PlayStation 4:n PS2-emulaatio ja mikromaksujen vyöry – tässä viikon suurimmat uutiset / Uutiset / pelaaja.fi

PlayStation 4:n PS2-emulaatio ja mikromaksujen vyöry – tässä viikon suurimmat uutiset

21.11.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
8

Vuosi on taas viikon köyhempi, mutta elämää ja pelejä se ei pysäytä. Menneen viikon aikana julkisuuteen saatiin tällä kertaa tieto esimerkiksi Sonyn PlayStation 2 -emulointihankkeesta, eikä mikromaksupuheiltakaan voitu taas välttyä. Tiedossa nyt myös on, ettei uutta Deus Ex -peliä kannata odottaa enää helmikuulle, sillä pelin julkaisua on lykätty nyt peräti puolella vuodella.

Näistä ja monesta muusta asiasta voi lukea lisää päättyvän viikon suurimpia peliuutisia kokoavasta listauksestamme.


Julkaisija antautui: ruokottoman huono Afro Samurai -peli vedettiin myynnistä

Syyskuussa niin pc:lle kuin PlayStation 4:llekin julkaistu Afro Samurai 2: Revenge of Kuma on vedetty pois myynnistä. Peliä ei ole mahdollista ostaa enää Steamista tai PlayStation Storesta, minkä lisäksi julkaisija Versus Evil on palauttanut rahat niille onnettomille sieluille, jotka pelin sattuivat joskus vahingossa ostamaan.

Lue koko uutinen

- Ei pelkästään että peli ei ole saanut mitään muuta kuin totaalisen negatiivista arvostelua, mutta että vielä porttaustyö tietokoneelle on noin surkeaa että käsketään pelata ohjaimella. Nyt alkoi tavallaan kiinnostaa tämä koska en ole sen kummemmin pelistä kuullutkaan muutamaa julkaisuilmoitusta lukuunottamatta. -Marioysikax


Sony tuo PlayStation 2 -klassikot PlayStation 4:lle

PlayStation 2:n parhaat hetket saatetaan pian elää uudelleen PlayStation 4:llä.

Nykysukupolvelle on jo hiipinyt vaivihkaa kolme PlayStation 2 -peliä, jotka pyörivät uudella raudalla tarkoitukseen räätälöidyllä emulaattorilla. Eurogamer-sivuston tutkimusten mukaan Star Wars Battlefrontin kylkiäisinä digitaalisesti julkaistut teokset eivät ole varsinaisia uusintaversioita, vaan ne rullaavat PlayStation 4:llä täydessä PS2-komeudessaan vanhaa aloituslogoa ja DualShock 2 -komentoja myöten.

Lue koko uutinen

- Minulla on pitkälti yli toistasataa alkuperäistä PS2-peliä, joista monet ovat sen verran marginaalisia, että niitä ei varmasti nähdä minkäänlaisessa digijakelussa, jos sen tien Sony valitsee. Vaikea uskoa, että Sony antaisi mitään oikeasi niin mahtavaa, kuin "levy kuin levy sisään ja homma pelaa" -systeemiä, se kun ei tuo heille rahaa. -Shunichiro

- Dark Chronicle, Final Fantasy 10, Final Fantasy 12, Rogue Galaxy. Löytyyhän näitä joista maksaisin. -Turzka


Deus Ex: Mankind Divided myöhästyy usealla kuukaudella

Square Enix ja Eidos Montreal ovat lykänneet Deus Ex: Mankind Dividedin julkaisua. Niin Xbox Onelle, PlayStation 4:lle kuin pc:llekin alkujaan helmikuulle lupailtu peli ei olekaan ehtimässä kauppoihin enää ollenkaan alkuvuodeksi, vaan sen uudeksi julkaisupäiväksi on annettu nyt 23. elokuuta.

