Naapurit saattavat vielä mekastaa pihalla paukuillaan, mutta taas yksi vuosi on siitä huolimatta jäänyt taakse. Vuoden 2012 pelitarjonnasta voi luonnollisesti olla montaa mieltä, mutta varsinkin pelien taustalla paljon ehti jälleen kahdessatoissa kuukaudessa tapahtua.

Tässä tekstissä käydään läpi, millaisissa merkeissä mennyt vuosi kuluikaan. Käsittelyssä ovat erityisesti viisi hieman suurempaa yleisaihetta vuodelta 2012, minkä ohella lopusta voi myös bongata linkkien muodossa joukon uutisaiheita, joilla on myös ollut voimaa menneen vuoden aikana.

Uusi Rovio syttyy

Angry Birds on kenties napannut tunnetuimman suomalaispelisarjan valtikan, mutta tilaa markkinoilla on silti piisannut muillekin kotimaisille tuotteille. Vahvan osoituksen tästä on antanut erityisesti vuoden 2012 parhaaksi pohjoismaalaiseksi startup-yritykseksi joulukuussa valittu helsinkiläinen Supercell.

Supercell ei kenties ole vielä nimensä osalta kaikkein tunnetuin peliyhtiö, mutta se ei ole estänyt sitä saavuttamasta suuria asioita. Yhtiön menneen vuoden kesällä julkaisemat pelit Hay Day ja Clash of Clans ovat olleet iOS-laitteilla eräitä tuottavimpia sovelluksia maailmassa, mikä riitti nostamaan Supercellin marraskuussa Applen mobiilialustoilla peräti eniten liikevaihtoa tuottaneeksi julkaisijaksi. Taakse jäi näin muun muassa pelijätti Electronic Arts yli 900 sovelluksensa kanssa.

Monille tutumpi Rovio on toki myös edelleen voimissaan. Kuluneen vuoden se vietti jatkamalla erityisesti Angry Birds -sarjaansa vahvasti Angry Birds Spacella ja Angry Birds Star Warsilla. Silkkojen lintujen voimaan ei kuitenkaan vain luotettu, sillä markkinoille polkaistiin myös fysiikkapulmailut Bad Piggies ja Amazing Alex.

Rovion maailmanvalloitus ei myöskään tapahtunut vain pelejä julkaisemalla. Yhtiö ehti vuoden aikana avaamaan esimerkiksi uuden studion Tukholmaan ja Tampereelle, hankki itselleen suomalaisen Futuremark Game Studiosin ja veipä se vihaiset linnut Särkänniemeenkin.

Muista kotimaisista peliosaajista niihin iäkkäimpiin lukeutuva Remedy pääsi väläyttelemään viime vuonna osaamistaan Alan Wake’s American Nightmare -seikkailulla ja Death Rallyn uusilla käännöksillä. Myös alalla jo useamman tovin vaikuttanut RedLynx oli sekin kiireinen ja sai erityisesti viimein ulos Trials Evolutionin. Pian pc:llekin saapuva peli myikin julkaisupäivänään Xbox Live Arcadessa ennätykselliset 100 000 kappaletta, joskin Ruotsin oma poika Minecraft pisti paremmaksi muutamaa viikkoa myöhemmin.

Kepeästä menestyksestä sai loppuvuodesta nauttia oululainen LudoCraftkin. Pelitalon ilma-alussotapeli AirBuccaneers sai kunnian olla ensimmäinen suomalaispeli, joka otetiin myyntiin Steamiin uuden Greenlight-äänestysviritelmän kautta.

Pyydä faneiltasi rahaa, saa miljoonia seuraavaan peliisi

Joukkorahoitus ja Kickstarter eivät ole kenties uusimpia mahdollisia ideoita, mutta niiden rooli pelialalla kasvoi merkittävästi vuonna 2012. Kiitoksia ja kirouksia tästä saa heittää ehdottomasti kehittäjätaituri Tim Schaferin Double Fine -pelitalolle, joka helmikuussa päätti rohkeasti pyytää rahaa faneiltaan voidakseen kehittää uuden seikkailupelin ja dokumentoidakseen tapahtuman.

