen muotoilun mukavemmaksi.

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna

Dualshockien ristiohjain on kieltämättä optimaalisemmassa paikassa verrattuna Xboxin ohjaimeen. Suurinta osaa peleistä tulee tahkottua tateilla, mutta esimerkiksi 2D-sidescrollereita, retropelejä sekä Crash Team Racingia (lähinnä tottumuksesta) tulee silti pelailtua ristiohjaimella. Pelien valikoita tulee myös useimmiten pläräiltyä ristohjaimella.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Steam Controller on mielestäni "paras". Pelaan toisaalta niin vähän pelejä, joihin minulla ei olisi jo padia sopivampaa ohjainta, joten niiden kehitystä tulee seurattua aika niukasti.
Tämän uutisen valossa PS5-ohjaimesta tuskin tulee osa ohjainvalikoimaani.

Käyttäjän kikii kuva
kikii
Lainaus Haerski

@Zappah

Varsinkin DS3:n tapauksessa ohjaimen ylistäminen ylitse muiden tuntuu useimmiten olevan pelkkää fanipoikailua tai yksinkertaisesti kokemuksen puutetta. Kun samanlaista kapulaa on pitänyt kädessä kymmeniä vuosia, niin kaikki erilainen tuntuu alkuun oudolta ja jos ei ole valmis näkemään pienintäkään vaivaa uuteen totuttautumisen eteen, niin siinähän sitten sahaa omaa oksaansa.

DS3:ssa oli ihan objektiivisesti katsottuna todella vakavia vikoja: Liian lähekkäin olevat tatit, sekä täysin vastenmieliset kuperat liipasimet. Muutenkin ohjain oli niin naurettavan pieni, natiseva ja epäintuitiivisesti muotoiltu, ettei sitä pystynyt pitämään tukevasti käsien välissä, kuten Xbox-ohjaimia tai vaikkapa DS4:ää.

DS4:ssä onneksi kuunneltiin jo vähän palautetta, jotta pahimmatkin Plesepojut pystyivät siirtymään kunnon ohjainten pariin menettämättä kasvojaan Xbottien edessä. Siinäkin on tosin vielä omat ongelmansa, kuten turha kosketuslevy ja share-näppäin, joiden takia oikeasti käyttökelpoinen Options on huonossa paikassa ja puuttuvan Selectin korvike vähän tapauksesta riippuen missä sattuu. Sony yritti kosketuslevyn kanssa täysin turhaa kikkakuuttatoista, joka kostautui ja nyt tuo hirvitys kulkee konsolin mukana ainakin vielä yhden sukupolven verran.

Xbox Onen ohjain vieläpä Elite-versiona on aikalailla parasta mitä alalla on tällä hetkellä tarjota. Siitä on hyvin vaikea keksiä mitään kritiikin kohteita. Kaikki alussa epäilyttäneet asiat, kuten tattien löysyys on osoittautuneet käytön myötä tottumiskysymyksiksi. Tattien paikallakaan ei ole mitään väliä, vaikka tämä tuntuu olevan monille joku ihmeen kynnyskysymys. Kunhan eivät tule toistensa tielle, niin molemmat mallit pelaa, mutta tietenkin loogisin on Xboxin malli, jossa tärkeimmät ohjakset (vasen tatti ja napit) on sijoiteltu symmetrisesti keskenään.

@Haerski

hyvin sun tekstissä kiteytyy "fanipoika" ja "plesepojut" ja "loogisin on Xboxin malli, jossa tärkeimmät ohjakset (vasen tatti ja napit) on sijoiteltu symmetrisesti keskenään." kukin tykkää mistäkin :D

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus kikii

@Haerski

hyvin sun tekstissä kiteytyy "fanipoika" ja "plesepojut" ja "loogisin on Xboxin malli, jossa tärkeimmät ohjakset (vasen tatti ja napit) on sijoiteltu symmetrisesti keskenään." kukin tykkää mistäkin :D

Voit käydä profiilistani tarkistamassa mitä pelilaitteita omistan. Toivottavasti ei mene aivot solmuun.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72
Lainaus Haerski

Voit käydä profiilistani tarkistamassa mitä pelilaitteita omistan. Toivottavasti ei mene aivot solmuun.

Sori OT
Kävin huvikseni kattomassa. Lempipeleissä Half Life ja Dishonored, genreissä rpg ja hiiviskely.
Pelaa nyt hyvä mies se Deus Ex, siihenhän saa jopa studion siunaamaan GMDX modernisoinnin. :P

Nostoja