Cracked.com listaa tuoreessa artikkelissa verkkosivuillaan pelialan pahimmat markkinointimokat. Listan innoituksena toimi Diablo III:n takkuinen julkaisu, joka ei kuitenkaan yltänyt viiden parhaan tai pahimman joukkoon.

Listan viidennelle sijalle jäi Sega Saturn-konsolin epäonnistuneella julkaisulla. Laite oli tarkoitus tuoda kauppoihin syyskuussa, kunnes yhtiö yllättäen päättikin antaa sen muutamille jälleenmyyjille jo toukokuussa.

Kehittäjät ja pelien markkinointi laahasivat luonnollisesti jäljessä. Konsolia ruvettiin myymään liian kalliilla ja vain kuudella julkaisupelillä.

Neljänneksi Crackedin listalla yltää Activisionin E3-lehdistötilaisuus vuodelta 2007. Tuolloin Call of Duty -julkaisija palkkasi koomikko Jamie Kennedyn isännöimään tilaisuutta. Homma meni reisille, kun Kennedyä ei kiinnostanut valmistautua tehtäväänsä lainkaan vaan hän saapui esiintymään ympäripäissään.

– Toivotetaanpa tervetulleeksi pelin kehittäjä. Neversoft? Eikö se ollut ensimmäinen nimi Viagralle, Kennedy laukoi uusimman Tony Hawkpelin yhteydessä.

Paikalla olleita lehdistön edustajia ja tilaisuutta videon välityksellä seuranneita ei ilahduttanut tapa, jolla Kennedy jatkuvasti morkkasi pelaajia. Tapausta muisteltiin vielä viime vuonnakin E3-messujen yhteydessä, ja koomikko koki tuolloinkin tarpeelliseksi puolustatua rääväsuisesti.

Kolmannelle sijalle kelpuutettiin John Romeron Ion Storm -studion Daikatana-peli. Doom-suunnittelijalla oli noussut menestys hattuun, sillä räiskintäpeliä markkinoitiin lausahduksilla kuten ”John Romero’s about to make you his bitch” ja ”Suck it down”.

Ion Stormin kantavana ideana oli ollut antaa pelinkehityksessä valta suunnittelijoille, mutta kaunis ajatus ei tuottanut kaunista lopputulosta. Daikatanasta tuli totaalinen floppi.

Kakkossijalle saakka arvostettiin viime vuoden Ocean Marketing -skandaali. Avenger-ohjaimia markkinoinut Paul Christoforo rupesi aukomaan päätään asiakkaalle, ja pian riita levähti koko Internetin yhteiseksi huviksi. Mitä ilmeisimmin ei ole järkevää uhata myydä asiakkaan tilaus eBay-huutokaupassa.

Pelialan markkinointikatastrofeista suurimmaksi nostettiin Acclaimin tempaukset yleensäkin. Cracked nostaa esiin yhtiön tavan markkinoida Shadowman: Second Comingia. Acclaim nimittäin vuokrasi mainostilaa hautakivistä.

Acclaim suunnitteli monia muitakin villejä tempauksia, jotka jäivät toteutumatta, kuten esimerkiksi verta jalkakäytäville purskottelevia mainoksia ja ylinopeudesta saatujen sakkojen maksamista.

Viiden kohdan listalle ei luonnollisesti kaikkia mahtavia markkinointiepäonnistumisia mahdu. Esimerkiksi Electronic Arts mainosti Dante’s Infernoa järjestämällä kuvitteellisen kristittyjen mielenosoituksen peliä vastaan. Power Gig Rise of the SixStringiä puolestaan koettiin oleelliseksi markkinoida heittämällä tuhansia muovikitaroita tulivuoren syövereihin Islannissa.

Lähde: Cracked.com

Lisää luettavaa