Pienetkin asiat ratkaisevat: surullisen kuuluisa Aliens-peli muuttuu siedettävämmäksi kirjoitusvirheen korjaamalla

Aliens: Colonial Marines on osoittanut, että yhden kirjaimen kirjoitusvirhekin voi vaikuttaa näkyvästi videopelin toimintaan.

15.7.2018 05:06

Aliens: Colonial Marines on surullisen kuuluisa heikosta laadustaan, mutta nyt sen pc-versiosta on löytynyt keino tehdä siitä ainakin hippusen verran toimivampi. Lähes viisi vuotta pelin alkuperäisen julkaisun jälkeen modaaja jamesdickinson963 on havainnut, että yhdestä kirjaimesta koostuva kirjoitusvirhe on osittain syy pelin rikkinäiseen tekoälyyn.

ModDB-sivustolla kaikessa hiljaisuudessaan viime marraskuussa julkistetun huomion mukaan Aliens: Colonial Marinesin .ini-tiedostosta on löydettävissä koodirivi, jossa sana ”tether” on kirjoitettu vahingossa muodossa ”teather”. Tämän korjaamalla Colonial Marinesin xenomorph-hirviöiden epämääräisen ja levottoman liikkumisen on nähty katoavan, ja sen sijaan viholliset alkavat käyttäytyä luonnollisemmin ja ylipäätänsä loogisemmin.

Mitenkään huomattavasti parempaa kirjoitusvirheen korjaus ei silti Colonial Marinesista tee. Temppua kokeilleet ovat kyllä raportoineet huomanneensa eron, mutta loppujen lopuksi se ei ole ollut kauhean ratkaiseva pelin kokonaislaadun suhteen.

Tästäkin huolimatta löytö on jälleen mielenkiintoinen esimerkki pelien monimutkaisuudesta. Niinkin pieni asia kuin kirjoitusvirhe on aiemmin vaikuttanut myös esimerkiksi Civilization VI:n toimintaan, kun pelin tiedostoissa virheellisesti kirjoitettu ”yield”-sana sai sen tekoälyn priorisoimaan asioita eri tavalla kuin kehittäjät alunperin tarkoittivat 

Lähde: ModDB, ResetERAPC Gamer, Kotaku

Lisää luettavaa