Uusi sukupolvi on jo kaikkien huulilla. Sonyn PlayStation 4 -julkistuksen jälkeen lukuiset pelinkehittäjät ja -julkaisijat ovat voineet avautua omista tuntemuksistaan uutta konsolisukupolvea kohtaan, minkä pitäisi vain kiihtyä huhtikuussa, jolloin Microsoftin huhuillaan julkistavan seuraava Xbox. Kokosimme pelialan väen näkemyksiä viikon varrelta yhteen kattavaan pakettiin.

Tärkeimmät yksityiskohdat PlayStation 4:n julkistuksesta voi lukea täältä.
Koko kaksituntisen PS4-julkistustilaisuuden voi vuorostaan katsoa täältä.

John Carmack

Tulevan konsolisukupolven konetehoja etukäteen kritisoinut  Doom– ja iD Software -legenda John Carmack tyytyi twiittaamaan julkistuksen jälkeen aiempaa positiivisempaan sävyyn PlayStation 4:stä.

– En voi puhua täysin vapaasti PlayStation 4:stä, mutta nyt teknisten tietojen paljastuttua voin sanoa, että Sony on tehnyt viisaita teknisiä päätöksiä, Carmack kuittasi.

Hideo Kojima

Metal Gear Solid -pelit ovat aina pyrkineet puskemaan teknistä rimaa konsoleilla. Sarjan luoja Hideo Kojima innostui tällä kertaa kuitenkin enemmän PlayStation 4:n uusista toiminnoista kuin teknisistä tiedoista.

– On selvää, että uuden sukupolven myötä laitteiston ominaisuudet ja kyvyt kasvavat. Tähän mennessä kehitys on ollut hyvin vertikaalista – kaikki osaavat odottaa ulkoasun, äänimaailman ja ruudunpäivityksen kehittyvän, Kojima toteaa.

– Seuraavalla sukupolvella olen enemmänkin kiinnostunut muista tavoista laajentaa pelikokemusta. Luvassa on horisontaalista kehittymistä, jonka seurauksena asioita tehdään enemmän verkossa ja sosiaalisia piirteitä hyödyntäen. Ihmiset voivat kommunikoida pelien kanssa useilla laitteilla ja erilaisissa muodoissa, kuten tableteilla ja älypuhelimilla. Tämä uudenlainen tapa kommunikoida pelimaailman kanssa kiinnostaa minua, ja haluan hyödyntää tämänkaltaista laajempaa interaktiivista maailmaa myös Metal Gear -sarjassa, Kojima jatkaa.

Kojima on aiemmin vihjaillut, että tulevassa Metal Gear Solid: Ground Zeroes -pelissä jatkettaisiin jo MGS: Peace Walkerissa kokeiltua tukikohdan rakentamista. Tuolloin hän kertoi, että Ground Zeroesin tukikohdan hallinnoiminen voisi onnistua mainiosti vaikkapa älypuhelimilla.

Cliff Bleszinski

Pelinkehityksestä hieman sivuun vetäytynyt Epic Gamesin entinen keulakuva Cliff Bleszinski kirjoitti laajalti mietteitään Sonyn viimeviikkoisesta tilaisuudesta. Kehuja mieheltä sai etenkin uusi DualShock 4 -ohjain.

– Näyttäisi siltä, että Sony vihdoin sai korjattua ohjaimensa. Ohjaussauvat näyttäisivät nyt syleilevän sormia, eikä taistelevan niitä vastaan. Kapine näyttää vankalta, eikä halvalta kopio-ohjaimelta, joka menisi hetkessä rikki heittäessään sen pois käsistään God of Warin turhauttavissa reaktiopainalluksissa. Pieni kosketuspaneeli on hauska lisä, mutta sen sijainti mietityttää. Näyttäisi siltä, että ohjaussauvat saattaisivat osua käden tielle paneelia tarvittaessa, hän kirjoittaa.

Bleszinski kuitenkin hämmästeli, miksi Sony luotti tilaisuudessa niin vahvasti tuttuihin pelisarjoihin, kuten inFamousiin ja Killzoneen.

Watch Dogs varasti viime vuonna koko E3-messut, osittain siksi, että se oli täysin uutta Assassin’s Creed: 2024 Editionin sijaan. Ei ole parempaa hetkeä julkaista uusia pelisarjoja kuin uuden konsolin yhteydessä. Gears of War ja Halo ”ymmärsivät” tämän, hän muistuttaa näpäyttäen.

