Pelimaailman hypekuninkaalle riitti: ”Lopetan lehdistölle puhumisen”

Godus-pelin nostama kohu on saanut Peter Molyneux'n uhkaamaan, ettei hän aio olla enää jatkossa tekemisissä lehdistön kanssa.

13.2.2015 13:46

Suurista ja ajoittain myös tyhjistä lupauksistaan tunnettu kehittäjäveteraani Peter Molyneux uhannut lopettaa puhumisen lehdistölle. Haastattelussaan brittilehti The Guardianin kanssa Molyneux selittää ymmärtävänsä, että hän innostuu usein helposti työstään, minkä johdosta hän päätyy helposti puhumaan projekteistaan tavalla, joka saa hänen sanansa kuulostamaan vakuutetuilta lupauksilta. Näin ollen mikäli hänen hehkuttamansa asiat eivät ole toteutuneet, tietää hän ärsyttäneensä monia pelaajia.

– Rakastan pelien parissa työskentelyä, se on elämäni. Minulla on ollut kunnia olla osa pelialaa, mutta ymmärrän, että ihmiset ovat kyllästyneet kuulemaan ääntäni ja lupauksiani. Lopetan näin ollen kanssakäymisen lehdistön kanssa ja peleistä puhumisen, Molyneux selittää.

Molyneux’n suuret lupaukset ovat nousseet jälleen puheeksi hänen Godus-pelin arveluttavan nykytilan myötä. Joukkorahoituksen avulla syntynyt peli on ollut saatavilla esimerkiksi pc:lle Steam Early Accessin kautta nyt reilun vuoden ajan, mutta siitä uupuvat edelleen monet peliin lupaillut perusominaisuudet. Samalla jollain ihmeen kaupalla 22cans on viime aikoina kuitenkin vain kutistanut Goduksen kehitystiimiä ja ryhtynyt siirtämään keskittymistään kasvavissa määrin kohti Molyneux’n uutta The Trail -työnimellä tunnettua mysteeriprojektia.

Molyneux on saanut Goduksen epämääräisen tilan myötä rutkasti näkyvää kritiikkiä lehdistöltä, mutta myös pelaajat ovat olleet äreitä tapahtuneesta. Tämä on tullut ilmi esimerkiksi pyyntöinä saada rahoja takaisin pelistä. Myös kuitenkin synkempiäkin mielenilmauksia Molyneux on joutunut vastaanottamaan.

– Ihmiset turhautuvat minuun niin kovasti, että he ovat uhkailleet minua ja perhettäni, eikä tämä voi jatkua, Molyneux taustoittaa.

Huolimatta siitä, että Molyneux pyrkii jatkussa välttelemään julkisuutta ylisanojensa takia, on hän silti vannonut, että kehitystyö Goduksen parissa jatkuu edelleen. The Guardianille hän onkin sanellut, että noin yhdeksän kuukauden sisällä pelin pitäisi näyttää siltä, mitä pelaajille on lupailtu.

Kokonaisuudessaan The Guardianin haastattelun Molyneux’n kanssa voi katsastaa tästä.

Monista epämääräisistä lupauksistaan huolimatta Molyneux’lla on takanaan varsin huima ura pelialalla. Hänet tunnetaan muun muassa jumalpeligenren eräänlaisena luojana, kiitos pelien, kuten Populouksen ja Black & Whiten. Hän oli mukana myös luomassa esimerkiksi kiiteltyä Dungeon Keeperia ja Syndicatea, joiden jälkeen hän on avittanut myös Fable-sarjan luonnissa. Nykyisen 22cans-studion mies perusti vuonna 2012 lähdettyään Microsoftilta kuuden vuoden työpanoksen jälkeen.

Lisää luettavaa