Lue koko uutinne

- Shocking. No, onpahan aikaa tyhjentää backlogia! :) -Rainbow_Dazed

- Human Revolution oli kyllä helkkarin kova teos, että parempi olla ryssimättä tätä! -Armaceptor


Taktiikkaroolipelien moderni klassikko Valkyria Chronicles palaa PS4:llä

Sega on puhaltamassa uutta eloa strategiseen Valkyria Chronicles -roolipelisarjaansa. Japanilaislehti Famitsun uusimmassa numerossa yhtiö on tuonut julki sekä kokonaan uuden sarjan osan nimeltä Valkyria: Azure Revolution että myös remasteroidun version alkuperäisestä vuonna 2008 PlayStation 3:lle julkaisusta sarjan ensimmäisestä osasta.

Azure Revolutionin julkistusta tuettiin niin sekä ensimmäisillä kuvilla että myös teaser-trailerilla.

Lue koko uutinen

- No tätä on kyllä odotettukin! En kyllä uskonut että tulisi. Trophytkin vielä, kyllä kelpaa. -Nikotiini

- Onpas neidolla valtavat varusteet (viikatetta tietenkin tarkoitan). Pelistä tulee ennemminkin Valkyrie Profile mieleen kuin Valkyria Chronicles, tosin pidin molemmista. -Angel of Death


Electronic Arts taistelee pelaajien mikromaksuväsymystä vastaan

Electronic Arts uskoo mikromaksujen olevan hyväksi niin peliteollisuudelle kuin pelaajillekin.

Yhtiön talouspäällikkö Blake Jorgensen puhui mikromaksumallien puolesta intohimoiseen sävyyn taannoisessa UBS Global Technology Conference -tapahtumassa San Franciscossa. Jorgensenin mukaan mikromaksuin pystytään tukemaan uudenlaisia pelimuotoja ja palveluita, jotka pitävät pelaajat kiinni ostamissaan tuotteissa aikaisempaa kauemmin. Tiiviimmästä ja antoisammasta suhteesta hyötyvät miehen mukaan siis sekä studio että kuluttaja.

Lue koko uutinen

- Ostat pelin ja siihen mikromaksuilla koko helahoidon ja kas ei edes tarvi pelata kun on jo "kaikki auki", mitä pelaamista tämä on? Toinen seikka jos ne mikromaksut vaikuttavat itse pelaamiseen eli esim: saat maksuilla auki tai vain niillä ostettavat aseet (ovat parempia kuin itse emopelin) niin se vaikutta pelaamiseen ja pelaajiin..jos ne koskevat vain esim skinejä jne on ne hyväksyttäviä. -Billet

- Moninpeleihin mikromaksut sopivat mielestäni ainoastaan tuomaan jotain uusia ulkoasuja tai muuta vastaavaa mikä ei eriarvoista pelaajia ollenkaan. Yksinpeleissä asia hieman erilainen, koska ei se ole minulta mitenkään pois jos joku haluaa käyttää rahaa siihen että saa pelissä avattua asioita nopeammin, kunhan noita mikromaksuja ei ole tuotu peliin sillä ehdolla että on tietoisesti hidastettu esimerkiksi pelin sisäisen rahan saantia niiltä pelaajilta jotka eivät mikromaksuja tahdo käyttää. On eduksi alalle että erilaisille pelaajille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia. -Zarec


Uudelle Tomb Raider -elokuvalle ohjaaja Pohjoismaista

Lähemmäs viitisen vuotta suunnitteilla ollut täysin uusi Tomb Raider -elokuva näyttää saaneen ohjaajansa, elokuvasivusto The Hollywood Reporter raportoi. Sivuston mukaan työn on ottanut vastaan norjalaisohjaaja Roar Uthaug, jolle leffa olisi tämän ensimmäinen englanninkielinen elokuvaprojekti.

Ilmeisesti elokuvaa varten haikaillaan parhaillaan myös uutta käsikirjoittajaa.

