Pelikauppa GOGin uusittu palautuskäytäntö ei ole saanut yksinomaan positiivista vastaanottoa.

GOG kertoi viime viikolla uudesta palautuskäytännöstään, joka sallii pelaajien palauttavan ostoksensa 30 päivän sisällä ostoksesta. Pelikauppa tarjosi aiemminkin hyvityksiä peleistä, mutta vain tapauksissa joissa peliä ei oltu pelattu tai se ei toiminut. Uuden käytännön myötä palautuksen voi saada 30 päivän sisällä riippumatta siitä, kuinka paljon peliä on ehtinyt pelata.

Uusittu kuluttajaystävällinen palautuskäytäntö on herättänyt kritiikkiä pelinkehittäjien keskuudessa. Joukko kehittäjiä on ilmaissut huolensa palautuskäytännön hyväksikäytön mahdollisuuksista Twitterissä sekä Eurogamer-julkaisun haastattelussa. Kehittäjien mukaan GOG ei myöskään viestinyt uudistuksestaan kehittäjille etukäteen, mikä oli osasyy negatiiviseen reaktioon.

-Minulle suurin ongelma on, ettemme me pääse sanomaan osaamme, No More Robots -studion Mike Rose kommentoi Eurogamerille.

-Kehitämme pelit, otamme riskin ja laitamme pelimme näille kauppapaikoille koska meillä ei ole valinnanvaraa. Mitä ikinä tapahtuukaan seuraavaksi, olemme pimennossa. Meillä pienillä kehittäjillä ei ole mitään mahdollisuutta keskustella kauppapaikkojen kanssa peliemme myynnistä, markkinoinnista, esillepanosta, poistosta tai hyväksikäytöstä. Olemme voimattomia. Ja se on pelottavaa.

GOG on yrittänyt lieventää kehittäjien huolia kertomalla esimerkiksi sisäisistä testeistä, joissa palautusaste nousi vain prosentin murto-osia aiempaan verrattuna. GOG on myös kertonut käyvänsä palautuspyynnöt läpi manuaalisesti ja kieltäytyvänsä tapauskohtaisen arvioinnin perusteella hyvittämästä ostosta.

Lähde: Eurogamer

Lisää luettavaa