Perinteiset pelimarkkinat laskussa Suomessa mutta digimyynti kiehtoo

Peliala elää Suomessakin murroskautta digimyyntien kasvattaessa rooliaan. Miltä näyttivätkään pelimyynnit Suomessa kuluvan vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana?

2.11.2012 12:02

Perinteiset pelimarkkinat ovat Suomessa laskussa, kertoo peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry tuoreessa tiedotteessaan. Pelit eivät kuitenkaan ole itsessään varsinaisesti uhattuna, sillä vaa’an toisessa päässä vaikuttaa kasvussa oleva pelien digimyynti.

– Pohjoismaisella tasolla tiedetään digitaalisen peli- ja lisäsisältömyynnin kasvaneen selvästi tänä vuonna. Pelin ostaminen on nyt pelialan kannalta asiakassuhteen alku eikä sen loppu. Digitaalinen peli- ja lisäsisältömyynti on jo arvoltaan suurempi kuin perinteisten pelituotteiden myynnin lasku, FIGMA ry:n toiminnanjohtaja Thomas Westerberg arvioi.

Markkinatutkimusyhtiö GfK:n keräämien tietojen mukaan Suomen pelimarkkinoiden kokonaisarvo on kuluttajahinnoin mitattuna ollut vuoden 2012 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana 47,1 miljoonaa euroa. Viime vuoteen verrattuna laskua on tullut 9,5 prosenttia.

Pelejä Suomessa myyntiin menneen yhdeksän kuukauden aikana 1,46 miljoonaa. Viime vuonna samoihin aikoihin määrä oli 1,58 miljoonaa.

Platinalevyn arvoisesti (yli 20 000 kappaletta) kuluneena vuonna ovat myyneet jo Diablo III ja NHL 13. FIFA 13 ylsi PlayStation 3 -versionsa avittamana vastaavasti 10 000 kappaleen myynneillä saavutettavaan kultalevyyn.

Paljon voi kuitenkin vielä sattua loppuvuonna.

– Pelimyynti on viimeisellä vuosineljänneksellä noin puolet koko vuoden myynnistä. Odotukset koville myynneille loppuvuonna ovat siis jälleen olemassa. Pelit ovat yksi suosituimmista joululahjoista ja etenkin nuorten lahjalistojen kärjessä. Hittipelien, uusien verkkopohjaisten peli- ja viihdepalvelujen, ja uuden Wii U -pelikonsolin myötä voi tulla yllättävänkin kovia kasvulukuja. Uskonkin, että lähentelemme 100 miljoonan euron kokonaismyyntiä tänäkin vuonna, Westerberg jatkaa.

 

Pelien markkinaosuus Suomessa arvossa mitattuna:

  • Pc-pelit – 18,4%
  • Kotikonsolipelit – 74%
    (Microsoft Xbox 360 20,1 %, Nintendo Wii 11 %, Sony PlayStation 2 1,6 % ja Sony PlayStation 3 41,3 %)
  • Käsikonsolipelit – 7,6%
    (Nintendo DS 3,7 %, Nintendo 3DS 2,5 %, Sony PSP 0,8 % ja Sony PS Vita 0,6 %)

 

Pelien markkinaosuus Suomessa kappalemäärin mitattuna:

  • Pc-pelit – 24,6%
  • Kotikonsolipelit – 66,8%
    (Microsoft Xbox 360 17,9 %, Nintendo Wii 9,6 %, Sony PlayStation 2 3,6 % ja Sony PlayStation 3 35,7 %)
  • Käsikonsolipelit – 8,5%
    (Nintendo DS 4,3 %, Nintendo 3DS 1,8 %, Sony PSP 1,9 % ja Sony PS Vita 0,5 %)

 

Suomen myydyimmät pelit vuoden 2012 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana:

  1. Battlefield 3
  2. NHL 13
  3. Diablo III
  4. Call of Duty: Modern Warfare 3
  5. NHL 12
  6. FIFA 12
  7. Mass Effect 3
  8. The Elder Scrolls V: Skyrim
  9. Max Payne 3
  10. Angry Birds Space

 

Lähde: FIGMA

Lisää luettavaa