Mies antaakin kolme vinkkiä seuraavan sukupolven konsoleille. Niistä ensimmäinen on laadukkaat pelit, toinen toimiva ekosysteemi. Kolmantena on joustavuus nopeasti muuttuvassa maailmassa.

– PlayStation 4:n jako-ominaisuus kuulostaa erinomaiselta askeleelta. Seuraavaksi heidän tulisi ottaa askel indie-pelien, modien ja käyttäjien tekemien kenttien suuntaan. Tiedättehän, niihin asioihin, joissa pc on niin erinomainen, Bleszinski summaa.

Keiji Inafune

Capcomin entinen keulakuva ja Mega Manin sekä Resident Evilin kaltaisten klassikkosarjojen isä Keiji Inafune otti uuden sukupolven vastaan optimistisesti.

– Innostun aina uuden laitteiston julkistamisesta. Uudet konsolit vaativat uutta innovatiivista sisältöä, mikä on aina erinomainen tilaisuus kehittäjille. Se on paras mahdollisuus uusille haasteille, Inafune toteaa.

Herman Hulst

Sonyn omiin pelistudioihin lukeutuvan Guerrilla Gamesin Herman Hulst intoutui kehumaan PlayStation 4:ää pelinkehittäjien konsoliksi.

– Olemme tehneet erittäin läheistä yhteistyötä Sonyn kanssa laitteen kehityksessä. Konsolia ei enää suunniteltu Tokion norsunluutornissa, vaan se rakennettiin yhteistyössä kehittäjien, kuten meidän, Naughty Dogin ja Sony San Diegon kanssa.

Guerrilla Games esittelikin viime viikolla PS4-julkaisupeliään, Killzone: Shadow Fallia.

Yosuke Hayashi

Ninja Gaidenista ja Dead or Alivesta tutun Team Ninjan uusi johtohahmo Yosuke Hayashi oli hieman pettynyt, että japanilaisen Sonyn uutuuskonsoli julkistettiin Yhdysvalloissa länsimaalaisten kehittäjien voimin.

– Japanilaisena se tuntui joissain määrin harmilliselta, mutta teemme Japanissa parhaamme, jotta PlayStation 5 julkistettaisiin Japanissa, Hayashi toteaa entistä enemmän länsimaalaistuvasta pelialasta.

Team Ninja on kuitenkin Hayashin mukaan jo täydessä valmiudessa PlayStation 4:ää varten.

– Olemme aloittaneet kääntämään sisältöämme uuteen muotoon. Olemme nykyisten teknisten rajojen aikakauden lopussa ja siirrymme rikkaampien palveluiden aikakauteen. Luonnollisesti tehot jatkavat kasvamistaan, mutta kehittäjille on tärkeää hyödyntää niitä kuluttajien vaatimissa palveluissa, hän kertoo.

Clive Moody

Erityisesti Dirt, Toca-, Grid– ja F1-autopeleistään tuttu Codemasters on valmis uuteen sukupolveen. Codemastersin vanhempi tuottaja Clive Moody kertoo yhtiön näkevän uuden sukupolven mahdollisuutena parantaa pelejä entisestään.

Henkilökohtaisesti, 1080p-resoluution ja 60 ruutua sekunnissa päivittyvän kuvan pitää olla mukana kuvioissa, kun hyödynnämme PS4:ää ja mitä ikinä Microsoft julkistaakaan. Tiimin kannalta varsinainen pelimekaniikka on kuitenkin kaiken keskipisteessä. Haluamme nähdä, kuinka hyvin voimme hyödyntää uuden laitteiston tehoja viedäksemme autopelejä eteenpäin, Moody pohtii.

– Yleinen tuntuma tiimimme sisällä on, että PlayStation 4:n arkkitehtuuri on helpompi kehittäjille kuin PS3:n. Ei ole mikään salaisuus, että PlayStation 3:lle kehittäminen oli hyvin, hyvin monimutkaista. Sen ymmärtäminen ja jalostaminen vei meiltä runsaasti aikaa, mutta PS4:n kohdalla tuloksien saaminen on helpompaa.

Uusi ohjain saa myös kehuja, mutta pelialalla alati kasvavat liiketunnistusohjaukset Moody myöntää Codemastersille haastavaksi.

