Peliääninäyttelijöiden uhkaama lakko käynnistyi Yhdysvalloissa / Uutiset / pelaaja.fi

Peliääninäyttelijöiden uhkaama lakko käynnistyi Yhdysvalloissa

21.10.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

19 kuukautta kestäneiden neuvottelujen jälkeen amerikkalaiseen SAG-AFTRA-ammattiliittoon kuuluvat ääninäyttelijät ovat ryhtyneet lakkoon. Lakko astui virallisesti voimaan nyt perjantaina kello kymmeneltä aamulla Suomen aikaa ja sen vaikutuksen on määrä kohdistua erityisesti moniin suurempiin pelitaloihin, kuten Activisioniin, Take-Twohon ja Warner Brosiin.

Lakon syy on se, ettei SAG-AFTRA ja pelitalot onnistuneet pääsemään yhteisymmärrykseen uusista peliääninäyttelijöiden palkkaamista koskevista sopimuskäytännöistä. Keskustelua osapuolien välillä on käyty niin ääninäyttelytöitä koskevista turvallisuus-, läpinäkyvyys kuin korvausasioistakin, joista varsinkin kahden jälkimmäisen suhteen on vielä tänäkin vuonna väännetty kovasti kättä.

Toistaiseksi ääninäyttelijöiden ja peliyhtiöiden välinen työsuhde on perustunut laajalti käytäntöihin, jotka luotiin alunperin jo noin 20 vuotta sitten. 

Peliyhtiöiden edustajat kommentoivat aiemmin viikolla SAG-AFTRAn lakkoilu-uhkia todeten niitä hätäillyiksi ja tarpeettomiksi. Se on myös huomauttanut, että ammattiliiton jäsenet muodostavat vain noin 25 prosentin lohkon kaikista pelialalla toimivista näyttelijöistä. Lakolla odotetaankin olevan varsin minimaalisia seuraamuksia parhaillaan tuotannossa jo oleviin peliprojekteihin, mutta se ei silti tarkoita, että peliyhtiöt olisivat välttämättä katkomassa suhteitaan ammattiliittoon.

– Tuotamme interaktiivisia videopelejä viihdyttääksemme ihmisiä ympäri maailmaa, minkä tuloksena tarjoamme mainioita töitä monille SAG-AFTRAn jäsenille. Kohtuullisen sopimuksen saavuttaminen ajaisi kaikkien osapuolten sekä fanien etuja, pelitalojen suunnalta kerrotaan.

Lähde: SAG-AFTRA, Polygon, Deadline

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Shunichiro kuva
Shunichiro

Tässä ei nyt mainittu sitä, mistä oikeasti on kyse. Lakkoilijoiden kapulakielen taakse kätkeytyy se tosiasia, että ääninäyttelijät haluavat rojalteja pelien myynnistä. Minusta se on aika naurettava vaatimus. Ei ääninäyttelijä peliä tee. Ei huono peli muutu hyväksi hyvällä ääninäyttelyllä tai hyvä peli huonoksi huonolla ääninäyttelyllä. Ei, kyllä ne kaikki, jotka kantavat kortensa itse pelin tekemiseen koodareista ääniteknikkoihin, ovat edelleen tärkeämpiä.

Hyvä ääninäyttely on vain bonusta, joka on täysin tarpeetonta, jos pelaa yömyöhään ja vääntää äänet hiljaisemmalle (ei kaikki käytä kuulokkeita) tai jos vaikka sattuu olemaan kuulorajotteinen. Puhumattakaan niistä pelaajista, jotka eivät välitä tuon taivaallista, ketkä repliikit lausuvat tai edes erota ääninäyttelijöitä toisistaan. Tähtiääninäyttelijät Troy Bakereineen ja Laura Baileyineen esiintyvät muutenkin joka toisessa AAA-pelissä ellei useammassakin, joten luulisi liksaa riittävän muutenkin.

Ja aivan turha rinnastaa tätä asiaa elokuviin, joissa menestys on usein ihan oikeasti kiinni siitä, keitä elokuvissa esiintyy. Siinä on nimittäin vähän useampi aisti ja tunnereseptori käytössä. Jos ei siedä Tom Cruisea (niin kuin minä), ei katso koko elokuvaa, mutta jos ei siedä Troy Bakeria, naksuttaa vain subtitlet päälle, vääntää puhevolyymin nollaan, mutta silti pystyy pelaamaan peliä.

Ja pikkuisen rautalankaa lisää. On se hassua, sillä ei ole montaakaan kuukautta siitä, kun juuri mainitsemani Troy Baker erään lehden haastattelussa (oliko se nyt Edge tai Games) luonnehti kysyttäessä pelin suosiosta, että eihän hän ole millään lailla vastuussa pelin tekemisestä. Siitä on vastuussa kaikki taitavat ohjelmoijat, teknikot ja käsikirjoittajat ja hän itse tulee mukaan vasta pelin loppuvaiheessa, jolloin kaikki muu on jo valmista. Eli ei hän silloin vielä ottanut kunniaa pelien suosiosta, mutta niin vain se mieli muuttuu.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Shunichiro

Hyvä ääninäyttely on vain bonusta, joka on täysin tarpeetonta, jos pelaa yömyöhään ja vääntää äänet hiljaisemmalle (ei kaikki käytä kuulokkeita) tai jos vaikka sattuu olemaan kuulorajotteinen. Puhumattakaan niistä pelaajista, jotka eivät välitä tuon taivaallista, ketkä repliikit lausuvat tai edes erota ääninäyttelijöitä toisistaan. Tähtiääninäyttelijät Troy Bakereineen ja Laura Baileyineen esiintyvät muutenkin joka toisessa AAA-pelissä ellei useammassakin, joten luulisi liksaa riittävän muutenkin.