Lue koko uutinen

- Eivät ne aiemmat leffat ihan täyttä sontaa olleet mutta parempaakin olisi helposti tehtävissä. Otettaisiin vaikkapa noista uusista peleistä mallia, poistaen vain pelielementit, eli toiminnan määrä pienemmäksi ja sitä tutkimista ja muuta "elokuvamaisuutta" enemmän. Jotain Indiana Joneksia ja ehkä National Treasureja "oppikirjoiksi". -zappah


Electronic Arts työstää omaa Assassin's Creediaan

Electronic Arts on valmistelemassa omaa Assassin's Creed -sarjan kaltaista avoimen maailman toimintapeliään, yhtiön talousjohtaja Blake Jorgensen on paljastanut. Projektia ei vedä myöskään aivan kuka tahansa, sillä hommaan on asetettu entinen Assassin's Creed -tuottaja Jade Raymond.

Lue koko uutinen

- Mielenkiintoista. Toivottavasti perustuisi menneeseen aikaan, eikä mihinkään cyber/robotti -sotaan. -Nauha

- Itse otan tämän huonona uutisena koska luultavasti EA:n tarkoutus on luoda joka vuosi ilmestyvä rahastus pelisarja. -jr11


Forza Motorsport 6 sai yllättäen mikromaksuja

Forza Motorsport 6 -pelaajat ovat saaneet tilaisuuden käyttää oikeaa rahaa pelissä etenemiseen.

Xbox Onen yksinoikeusautoilun kauppasivustolle on putkahtanut yllättäen mahdollisuus ostaa Forza Motorsport 6 -pelivaluuttaa. Ainakin Australian ja Yhdysvaltain Xbox Storeen saapuneilla mikromaksuilla voi hankkia Forza Motorsport 6 -merkkejä 100-20000 kappaleen erissä. Merkit voi muuntaa 500 pelikreditiksi, joilla voi taas avata uutta sisältöä peliin. Yhdysvaltain Xbox Storessa merkkejä myydään 0,99-99,99 dollarin hintaan.

Lue koko uutinen

- Tämä on kyllä jo vähän hämmentävää, kun peli kuitenkin maksaa itsessään sen 60e. Mutta en konsolipuolen liiketoimintaan ole tarkemmin perehtynyt, niin en sitten tiedä. Selvittäisi nyt täällä konsolipuolellakin sen parhaan konseptin pelin ilmaiseen jakeluun. Ehkä vielä hetki… -xtpro

- Jos peli säilyy entisellään muuttumattomana, niin keneltä on pois, jos joku haluaa käyttää rahaa sisällön saamiseksi nopeammin. Itseltäni on jäänyt aina autopelien kohdalla avaamatta ja saavuttamatta vaikka kuinka paljon sisältöä, kun en ole jaksanut pelata ja tuhlata aikaa tuhottomasti. Jos löytyisi ylimääräistä rahaa enemmän, niin saattaisin joitakin erikoisautoja mielenkiinnosta ostaa. -Hugejorma


Uuden Final Fantasy -mätkintäpelin debyytti lähestyy – runsaasti videokuvaa julki

Square Enixin ja Team Ninjan yhteistyönä kehittämä uusi Dissidia Final Fantasy -taistelupeli saapuu japanilaisiin kolikkopelihalleihin ensi viikolla 26. marraskuuta. Lähestyvän julkaisun kunniaksi Square Enix on alkanut vyöryttämään pelistä ulos nyt hurjan määrän videoita, jotka esittelevät mukavan annoksen pelikuvaa uutukaisesta.

Nähtäville on tuotu niin sekä pelin julkaisutraileri että myös joukko ensimmäisiä hahmotrailereita. Lisää hahmotrailereita on tarkoitus ilmestyä Square Enixin japanilaiselle YouTube-kanavalle mahdollisesti jopa päivittäin, kunnes ainakin pelin kaikki vakiosankarit on esitelty.

