Pikapelaaja kohtasi pelinkehittäjät: näin Psychonauts tuhottiin luojiensa silmien edessä

Double Fine kutsui toimistolleen Psychonautsin pikaläpäisyyn erikoistuneen pelaajan näyttämään, millaisia porsaanreikiä kehittäjiltä lipsahtikaan peliin.

31.1.2015 06:15

Pelien ennätysnopeaan läpäisyyn keskittyvä speedrun-pelaaminen on kasvanut menneiden vuosien varrella omaksi taiteenlajikseen. Siinä missä videopelien pelaaminen koostu tavanomaisesti pelinkehittäjien tarkkaan suunnittelemien rajojen ja sääntöjen sisällä tapahtuvasta toiminnasta, on pikapelaamisessa tarkoituksena usein etsiä porsaanreikiä, joilla kyseisiä sääntöjä voi rikkoa ja manipuloida, jotta pelissä voisi päästä alusta loppuun niin nopeasti kuin vain mahdollista.

Yhdysvaltalainen pelitalo Double Fine on tehnyt nyt mielenkiintoisen videon, jossa ryhmä Psychonauts-pelin kehittäjiä on laitettu seuraamaan, kuinka pikapelaaja Stephen ”SMK” Kiazyk läpäisee pelin noin tunnissa. Videolla SMK hyödyntää lukuisia erilaisia kikkoja, joita pelin kehittäjät eivät suunnitelleet osaksi peliä, ja näin ollen pätkässä piisaakin kiehtovaa keskustelua muun muassa Psychonautsin kehitykseen liittyen.

Video on osa Double Finen YouTubessa julkaisemaa Devs Play -sarjaa. Osana sitä pelitalo on julkaissut myös muun muassa joukon videoita, joissa John Romero pelaa läpi Doomia kertoen samalla pelin luomisesta.

Lisää luettavaa