Konsolipelien kehityskustannukset näyttävät kasvavan jälleen, kun laitesukupolvi vaihtuu lähivuosien aikana. GamesIndustry keräsi aiheesta kommentteja kehittäjiltä, jotka ovat jo päässeet tekemisiin uuden raudan kanssa.

Microsoftin tuleva konsoli tunnetaan koodinimellä Durango. GamesIndustrylle puhunut kehittäjä arvioi, että korkealaatuisemmat tekstuurit ja kasvava polygonimäärä jopa tuplaavat mallintamiseen liittyvät kulut verrattuna nykyiseen sukupolveen.

– Jos haluamme hyödyntää Durangon kyvyt, vie jokaisen mallin rakentaminen kauemmin, kehittäjä miettii.

Sonyn uuden PlayStationin kanssa kohdataan samanlaisia ongelmia. Myös Nintendon Wiistä uuteen Wii U:hun siirtyminen nostaa kuluja resoluution kasvaessa. Lisäksi uudelle ohjaimelle ja sen näytölle suunnitteleminen vienee tavallista enemmän aikaa.

Vielä ei ole selvää, minkälaisia ohjausmenetelmiä Microsoftin ja Sonyn konsolit käyttävät.

GamesIndustry arvioi, että budjettien kasvu ajaa yhä useamman julkaisijan turvautumaan verkkopelipasseihin ja Call of Duty Eliten kaltaisiin tilauspalveluihin. Myös lisäsisältöön satsataan entistä enemmän.

Nousevat kehityskustannukset voivat motivoida myös konsolivalmistajat tarttumaan väkevämmin käytettyjen pelien kauppaan.

Lisäksi panoksia siirretään entistä enemmän varmoihin hitteihin ja jatko-osiin. Uusien pelien ja konseptien tila käy entistä tukalammaksi ainakin perinteisessä julkaisumallissa. Tilaa löytynee kuitenkin latauspalveluista.

Lähde: GamesIndustry

Lisää luettavaa