Peliala on parempi Xboxin julkaisun ansiosta, entinen Nintendo-pomo julistaa / Uutiset / pelaaja.fi

Peliala on parempi Xboxin julkaisun ansiosta, entinen Nintendo-pomo julistaa

23.11.2021 // Kirjoittanut: Tarja Porkka-Kontturi
8
Microsoft Xbox, Reggie, nintendo, Reginald Fils-Aime, Reggie Fils-Aime, Bonnie Ross, Peter Moore, Ed Fries, Robbie Bach, Xbox 20 viuotta

Amerikan Nintendon entinen johtaja Reggie Fils-Aimé isännöi Xboxin 20-vuotisjuhlapaneelia, jossa käytiin läpi niin yhtiön menneisyyttä, nykyisyyttä kuin tulevaisuuttakin. Xbox-väki saa myös tunnustusta entiseltä kilpakumppaniltaan.

Microsoftin konsolin pyöreitä vuosia juhlistava paneelikeskustelu toi yhteen joukon Xbox-avainhenkilöitä. Mukana muistelemassa menneitä ja jakamassa tulevaisuuden näkemyksiään olivat 343 Industriesin johtaja ja Xbox Game Studiosin yritysjohtaja Bonnie Ross sekä Microsoft Game Studiosin entinen varatoimitusjohtaja Ed Fries. Lisäksi vajaan tunnin mittaiseen tarinointiin yhtyivät entinen Microsoftin viihde- ja laiteosaston johtaja Robbie Bach sekä varatoimitusjohtajan pestiä pidellyt Peter Moore.

Loppukaneetissaan Fils-Aimé kiittelikin Xbox-tiimiä sen ponnisteluista viimeisten 20 vuoden aikana todeten, että ala on parempi Xboxin julkaisemisen ansiosta.

Xbox-pioneerien Luovuus ja innovaatio -juttutuokion voi katsastaa kokonaisuudessaan alla olevasta videoupotuksesta. 13. joulukuuta käynnistyy myös dokumenttisarja Power On - The Story of Xbox, joka kertoo tarkemmin Xboxin synnystä ja historiasta.

Lähde: Microsoft Alumni Network (YouTube)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Vaikka Sega oli omassa lapsuudessa lähes yhtä vahvasti läsnä kuin Nintendo, oli yhtiö mukana konsolibisneksessä kuitenkin vain 18 vuotta. Eli Xbox on mennyt jo siitäkin ohi.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Onhan varsinkin Spencer yrittänyt tuoda pelialaa lähemmäksi toisiaan ja rakentaa siltoja. Ori esimerkiksi Switchille, varmaan toiveena olisi Spencerillä muunlainenkin yhteistyö. Spencer on myös puhunut alustojen välisestä crossplaystä, jolloin jokainen voisi hankkia konsolin minkä haluaa, ei vain sitä, mikä kavereilla on. Lisäksi Xbox pelit saa nykyään mukavasti pelata myös PC, nännykällä ja kohta varmaan lähes kaikissa älytelkkareissa yms.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Paladin777

pelit saa nykyään mukavasti pelata myös PC, nännykällä ja kohta varmaan lähes kaikissa älytelkkareissa yms.

Tiedän että kännykkä on käsillä eli "kännyillä" käytettävä laite mutta haluanko edes tietää millä nännykkää käytetään? :D

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Kännykkällä kun kirjoittaa... automaattinen tekstinsyöttö auttaa huomattavasti :D Tulee mukaan sitten freudilaisia lipsahduksia! Kertooko tämä jotain sitten minusta vai kännykästä? Pääasia että kevennys saatiin :)

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Totta puhuen varmaan paras mitä XBox on pelialalle tehnyt on Adaptive Controller. Muuten vaikea nähdä kovin paljoa positiivista, muuta kuin Sonyn pitäminen varpaillaan. Enkä nyt tarkoita että Playstation olisi ollut mikään erityinen taivaanlahja.

