Assassin’s Creed: Originsiin luodun Discovery Tour -tilan avulla voi keskittyä muinaisen Egyptin tutkimiseen ja historian opiskeluun niin, että pelaajan ei tarvitse taistella lainkaan. Mukana on opastettuja kierroksia, joiden aikana kerrotaan eri aiheista, kuten aikakauden leivästä ja oluesta, tai esimerkiksi käydään läpi Kleopatran elämäkertaa.

Games for Change -festivaalin ohjelmassa Ubisoftin Maxime Durand ja Montrealin yliopiston professori Marc-André Éthier keskustelivat tutkimuksesta, jossa vertailtiin oppimistuloksia – toiset oppilaat kävivät Egyptiä käsittelevän oppitunnin läpi opettajan johdolla, toiset tutkivat Egyptiä Assassin’s Creedin avulla.

Tutkimukseen osallistui yhdeksän koulua. Kussakin koulussa testiryhmään kuului 40 opiskelijaa, joista 20 tutki pelimaailmaa aiheeseen liittyvän kierroksen avulla, ja toiset 20 kuuntelivat samasta aiheesta opettajan vetämän 12 minuuttisen luennon. Opiskelijoiden alkutietämys kartoitettiin kokeen avulla, ja loppukokeesta nähtiin paljonko oppimistapa lisäsi tietämystä aiheesta.

Montrealin Yliopiston UdeMNouvelles -julkaisun mukaan pelin avulla opiskelleiden tietomäärä nousi alkukartoituksen keskimääräisestä 22 prosentista 44 prosenttiin ja opettajan luentoa kuunnelleiden tietomäärä nousi 55 prosenttiin. Opettajat opettavat siis vielä videopeliä tehokkaammin, mutta peleissä on tutkimuksen mukaan valtava potentiaali.

Pelkän videopelin kautta opiskelussa nähtiin ongelmia: opettajan avulla oppilaan on helpompi erottaa merkityksellinen tieto turhasta informaatiosta. Lisäksi oppilaat mieluummin pelaisivat varsinaista peliä taisteluineen, eivätkä koskisi kotona pelatessaan Discovery-tilaan.

Éthier´n suunnitelmissa olisi tutkia kuinka myös syvällisiä aiheita on mahdollista opiskella pelien avulla: auttaako pelaaminen hahmottamaan esimerkiksi monimutkaisempia poliittisia ja yhteiskunnallisia rakenteita? Nyt tehty tutkimus oli mittakaavassaan pieni ja opiskelijoille opetettu sisältö yksinkertaista.

Lähde: Variety, Montrealin yliopisto

 

Lisää luettavaa