"Pelien YouTube" X360-makuuhuonekoodaajille / Uutiset / pelaaja.fi

"Pelien YouTube" X360-makuuhuonekoodaajille

14.08.2006 // Kirjoittanut: LassiK
17

Microsoft perustaa Xbox 360:lle harrastajakoodaajien "luojien klubin" eli Creators' Clubin. Sen tavoitteena on kasvaa "pelien YouTubeksi" eli kaikille avoimeksi paikaksi jakaa luomiaan teoksia.

Maksamalla vuodessa 99 dollaria (noin 77 euroa) makuuhuonekoodaajat voivat ladata toisten tekijöiden pelejä ja jakaa omiaan sekä Xbox 360:lla että pc:llä.

"Avaamalla Xbox 360:lle pelaajien luomille peleille aloitamme uuden aikakauden. Luovuuden ja taitojen jakaminen harrastajien kesken muodostaa elävän yhteisön Xbox 360 -käyttäjien itse tekemien pelien ympärille", Microsoft hehkuttaa Seattlessa pitämässään Gamefest-tapahtumassa.

Uuden palvelun lähtökohta on elokuun lopussa julkaistava XNA-ohjelmointiympäristö, jonka tarkoituksena on mahdollistaa pelien tekeminen yhtäaikaisesti pc:lle ja Xbox 360:lle.

Microsoftin mukaan tarkoituksena on "demokratisoida pelien tekemistä antamalla harrastajille, opiskelijoille, riippumattomille pelinkehittäjille ja pienille pelistudioille mahdollisuus herättää ideansa eloon, ja pitää elossa yhteistyötä, jakamista ja osaamista, jotka hyödyttävät koko pelialaa".

Yli kymmenen yliopistoa Yhdysvalloissa on luvannut aloittaa XNA:han perustuvan koulutuksen, joka opettaa konsolipelien tekemistä.

XNA:n betaversio on ladattavissa ilmaiseksi Windows XP -käyttäjille elokuun 30. päivästä lähtien. Ammattimaisten pelintekijöiden käyttöön tarkoitettu XNA viivästyy ensi vuoden keväälle.

Aiemmin vain Sony on antanut pelaajille virallisia työkaluja omien konsolipelien luomiseen ensimmäisen PlayStationin NetYaroze-laitteiston avulla.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Vou, tämä on todella kova juttu, oikeasti. Hinta särähti ainakin meikäläisen korvaan pahasti, mut sitten rupesin miettimään. 77euroa siitä että voi ladata "kotikoodaajien" pelejä ympäri vuoden, kehitysalustana X360 ja XNA. Peleistä tulee varmasti tyyliin live arcade, mutta jos mahdollista, omaperäisempiä =) Tuskin tämä yritys floppaa kovinkaan pahasti, onhan näitä nettipelejäkin tuhottomasti? :)

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

juu kiva idea. mutta veikkaan että normaalipulliaisten täytyy osata jotain koodikieltä jo valmiiksi että ymmärtävät Xna.sta jotain. ettei ihan tosta vaan niitä pelejä tehdä, mutta toivottavasti on tehty helpoksi, ni vois itekki kokeilla :D:D, ku ei toi koodaaminen kiinnosta. :D:D:D

Käyttäjän NviperO kuva
NviperO

Ideana kiinnostaa todella paljon, olisi todella hienoa päästä palloilemaan XNA:n kanssa. Toisaalta 77 euroa on todella paljon rahaa pelkästä harrastekoodailusta. Ehkä pitäisi jakaa kustannukset vaikka muiden koodaavien kavereiden kanssa ja katsoa mihin systeemi vääntyy...

Käyttäjän Mael Duin kuva
Mael Duin

Hyvä nähdä että muutkin nyt auttavat ihmisiä tällä tavalla. Hinta on vaan ongelma. Tuo Sonyn systeemi vaikuttaa tässä asiassa houkuttelevammalta kyllä, mutta jos todellakin haluaa tehdä pelin 360:lle niin nyt sitten on mahdollisuus.

Käyttäjän PetriP kuva
PetriP

Hmm, mikäköhän estää ns. makuuhuonekoodaajien emulaattoriprojektit. Jos hyvin(?) käy, SNES-emuja saattaa näkyä X0:lla ennen 2006 loppua, hah.

No ei, mutta saattaa olla että kehitys lähtee tuohon suuntaan. Tosin kyllä jo NetYarozella tehtiin suhteellisen laadukkaita 2d(ja jopa 3d)-pelejä, joten tämä voi synnyttää myös underground hittijen synnyn.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tästäkin sitten pitää rahastaa. Noh eiköhän PS3:n linuxille voi ihan ilmaiseksi ladata/jakaa harrastelijoiden tekemiä virityksiä.

Käyttäjän Rocky_Balboa kuva
Rocky_Balboa

Eihän tuo hinta pahalta kuulosta, jos sillä saa vielä helppokäyttöisen kehitysympäristön mukaan. Xbox Media Centerin, kun joku pääsee nyt vääntämään niin hyvä tulee.

Käyttäjän Hakkiz kuva
Hakkiz

Hintahan on melko edullinen, kun ottaa huomioon, mitä sillä saa. XNA Game Studio on ihkaoikea pelinkehitysympäristö, jolla voi tehdä paljon enemmän kuin nykyiset Xbox Live Arcade -pelit. Microsoft veikkaili jopa Halo 2:n kaltaisten projektien olevan mahdollisia.

Pitää myös muistaa, että ohjelmalla pääsee pitkälle ilman mitään kuluja - siis ilman Xbox 360:aakin. Työkalut saa ilmaiseksi Windows XP:lle, jolla voi katsoa, tuleeko pelistä mitään. Jos projekti tuntuu onnistuvan tai jos peli saa PC:llä faneja, sitten voi laajentaa pelin yleisöä konsolipuolelle tuolla club-maksulla. Maksu ei missään nimessä ole pakollinen työkalujen käytölle.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Mikä siinä on, kun kaikki LUULEE, että PS3:n Linux-tuki (huom tuki) on joku käyttis, millä voi tehdä mitä vain? Siis eikö näiden "PS3:n linuxille voi ihan ilmaiseksi ladata/jakaa harrastelijoiden tekemiä virityksiä." tyyppien kannattaisi odottaa julkaisua ennen kuin vertaa näitä esim. tähän XNA-projektiin.

Tämä vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta. Itse kumminkin toivoisin, että pelien kehittely ei olisi pelkästään drag'n'drop hengessä. Koodausta myös mukaan! :)

Käyttäjän Hakkiz kuva
Hakkiz

"Itse kumminkin toivoisin, että pelien kehittely ei olisi pelkästään drag’n'drop hengessä. Koodausta myös mukaan!"

Ei XNA:lla juuri muuten voikaan tehdä pelejä kuin aidosti koodaamalla. Systeemi pohjautuu Visual Studioon ja .NETtiin. Kuten aiemmin sanoin, se on aito pelinkehitysympäristö. Ohjelmistoon toki saa GarageGamesin visuaalisen 2D-pelienrakentajan, mutta myös 3D-koodareille tarkoitetun Torque Shader Enginen. Kehitysympäristön pitäisi olla varsin joustava sen suhteen, minkälaisia pelejä sillä voi kehittää.

Express-versiolla tehtyjä pelejä ei tosin tietääkseni ole luvallista myydä. Jos pelinsä haluaa Xbox Live Arcadeen, PC:n digitaaliseen jakeluverkkoon tai vaikka kauppoihin, XNA:sta on hankittava pro-versio.