PlayStation 4 -konsoleita on viety maailmalle yli 112 miljoonaa kappaletta / Uutiset / pelaaja.fi

PlayStation 4 -konsoleita on viety maailmalle yli 112 miljoonaa kappaletta

4.08.2020 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
14
PlayStation 4, Sony, PS4, PlayStation

Sony on paljastanut toimittaneen yli 112,3 miljoonaa PlayStation 4 -konsolia maailmalle kesäkuun 2020 loppuun mennessä.

Tulos tarkoittaa sitä, että viimeisen huhti-kesäkuun aikana PS4-konsoleita toimitettiin 1,9 miljoonaa kappaletta. Verrattuna samaan ajankohtaan edellisenä vuonna määrä laski liki 1,3 miljoonalla, jolloin konsoleita toimitettiin 3,2 miljoonaa kappaletta.

PlayStation 4:n pelien myynti kasvoi vastaavana ajanjaksona viime vuodesta lähes puolella 91 miljoonaan kappaleeseen, joista 18,5 miljoonaa oli studio omia nimikkeitä. Mielenkiintoisesti peräti 74 prosenttia peleistä myytiin digitaalisesti, kun vastaava lukema viime vuonna oli 53 prosenttia.

Yhtiö ilmoitti samalla PlayStation Plus -tilaajien määrän kivunneen 44,9 miljoonaan. Vuoden aikana kasvua on tapahtunut 5,1 miljoonaan käyttäjän edestä.

Lähde: Sony

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Samaa kehitystä havaittavissa kuin musiikin kanssa. Fyysinen media kuolee tai ainakin näivettyy olemattomiin, hitaasti mutta varmasti.

Ainoa syy miksi fyysisen median tulee selvitä on sen tuottama hintakilpailun paine.

Käyttäjän vesinokkaelain kuva
vesinokkaelain

Itselle ainakin yksi syy suosia fyysisiä levyjä on, että ne tuppaavat olemaan hieman halvempia kuin PS Storesta ostettuna. En ole mikään keräilijä, mutta pidän myös toimintavarmuudesta verrattuna digitaalisuuteen, sillä kauppapaikan lopettaessaan toiminnan, samalla loppuu myös mahdollisuus ladata pelisi. Toki myönnän, että Sonyn konkkaan meneminen ja Storen lopettaminen on epätodennäköistä.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Luulisi kuluttajan saavan pitää digitaallisen omaisuutensa tavalla tai toisella, vaikka jakelija menisikin konkkaan. 🤔 Paska myrskkyhän siitä synttyisi, jos nämä vain häviäisivät kuin tuhka tuuleen.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman
Lainaus

Mielenkiintoisesti peräti 74 prosenttia peleistä myytiin digitaalisesti, kun vastaava lukema viime vuonna oli 53 prosenttia.

Alankin käsittämään, miksi on tulossa levyasematon versio PS5:sta. Jos huhu satasen hinnan alennuksesta tapahtuu, niin tulee myymään digiversio oikein hyvin.

Ehkä sittenkin huhutussa Xbox Series S:ssä puuttuisi se levyasema, vaikka kovin kuluttajavastainen teko oliskin.

Käyttäjän Pleikkarohmu kuva
Pleikkarohmu

Fyysisen pelin omistat itse. Kauppapaikalta ladattu koodi on vain käyttöoikeus peliin, kunnes kauppapaikka lopettaa. Kannattaa lukea kauppapaikan käyttöehdot huolella läpi. Fyysisen pelin voit lisäksi myydä halutessasi eteenpäin, jolloin siitä maksamasi hinta putoaa edelleen.

Ymmärrän kyllä ihmisten halun vaivattomaan pelien (käyttöoikeuksien) ostamiseen kauppapaikalta, mutta itse suosin fyysisiä pelejä niiden edullisuuden, käytön luotettavuuden ja uudelleenmyyntiarvon takia.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Bloodborne

Luulisi kuluttajan saavan pitää digitaallisen omaisuutensa tavalla tai toisella, vaikka jakelija menisikin konkkaan. 🤔 Paska myrskkyhän siitä synttyisi, jos nämä vain häviäisivät kuin tuhka tuuleen.