Lue koko uutinen

- Kyllä tämä tulee PS4 varmaan jo vuoden päästä. Hankala suoralta kädeltä sanoa toista peliä jota odottaisin enemmän. PSP Dissidiat oli itselle muistutus siitä, että japanilaiset pystyvät parhaimmillaan luomaan vertaansa vailla olevia pelikokemuksia. -Substace

- Varauksella kiinnostaa. Dissidia 012:n ostin melkeinpä heti kun PSP:n käytettynä tuossa kesällä ostin, mutta se jätti hiukan kylmäksi. Hahmoilla ei todellisuudessa ollut kauhean paljon erilaisia comboja ja ne vähätkin on vain sitä yhden ja saman napin hakkaamista samalla kun nuolella määrität jonkun neljästä eri iskusta. Paljon oli tosin kaikkea pientä piristystä, kuten summonit, assistit ja equipattavat skillit ja aseet, mutta silti. -Qlaos


Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Joutunut pettymään jo monesti pelisivustojen uutistarjontaan ja etenkin itselleni tärkeiden peligenrejen osalta. Star Citizen, Elite:Dangerous tai Infinity: Battlescape eivät ole saaneet juuri mitään huomiota pelisivustoilla. Tuntuu hassulta, että Star Citizenistä saatiin tällä viikolla parhaimmillaankin uutisoitua vain että Mark Hamill on mukana pelissä. Bethesdan tarvitsee pistää vain hassu koiravideo levitykseen ja "uutinen" pompsahtaa samantien sivustojen etusivulle.

Harmillista, mutta näillä mennään :)

Käyttäjän Exzmo kuva
Exzmo

Nostalginen uutiskuva

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt
Lainaus käyttäjältä edqe

Joutunut pettymään jo monesti pelisivustojen uutistarjontaan ja etenkin itselleni tärkeiden peligenrejen osalta. Star Citizen, Elite:Dangerous tai Infinity: Battlescape eivät ole saaneet juuri mitään huomiota pelisivustoilla. Tuntuu hassulta, että Star Citizenistä saatiin tällä viikolla parhaimmillaankin uutisoitua vain että Mark Hamill on mukana pelissä. Bethesdan tarvitsee pistää vain hassu koiravideo levitykseen ja "uutinen" pompsahtaa samantien sivustojen etusivulle.

Harmillista, mutta näillä mennään

Itsekin olen kaipaillut uutisia Elitestä. Tää on suurinpiirtein kuitenkin ainut paikka internetissä, jossa seuraan peliuutisia.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Bethesda-aiheisia uutisia on nähty viime aikoina rutkasti maailmanlaajuisesti yksinkertaisesti siksi, että ne kiinnostavat yleisöä valtavasti ja näin ollen ne myös vetävät lukijoita. Niin Elitesta kuin Star Citizenista on uutisoitu Pelaajalehti.comissa ennenkin ja tullaan todennäköisesti jatkossakin siinä missä sadoista muistakin peleistä, jotka eivät ole välttämättä jatkuvasti valtaväestön huulilla mutta jotka ansaitsevat silti mahdollisuuden tulla huomatuksi. Nimenomaan erilaisista peleistä, ilmiöistä ja muista vastaavista asioista kirjoittaminen auttaa nimittäin pitämään mielenterveyden edes jotenkin kasassa tässäkin hommassa. Ainakin minulle on myös henkilökohtaisesti tärkeää, että pelialalla puhutaan muistakin kuin vain alan suuryrityksistä, suurnimistä ja suurnimikkeistä.

Kaikista mahdollisista pelialan asioista ei voida kuitenkaan aina yrittää kerralla kirjoittaa, eikä se varsinaisesti olisi edes erityisen kannattavaakaan. Yksinomaan jo juuri pelkkien uutisten kirjoittelunkin yhteydessä punnittua tulee usein monia muuttujia, kuten uutisen mahdollista kiinnostavuutta, merkittävyyttä, erikoisuutta, laajuutta, riippuvuutta ja ajankohtaan, ennen kuin mitään tulee laitettua pihalle. Tietysti myös vuorokausien rajattu pituus on sekin nihkeä asia, joka huomauttaa usein itsestään.