Double Finen Kickstarter-projekti murskasi odotuksia ja mieliä välittömästi. Pelitalon toivoma 400 000 dollaria saatiin kasaan vajaassa vuorokaudessa, mikä sekin oli vasta vain jäävuoren huippu. Maaliskuun 13. päivä projektin varsinaisen rahoitusvaiheen päätyttyä Kaliforniassa majaileva itsenäinen pelitalo oli kerännyt kasaan yhteensä huimat 3,3 miljoonaa dollaria eli 2,5 miljoonaa euroa.

Kauaa ei ehtinytkään kulua, kun monet muutkin halusivat apajille. Hyvin nopeasti kuluttajat pääsivätkin tukemaan pelien kuten FTL:n ja Nekron kehitystä, mutta tokihan myös pelialan tunnetuimpiakin henkilöitä kiinnosti seurata Schaferin näyttämää tietä. Kickstarterin kautta rahoituksen ovatkin nyt saaneet muun muassa Brian Fargon Wasteland 2, Peter Molyneux’n Godus, Obsidian Entertainmentin Project Eternity ja Chris Robertsin Star Citizen.

Myös hieman poikkeuksellisempiakin projekteja on Kickstarterin kautta huuman keskellä rahoitettu. Tällaisia olivat muun muassa osin vanhalle kunnon Dreamcastille suunniteltu Redux: Dark Matters -peli ja virtuaalikypärä Oculus Rift. Kuuluisin kaikista lienee kuitenkin Android-konsoli Ouya, joka edullisella hinnallaan ja avoimuudellaan pyrkii tuomaan hieman lisäväriä konsolimarkkinoille.

Joukkorahoituskuumeen keskellä selväksi ehti kuitekin myös tulemaan, ettei Kickstarter ole tae menestykselle. Kirjoitushetkellä Kickstarterin tilastojen mukaan palvelussa on ehditty aloittamaan kaikkiaan 3 906 peliprojektin rahoitus ja niistä 2 447 on epäonnistunut. Saadakseen palvelusta penniäkään on rahoitusta hakevien saatava aina kokoon asettamansa tavoitesumma.

Rahoituksen saannin suhteen epäonnisia ovat olleet muun muassa Tom Hallin ja Brenda Romeron roolipeli Shaker, Oliver-kaksosten uusi Dizzy-peli sekä hämärä MMO-projekti Your World. Hieman toisenlaisia pulmia on puolestaan kohdannut kauhupeli Haunts, joka sai toki rahoituksen, mutta menetti osan kehittäjistään ennenaikaisesti.

Muutoksia, potkuja ja loppuja

Pelialalla kenties työskennellään viihdetuotteiden parissa, mutta pohjimmiltaan sekin koostuu paikoin raa’astakin liiketoiminnasta. Vaikka menneen vuoden aikana kohdattiinkin siis Supercellin tapaisia huimia tarinoita, ei kaikilla yhtiöillä ja studioilla mennyt vuosi 2012 nappiin.

Vuoden aikana kovia kokeneiden pelitalojen joukosta löytyi jälleen varsin nimekkäitäkin tekijöitä. Elämänsä päätöksen näkivät muun muassa lisenssipeleistä tuttu Eurocom, baseball-tähti Curt Schillingin 38 Studios ja Psygnosis-nimelläkin Britannian pelialaan vahvoja jälkiä jättänyt Sony Studio Liverpool.

Mainituista pelitaloista yhdysvaltalainen 38 Studios kohtasi loppunsa vieläpä myös erityisen suuren sotkun saattelemana. Kingdoms of Amalur: Reckoningin alkuvuodesta ulos saaneen pelitalon kuultiin toukokuussa olleen talousvaikeuksissa, mikä tarkoitti, ettei se pystynyt maksamaan 75 miljoonan dollarin lainaansa takaisin Rhode Islandin osavaltiolle. Tämä puolestaan tarkoitti raskaampaa taakkaa osavaltion veronmaksajille, mistä Rhode Islandin johto saikin vastaanottaa palautetta oikein reilulla kädellä.