Kannattaa ehkä joskus lukea ne sopimukset jotka hyväksyy. Siellä varmasti otetaan kantaa tähänkin. Vinkkinä se, että ne on täynnä tekstiä, jolla irtisanoudutaan tästä ja tuosta, esim. toimittamasta peliä ostajille sitten jos/kun alusta suljetaan.

En ole niitä itsekään lukenut mutta en epäile hetkeäkään etteikö nämä jättifirmat olisi ottaneet kaikkea sillä tavalla huomioon, että pääsevät mahdollisimman helposti tai kuin koira veräjästä.

Lainaus Pleikkarohmu

Fyysisen pelin omistat itse. Kauppapaikalta ladattu koodi on vain käyttöoikeus peliin, kunnes kauppapaikka lopettaa. Kannattaa lukea kauppapaikan käyttöehdot huolella läpi. Fyysisen pelin voit lisäksi myydä halutessasi eteenpäin, jolloin siitä maksamasi hinta putoaa edelleen.

Ymmärrän kyllä ihmisten halun vaivattomaan pelien (käyttöoikeuksien) ostamiseen kauppapaikalta, mutta itse suosin fyysisiä pelejä niiden edullisuuden, käytön luotettavuuden ja uudelleenmyyntiarvon takia.

Hyvin sanottu.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Audiovarmennus

Ainoa syy miksi fyysisen median tulee selvitä on sen tuottama hintakilpailun paine.

Ei todellakaan ole ainoa syy, kuten kommenteissa onkin jo hyvin otettu kantaa. Fyysiset pelit eivät myöskään katoa täysin myynnistä, vaikka esimerkiksi musiikkilisenssisopimukset loppuu tai äärimmäisessä tapauksessa esimerkiksi cancel-kulttuuri iskee. Fyysisen median omistajalla on kuluttajana paljon enemmän oikeuksia kuin digitaalisen median kanssa.

Käyttäjän Pupukello kuva
Pupukello
Lainaus Pleikkarohmu

Fyysisen pelin omistat itse. Kauppapaikalta ladattu koodi on vain käyttöoikeus peliin, kunnes kauppapaikka lopettaa. Kannattaa lukea kauppapaikan käyttöehdot huolella läpi. Fyysisen pelin voit lisäksi myydä halutessasi eteenpäin, jolloin siitä maksamasi hinta putoaa edelleen.

Ymmärrän kyllä ihmisten halun vaivattomaan pelien (käyttöoikeuksien) ostamiseen kauppapaikalta, mutta itse suosin fyysisiä pelejä niiden edullisuuden, käytön luotettavuuden ja uudelleenmyyntiarvon takia.

Jep, samoilla linjoilla ja sitten pidän siitä perinteisestä konsolikokemuksesta laittaa levy sisään jne. Käytännössä pelaamisen kannalta mitään merkitystä, mutta tunnen, että jotain puuttuu jos en voi sitä tehdä.

Käyttäjän Pietu kuva
Pietu

Kova myyntisaavutus ja hyvin ansaittu sellainen. Ehdottomasti paras omistamani pelilaite koskaan. Toivottavasti PS5 pääsee vähintään samalle tasolle.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Alkaahan tuo fyysinen media käymään aika turhaksi, ainakin jos ei jotain Game Of The Year, tms. editioneita osta, sillä suurin osa peleistä saa päivityksiä heti ensimmäisenä päivänä. Osa peleistä ei toimi ollenkaan ilman noita päivityksiä. Itse kyllä tykkäisin että 15-20 vuoden päästä voisin laittaa levyn konsoliin ja kokea klassikot uudestaan.

Nostoja