– Totta puhuakseni, olen uuden ohjaimen suuri ystävä. Mutta liiketunnistuksesta todettakoon, että se on todella vaikeaa saada toimimaan autopeleissä. Kun ajat autoa, sinulla on aina jokin fyysinen esine käsissäsi, jonka tuntuma antaa suoraa palautetta kuskille. Se on vaikeaa toteuttaa kameratyyppisillä ratkaisuilla, joten on keksittävä uusia tapoja antaa kuljettajille palautetta. Tutkimme keinoja sen toteuttamiseksi, etenkin uutta sukupolvea silmälläpitäen, hän kertoo.

Pelien sosiaalisen puolen kasvaessa Moody ei kuitenkaan halua hylätä perinteisempiä pelaajia.

– Yhteisöllisyys ja liitettävyys on autopelien tulevaisuus, minkä useat kehittäjät ovat viime vuosina havainneetkin. Ihmiset haluavat jakaa pelikokemuksiaan. Teimme omat innovatiiviset kokeilumme Dirt 3:ssa, ja ne tulevat jatkumaan tulevaisuudessakin. Meidän on silti puskettava rimaa itse ydinpelin suhteen, sillä monet haluavat yhä pelata yksin, eivätkä he ole kiinnostuneita jakomahdollisuuksista. Heille pelaaminen on henkilökohtaista ja sellaisena he haluavat sen pysyvänkin, Moody toteaa.

Toshihiro Nagoshi

Japanissa supersuositun ja lännessäkin kulttikannatuksesta nauttivan Yakuza-sarjan luoja Toshihiro Nagoshi on Hideo Kojiman tapaan kiinnostunut graafisen ja teknisen suorituskyvyn sijaan PlayStation 4:n sosiaalisista puolista.

– Minua kiinnostaisi hyödyntää koneen uusia teknisiä ominaisuuksia käyttäjäyhteisöjen rakentamiseen., Nagoshi paljastaa.

Nagoshi on aiemmin kertonut toivovansa uuteen sukupolveen uusia lähestymistapoja, mutta PS4:n ohjaimen kosketuspaneeli ja liiketunnistus vielä askarruttavat.

– En ole vielä täysin vakuuttunut, mutta minulla on hyvä tunne niistä. Tiimimme vaikuttaisi olevan erittäin positiivisissa tunnelmissa uuden ohjaimen suhteen, hän kertoo.

Neil Thompson

Muun muassa BioWaren tulevan Dragon Age III:n taideohjaajana toimiva Neil Thompson toivoo, ettei peliala aja itseään uuden sukupolven aikana tilaan, jossa pelien tekeminen ei ole enää taloudellisesti mahdollista. Pelien kehitys on jo nykyisellään kallista, ja uuden teknologian tuoma työmäärä yllätti alan ihmiset jo nykyisessä sukupolvessa.

– Uuden sukupolven kohdalla nähdään jälleen suuri harppaus eteenpäin, mutta se ei ole yhtä päivänselvä kuin aiempien konsolivaihdosten kohdalla. Ihmiset tulevat tekemään asioita nokkelammin, sillä uskoisin heidän olevan tällä kertaa paremmin valmistautuneita kuin nykykonsoleille loikatessa. Emme tällä kertaa pysty mitenkään kymmenkertaistamaan kehitystiimien kokoa, koska budjetit kasvaisivat naurettavan isoiksi. Silloin pelejä pitäisi myydä 20-30 miljoonaa kappaletta, jotta tuloissa päästäisiin tasoihin kulujen kanssa, Thompson tuumii.

Rajat Taneja

Electronic Artsin teknologiajohtaja Rajat Taneja kertoi yhtiönsä olevan valmiimpi uusien konsoleiden tulemiseen kuin aiempien sukupolvien kohdalla. Hän intoutui myös kertomaan, että PS4 on kahdeksasta kymmeneen kertaan tehokkaampi kuin nykyiset konsolit. Hän maalaili myös omia mielikuviaan tulevista peleistä.

– Meidän ei enää tarvitse rajoittaa pelejämme tai säännöstellä grafiikkaa tai muistia. Voimme antaa pelien kukoistaa 1080p-resoluutiolla ja 60 ruutua sekunnissa päivittyvällä kuvalla. Voimme tehdä päivissä asioita, jotka ennen veivät kuukausia, Taneja hehkuttaa.

Lähteet: Edge #1, #2 // IGN // Joystiq // Clifford Unchained // Polygon // OXM // @ID_AA_Carmack

Lisää luettavaa