Veitsenterällä viime vuonna tanssivat lisäksi erityisesti Silicon Knights, Zynga ja THQ. Pelitaloista ensimmäinen ajautui erittäin epämieluisaan tilanteeseen sen taisteltua Epic Gamesin kanssa oikeudessa, kun taas julkaisija THQ hakeutui joulukuussa yrityssaneeraukseen. THQ:lla vaikuttaisi olevan sentään jo kiinnostunut ostaja, ja yhtiö onkin kertonut, että sen toiminnan pitäisi jatkua normaalisti.

Sosiaalisilla peleillään menestystä niittänyt Zynga haahuili sen sijaan loppuvuodesta riitoihin Electronic Artsin kanssa yhtiön taloustilanteen näytettyä samalla aina vain heikommalta. Se menettikin vuoden aikana useita johtajiaan ja päätyi myös irtisanomaan joukon työntekijöitään taktisesti Applen lokakuussa järjestämän lehdistötilaisuuden aikana.

Mielenkiintoisia muutosuutisia vuoden aikana kuultiin myös jopa BioWaren sekä Epic Gamesin suunnalta. Pelitalojen tilanne ei missään nimessä vaikuta olevan toki vaakalaudalla, mutta ne työntekijämenetykset, jotka pelitalot ovat kohdanneet, eivät ole olleet pienimmästä päästä. Epicin tänä vuonna ovat jättäneet niin sen eräänlaisena keulakuvanakin toiminut Cliff Bleszinski, puheenjohtaja Mike Capps kuin myös tuottaja Rod Ferguson. BioWarelta puolestaan lähtivät ainakin perustajäsenet Greg Zeschuk ja Ray Muzyka sekä käsikirjoittaja Drew Karpyshy.

BioWarella vuosi ei muutenkaan ollut sulavin mahdollinen. Yhtiön vuonna 2011 julkaisema Star Wars: The Old Republic -massiiviroolipeli päädyttiin muovaamaan (kritisoiduksi) ilmaispeliksi heikon menestyksen takia, minkä lisäksi maaliskuussa julkaistun Mass Effect 3:n loppu sai fanit raivon partaalle. Odotetun roolipelin ympärillä pyörinyt kohu kasvoi peräti myös niinkin mittavaksi, että BioWare päätyi laajentamaan teoksensa loppuja myöhemmin kesällä.

Pienkehittäjien juhlaa

Suurempien pelitalojen odottaessa vahvasti jo uusia konsoleita ovat hieman pienemmän mittaluokan pelit päässeet tänä vuonna jälleen loistamaan. Hurjaa huomiota puoleensa ovatkin keränneet muun muassa Hotline Miami, FTL, Mark of the Ninja sekä Super Hexagon. Paikkansa maailmasta löysivät kuitenkin myös teokset, joissa tunnelmointi ja tarinankerronta olivat selkeässä pääosassa.

Tunnelmaan vahvasti luottaneisiin peleihin lukeutui erityisesti Journey, jonka menestys ei pelin erikoisesta luonteesta huolimatta myöskään ollut mitään järin pientäkään. Jo pelin julkaisussa teos kävi kaupaksi ennätyksellistä tahtia. Pelin ääniraita noteerattiin myös Grammy-ehdokkuudella, vaikka gaalan palkinnot eivät ole aikaisemmin juuri pelimusiikeille tunnustusta jakaneet.