Ja aivan turha rinnastaa tätä asiaa elokuviin, joissa menestys on usein ihan oikeasti kiinni siitä, keitä elokuvissa esiintyy. Siinä on nimittäin vähän useampi aisti ja tunnereseptori käytössä. Jos ei siedä Tom Cruisea (niin kuin minä), ei katso koko elokuvaa, mutta jos ei siedä Troy Bakeria, naksuttaa vain subtitlet päälle, vääntää puhevolyymin nollaan, mutta silti pystyy pelaamaan peliä.

Hyvä näyttely tai työ ylipäätänsä on "vain" bonusta jos sitä joku ei kuluta, kuten typerässä esimerkissäsi sanot. Sama kuin sanoisi ettei graafikko ansaitse palkkatoivettaan kun on sokeita, jotka ei sitä kuitenkaan näe. Suurin osa kuuntelee ne puheet siinä missä katsoo leffassa näyttelijää.

En tiedä mitä Bakerit ja muut ovat ansioikseen tai muutenkaan sanoneet mutta minulle - ja uskoisin sekä toivoisin että suurelle osaa muistakin - tärkeintä on, että ääninäyttelijä osaa asiansa eli on ammattilainen. Nykyäänkin löytää vielä pelejä, joiden ääninäyttely on ihan järkyttävää. Ei se koko peliä pilaa mutta kyllä minulla menee tunnelma pilalle ja päätyy lähinnä naureskelmaan näyttelijöille kuin seuraamaan pelin tapahtumia. Sama homma kuin taustamusiikissa: se on parasta silloin kun siihen ei kiinnitä huomiota eli se on luonnollista ja näin ollen toimii.

Surullinen fakta tuo elokuvamaailman näyttelijävetoisuus. Voi olla mikä tahansa paska tulossa tuutista ulos mutta kun siellä on iso nimi julisteessa niin jo se vetää katsojia.

Itse en kuitenkaan erityisen mainittavia rojalteja ääninäyttelijöille soisi kun muistaa kuinka paljon porukkaa on leffaa tekemässä. Toisaalta taas eihän tämä eroa leffamaailmasta kuin vähän: näyttelijä on se, joka näkyy ja/tai kuuluu ja tästä hänelle maksetaan. Mikäli olet ok näyttelijöiden jättipalkkioiden kanssa, pitäisi hyväksyä ainakin jossain määrin myös ääninäyttelijöille sama. Sitähän ne tässä ajavat.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Riippuu vähän mitä pelaa. Jos pelaa ainoastaan nettimoninpelejä, ym, ei ääninäyttelyllä varmasti ole paljon väliä, mutta pelaappa The Last of Usia, Unchartedeja, Tomb Raidereita, Heavy Rainia, Life is Strangea, Assassin's Creedeja tai muita ns. nykyaikaisia "tunnelmallisia seikkailupelejä" paskalla ääninäyttelyllä, niin fiilis on aika nopeasti pilalla. Monissa peleissä jo se ettei huulisynkka matchaa puheen kanssa (mitä tapahtuu vieläkin harmittavan usein) meinaa kusta tunnelman ja immersion, saati sitten epäuskottava ääninäyttely. Ei pelejä elokuviin kannata edelleenkään verrata, vaikka pitkälle ollaan tultu (varsinkin muutaman viime vuoden aikana), eikä pitäisikään. Pelit ovat oma mediuminsa (ja sillä on omat tarinankerrolliset vahvuutensa ja heikkoutensa), joka tulee kehittymään tulevaisuudessa mahdollisesti aivan omaan suuntaansa.

On peligenrejä joihin ei edes sovi ääninäyttely, mutta pelit jotka hakevat ns. henkilökeskeitä, tarinankerrontaan keskittyvää linjaa, on ääninäyttely tärkeä osa-alue. Ja jos ääninäyttelijöille ei makseta kunnollista palkkaa, karkottaa se pian vähintäänkin parhaat näyttelijät, joka johtaa siihen, että pelien laatu alkaa kärsiä ja jarruttaa osaltaan pelien tarinankerronnallista kehitystä. Tai tietysti ainahan voidaan palata tähän: https://www.youtube.com/watch?v=gjbNvS1LYD8

Ja kyllä ääninäyttelijät ovat nykyään mukana alusta asti jo motion capture vaiheessa. Ja nyt enkä lähtisi Troy Bakerina hirveästi vähättelemään ainakaan The Last of Usin suoritustaan.
https://www.youtube.com/watch?v=yH5MgEbBOps&t=42m32s 42:32-46:50

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ääninäyttely ja sen laadukkuus on kyllä tärkeitä osa-alueita peleissä, mutta että ihan rojalteja myynneistä vaativat? Eikös samalla periaatteella koodarit, graafikot, konseptiartistit, käsikirjoittajat, säveltäjät, ääniteknikot, projektimanagerit, lavasteavustajat, tuottajan sihteeri ja ihan kaikki mukana olleet joita ilman peliä ei olisi voisi vaatia samaa. Toivottavasti ei mene läpi! Vaihtelu pelien ääninäyttelijöissä voisi vaan virkistää.

Käyttäjän velor87 kuva
velor87

Onneksi tärkeet pelit on tullu jo, ei haittaa jos se lakko jatkuu pitkään.

Nostoja