Toki on kuitenkin hyvä kuulla lukijoilta aina suoraan, mistä he haluaisivat ehkä kuulla enemmän ja useammin, sillä se kyllä antaa aina suuntaa uutisten haravointiin. Tuokaa siis ihmeessä jatkossakin vaikkapa juuri näissä uutislistauksissa ilmi, millaisille asioille kiinnostusmittari erityisesti värähtäisi :)

-Panu

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Semmoinen vinkki vaan, että jos tuollaista täsmäuutisointia haluaa itseään kiinnostavista peleistä, on perinteinen peliuutissivusto paskin paikka aloittaa. Star Citizenillä ja Elitellä on omat kanavat, joissa kyseisille peleille tarjotaan kaivattua erityishuomiota, enkä näe mitään syytä, miksi esimerkiksi Pelaajalehti pitäisi vielä tämän päälle muutta joksikin avaruuslentelypelien sisarfoorumiksi.

Kyllä nämä pelit otsikoihin nousevat aina kun sille on joku syy, mutta uskon puhuvani enemmistön suulla, kun sanon, että mitään viikoittaista raporttia näistä en ainakaan Pelaajalehteen halua. Star Citizenin julkaisu on kuitenkin kuukausien päässä ja Eliten julkaisu puolestaan meni jo kuukausia sitten, joten tuskin tarvitsee ihmetellä miksi parhaillaan erittäinkin kurantti Fallout 4 vähän "valtaa" palstatilaa näiltä tekeleiltä.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Haerski

Semmoinen vinkki vaan, että jos tuollaista täsmäuutisointia haluaa itseään kiinnostavista peleistä, on perinteinen peliuutissivusto paskin paikka aloittaa. Star Citizenillä ja Elitellä on omat kanavat, joissa kyseisille peleille tarjotaan kaivattua erityishuomiota, enkä näe mitään syytä, miksi esimerkiksi Pelaajalehti pitäisi vielä tämän päälle muutta joksikin avaruuslentelypelien sisarfoorumiksi.

Seuraan toki useiden pelien omia sivustoja ja yhteisöjä, mutta mielestäni silti harmi, ettei avaruuspelit tunnu saavan huomiota pelisivustoilla. En kaipaakaan mitään yrityishuomiota, mutta kyllä mielestäni uusien julkistusten uutisointi voisi olla ihan paikallaan.

Lainaus käyttäjältä Haerski

Kyllä nämä pelit otsikoihin nousevat aina kun sille on joku syy, mutta uskon puhuvani enemmistön suulla, kun sanon, että mitään viikoittaista raporttia näistä en ainakaan Pelaajalehteen halua. Star Citizenin julkaisu on kuitenkin kuukausien päässä ja Eliten julkaisu puolestaan meni jo kuukausia sitten, joten tuskin tarvitsee ihmetellä miksi parhaillaan erittäinkin kurantti Fallout 4 vähän "valtaa" palstatilaa näiltä tekeleiltä.

Jos pelisivustot olisivat laajasti uutisoineet aiheesta, niin sinäkin luultavasti tietäisit että Elite: Dangerous on saamassa pian Horizons-lisäosan (Beta 24. päivä). Frontier Develoments esitteli lisäosaa useissa streameissa ja vastasi pelaajien esittämiin kysymyksiin. Onneksi löytyi edes muutama pelisivusto, jotka aiheesta uutisoi.

Star Citizeniin tullut valtavasti uutta pelattavaa ja uusia ominaisuuksia esitelty - huomattavasti vähemmästäkin on peleistä uutisoitu ja nostettu etusivulle.

