Pelien suurjulkaisija itsenäiseksi miljardien diilillä – miksi, miten ja mitä seuraavaksi?

Julkaisija jätti emoyhtiönsä Vivendin

26.7.2013 10:37

Activision Blizzard, Call of Duty– sarjasta ja World of Warcraft -nettiroolipelistä vastaava julkaisija on ostanut itsensä vapaaksi omistajastaan, ranskalaisesta mediajätti Vivendistä. Miksi näin kävi, ja mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Miksi:

Vivendi on ranskalaisjohtoinen suuryhtiö, jolla on sormensa lähes joka viihteen haarassa musiikista elokuviin. Se omistaa isoja paloja esimerkiksi Canal +:sta ja Universal Musicista. Vivendillä on kuitenkin myös suuret velat, joten sitä johtava Jean-René Fourtou on yrittänyt tiivistää yhtiötään ja myydä siitä osia velkojen katteeksi. Vivendi on tiettävästi yrittänyt myydä hyvin tuottavaa Activisionia pitkään, mutta pyydetyllä hinnalla ostajaa ei ole löytynyt.

Amerikkalainen talouslehti Forbes raportoi maanantaina, että Vivendi olisi suunnitellut maksavansa osinkoja Activision Blizzardin omistajille eli käytännössä suurimmaksi osaksi itselleen. Tämä olisi tarkoittanut, että mediayhtiö olisi imenyt suoraan rahaa Activisionista.

Miten:

Activision Blizzardin johtaja Robert ”Bobby” Kotick vältti ennen mainitun tilanteen ostamalla yhtiönsä irti Vivendistä. Activision itse sekä Kotickin johtama sijoittajaryhmä ostivat Vivendiltä 8,2 miljardilla dollarilla eli noin 6,2 miljardilla eurolla 40 prosenttia Activisionin osakekannasta, joten Vivendille jäi Activisioniin vain 12 prosentin osuus. Kotickin ja tämän kumppanien muodostamalla ASAC II -ryhmällä on taas 24,9 prosentin omistus Activisionista.

Edes upporikas Kotick ja tämän kumppanit, kuten monia MMO-pelejä omistavalla kiinalaisyhtiö Tencent, eivät tee tällaisia ostoksia täysin käteisellä, joten diiliä varten Activision joutuu ottamaan noin 4,6 miljardin dollarin arvosta velkaa.

Mitä tämä tarkoittaa:

Vivendillä on velkoja 17,3 miljardin dollarin edestä, joten kaupasta irtoavat 8,2 miljoonaa tulevat mediayhtiölle tarpeen. Siinä missä Vivendi on ollut tappiollinen, Activision on menestynyt CoD-sarjan ja Warcraftin kaltaisten pelien ansiosta hyvin, ja nyt sen tulevaisuuden tuotot eivät imeydy Vivendin kaivoon. Jos Vivendi ei olisi näin synkillä vesillä, kauppoja olisi tuskin tehty, ja Kotick käytti tilaisuutta hyväkseen saadakseen yhtiönsä vapaaksi. Velkaa jää siis kuitenkin 4,6 miljardia, ja Activision toivoo pärjäävänsä 3 miljardin käteisvaroilla.

Pelien julkaisemisen suhteen muutosta ei todennäköisesti juuri tapahdu, sillä Activision on ennenkin toiminut itsenäisesti. Suurjulkaisijalla on kuitenkin varmasti paineita etsiä uusia, menestyviä pelejä.

Activisionin omistama maailman suurin kuukausimaksullinen nettiroolipeli eli World of Warcraft on nimittäin tasaisessa laskusuunnassa: tilaajamäärät ovat viimeisimpien raporttien mukaan laskeneet noin 12 miljoonasta 7,7 miljoonaan pelaajaan. Se on toki huomattavasti enemmän kuin missään vastaavassa pelissä, mutta viimeksi yhtä vähän pelaajia WoWissa oli vuoden 2006 lopulla.

Kiinnostavaa on, että Bloomberg Businessweek -julkaisun mukaan World of Warcraftin luvut ovat pudonneet pahimmin Kiinassa, ja syynä ovat suosiotaan kasvattavat mobiilipelit ja Riot Gamesin hittipeli League of Legends. Monet mobiilipeleistä omistaa kiinalainen Tencent, jonka tytäryhtiö Riot Games on, ja sama firma oli Kotickin kumppanina ostamassa Activisionia irti Vivendistä. Kun eurooppalaisella mediajätillä menee huonosti, kiinalaisyhtiö näyttääkin ottavansa netin moninpeliviihteen entistä tehokkaammin hallintaansa. 

 

Lähteet: Activision Blizzard, New York Times, Forbes, Bloomberg Businessweek

Kuva: Steven Simko / Creative Commons 

Lisää luettavaa