Juonivetoisten pelien vetovoimasta kertoi puolestaan paljon Telltalen episodettain julkaistun The Walking Dead -pelin menestys sekä pelaajien että kriitikoiden silmissä. Hyvin paljon jopa interaktiiviselta tv-sarjalta tuntunut peli ei varsinaisesti panostanut monien seikkailupelien tapaan pulmanratkontaan tai muihin pelimäisiin piirteisiin, vaan tarjosi pelaajille tarinan, johon tunsi pystyvänsä vaikuttamaan vahvasti päätöksiä tekemällä.

Sekä The Walking Dead että Journey nappasivat muun muassa Video Game Awards 2012 -gaalassa lukuisia palkintoja.

Pienempien pelien osalta unohtaa ei kuitenkaan sovi myöskään Dust: An Elysian Tailia tai Fezia. Peleistä Dust on lähes täysin yhden miehin voimin kyhätyksi teokseksi huikea suoritus sekä tekniikkansa että pelisuunnittelunsa osalta, kun Fez taas hurmaa mielenkiintoisella peli-ideallaan sekä kiehtovalla metapelillään. Ikävä kyllä Fezin elämää ovat varjostaneet päivitysongelmat, eivätkä sen luoja Phil Fishin GDC-tapahtumassa suustaan päästämät sanat Japanin peliteollisuudesta lämmittäneet myöskään kaikkia.

Tabletit kohtaavat kotikonsolit

Sonyn ja Microsoftin uusia kotikonsoleita ei ole vielä edes julkistettu, mutta Nintendo ehti loikkaamaan viime vuoden lopulla jo uuden laitesukupolven pariin Wii U:lla. Tehoiltaan näillä näkymin varsin lähellä Xbox 360:n ja PlayStation 3:n luokkaa olevan konsolin erikoisuus on sen GamePad-ohjain, jonka keskiössä loistaa resistiivinen kosketusnäyttö.

Vuoden 2011 E3-pelimessuilla julkistettu konsoli julkaistiin Euroopassa marraskuun 30. päivä, noin viikon verran Pohjois-Amerikkaa myöhemmin ja noin viikkoa ennen Japania. Vanhalla mantereella konsolin julkaisua tuettii yli 20 levyllä myytävällä pelillä sekä muutamalla latauspelillä.

Konsolista itsestään myyntiin tuotiin sekä 8 gigatavun flash-muistilla varustettu noin 320 euron Basic-versio että 32 gigatavun Premium-versio, josta hintaa pyydetään lähemmäs 400 euroa. Jälkimmäisen version ostajat saavat paketissa hieman enemmän tavaraa, kuten konsolitelineet sekä Nintendo Land -pelin.

Ensiaskeltensa osalta laitteen taival tähän asti ei ole ollut täysin mutkaton. Jo julkaisupäivänä pelaajat saivat vastaansa mittavahkon järjestelmäpäivityksen ja konsoleihin lukitut käyttäjätilit, joita Euroopassa seurasi vielä eShop-latauspalvelun rajoitus, joka estää K18-tuotteiden oston päivisin. Monille harmaita hiuksia on myös tuottanut konsolin käyttöjärjestelmän hitaus, ja onpa raportteja toistuvista konsolin lukittautumisistakin ilmaantunut verkkoon useita. Jo ainakin hitausongelmaa Nintendo on kuitenkin ilmoittanut tutkivansa.

Wii U:n loppuvuoden julkaisusta huolimatta sen eräänlainen vaikutus alalla näkyi jo aiemmin vuoden aikana. Lokakuussa Microsoft julkaisi Xbox SmartGlass -sovelluksen, joka mahdollistaa Xbox 360:n kommunikoinnin kännyköiden ja tablettien kanssa. Sony puolestaan on hehkuttanut uutuuskäsikonsoli Vitan kääntyvän tarvittaessa PlayStation 3:n yhteydessä Wii U:n GamePadin tapaiseksi ohjaimeksi. Peleistä LittleBigPlanet 2:een onkin tuki tälle ominaisuudelle jo tuotu viiden euron lisäsisältöpaketin muodossa.

Muita tapahtumia vuoden varrelta

 

Lisää luettavaa