Esimerkiksi Microsofthan oli varsin tyytyväinen Direct X 11, eikä aikonut siitä erota ennenkuin AMD toi XBoxin ja Playstation APIen pohjalta luodun Mantlen markkinoille, josta sitten kehittyikin Vulkan ja Direct X 12 myöhemmin, mikä on sittemmin myös mahdollistanut paremman alustojen välisen portattavuuden.

Käyttäjän Pikaskate kuva
Pikaskate

Xbox on paskinta mitä on pelialalle tapahtunut, DLC, nettipelaamisesta maksaminen, streamipalveluiden yleistyminen, väliaikais yksinoikeudet, kaikki kuluttajaa haittaavat osat pelaamisesta on microspoftin syytä.

Käyttäjän humungus kuva
humungus
Lainaus Pikaskate

Xbox on paskinta mitä on pelialalle tapahtunut, DLC, nettipelaamisesta maksaminen, streamipalveluiden yleistyminen, väliaikais yksinoikeudet, kaikki kuluttajaa haittaavat osat pelaamisesta on microspoftin syytä.

Olipas jyrkkä mielipide, tyypillinen antifanin mielipide. On yleisesti tunnustettu tosiasia että jos alalla on useampi toimija kuin vain yksi tai kaksi niin se on kilpailun kiristymisen ja monitahoisemman toiminnan vuoksi kuluttajalle eduksi. Osoittaisit vähän itsehillintää ja aikuisempaa käytöstä, ei tämä mikään lapsellinen solvaamispalsta ole.

Käyttäjän Kille kuva
Kille
Lainaus Pikaskate

Xbox on paskinta mitä on pelialalle tapahtunut, DLC, nettipelaamisesta maksaminen, streamipalveluiden yleistyminen, väliaikais yksinoikeudet, kaikki kuluttajaa haittaavat osat pelaamisesta on microspoftin syytä.

Nyt heräsi mielenkiinto tietää enemmän.

-DLC on täysin pelijulkaisijasta tai -kehittäjästä kiinni. Esimerkiksi Ghost Reconin Xbox-versioon Ubisoft julkaisi kartat ilmaiseksi. Samoin muutkin pelit saivat ilmaissisältöä tuolloin pelkästään. Ensmmäiset maksulliset DLC:t tulivat 360:lla ja PS3:lla. Yksi ensimmäisistä maksavista ladattavista lisäosista oli 90-luvun lopulla PC:llä, mutta tuolloinkin pääosin kaikki lisäsisältö julkaistiin CD-levyillä.

-Nettipelaaminen sai maksunsa kyllä. Siellä vain taustalla on hyvä yhteys, jota käyttää miljoonat käyttäjät samaan aikaan ilman viivettä ja lataavat pelejä ja kaikkea muuta. Siinä sivussa on tietoturva, josta ei tarvitse Microsoftilla tavallisen käyttäjän välittää. Yhteyttä voi myös pitää kavereihin viestitse, tai "äänipuheluna", ladata kuvia, videoita ja jakaa sisältöä. 7€ kuukaudessa on vielä halpaa sisältöön ja toimivuuteen nähden - ollut itseasiassa aina.

-Streamipalvelut tulevat musiikkipuolelta, mistä se tarttui eläviin kuviin ja vasta pari vuotta sitten peleihin. Game Pass ei tosin ole striimauspalvelu, vaan palvelu, josta maksat ja lataat pelit koneellesi - toisin kuin PSNow alkujaan oli, mutta ei ole sekään täysin enää niin. Erona se, että Game Passissa striimataan ainoastaan pelejä puhelimeen, kaikki muut voi pelata koneilla.

-Yksinoikeudet ovat Segan ja Nintendon juttuja 80-luvulta alkaen, milloin Microsoft ei ollut kuin DOS-käyttöjärjestelmä. Nykyaikaisista väliaikaisyksinoikeuksista Sony on vienyt leijonanosan GTA:ssa ja esimerkiksi Call of Duty -muodoissa.

Mikä haittaa kuluttajaa, että vihdoin on vaihtoehtoja ja halpoja semmoisia varsinkin? Microsoft oli paineen alla nostamassa Live-palvelun hintaa, mutta taipui painostuksesta. Tekevät todennäköisesti tappiota tällä hetkellä, tai +/- -tulosta.