Mitään viikkoraportteja en itsekään kyllä toivo. Toisaalta ihan mielenkiintoista seurata miten eri lähtökohdista kehittäjien ja julkaisijoiden täytyy ponnistaa, että saavat peleilleen palstatilaa. No Man's Sky, isojen julkaisujoiden tuotokset, yms. tarvitsee vain twitter viestin, pari ruudunkaappausta tai pienen pelivideon ja Star Citizenille ei riitä edes pelattava peli.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä edqe

Jos pelisivustot olisivat laajasti uutisoineet aiheesta, niin sinäkin luultavasti tietäisit että Elite: Dangerous on saamassa pian Horizons-lisäosan (Beta 24. päivä). Frontier Develoments esitteli lisäosaa useissa streameissa ja vastasi pelaajien esittämiin kysymyksiin. Onneksi löytyi edes muutama pelisivusto, jotka aiheesta uutisoi.

Olen Eliten pelaajana useatakin kautta tietoinen Horizonsista; myös seuraamieni harvojen peliuutissivustojen kautta. En muista onko Pelaajassa nimenomaan ollut juttua; jos ei, niin eiköhän tuo vielä otsikoihin päädy ennen kuin julkkari koittaa. Vähän kyllä tuo myöhäinen beta ja pikavauhtia lähestyvä, mutta silti epätarkka "Holiday 2015"-julkaisuikkuna kuulostaa siltä, että saattaa olla ensi vuoden murheita tämäkin.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Haerski

Olen Eliten pelaajana useatakin kautta tietoinen Horizonsista; myös seuraamieni harvojen peliuutissivustojen kautta. En muista onko Pelaajassa nimenomaan ollut juttua; jos ei, niin eiköhän tuo vielä otsikoihin päädy ennen kuin julkkari koittaa. Vähän kyllä tuo myöhäinen beta ja pikavauhtia lähestyvä, mutta silti epätarkka "Holiday 2015"-julkaisuikkuna kuulostaa siltä, että saattaa olla ensi vuoden murheita tämäkin.

Pelaajalehti on sen verran pieni, etten sormea halua liiaksi osoitella. Heillä varmasti kiinnostavien otsikoiden statistiikat puhuvat puolestaan ja resurssit jaetaan sen mukaan. Ehkä Elite: Dangerous, Star Citizen, X-sarja, yms. uutiset eivät ole isoilla saiteilla klikkejä keränneet, joten nähty paremmaksi ettei sisältöä aiheista tuoteta. "Tässä 10 parasta cRPG:tä koskaan", "Haluatko nähdä millainen tulevan Fallout 4 koira on tosielämässä?" ja vastaavat artikkelit kiinnostavat lukijoita ilmeisesti enempi.

Kieltämättä beta on aika myöhään, mutta uskon kyllä että tuo saadaan julkaistua tämän vuoden puolella ellei Beta-testissä löydy jotain todella pahaa ongelmaa. Tuo Season 2 jatkuu tosiaan ensi vuoden puolelle ja sisältää muitakin uudistuksia. Ilmeisesti kausi kestää ~12kk ja sisältää 4 lisäosaa.

Aloitin E:D pelaamisen uudestaan, mutta en vain oikein löydä tarvittavaa kipinää. Jos en olisi koskaan pelannut X-sarjaa, niin voisi olla että innostaisi enempi (X:R V4.0 beta on julkaistu ja uusi sarjan peli jo työn alla). E:D tuntuu edelleen liian suoraviivaiselta ja menee helposti puuduttavaan grindaamiseen uuden aluksen saamiseksi. Koitan keskittyä jatkossa taustalla pyörivään juoneen ja osallistua siihen liittyviin tehtäviin.

Star Citizenissä itseäni kiehtoo esimerkiksi ominaisuuksien määrä, yksityiskohtaisuus ja tapa jolla peliä ylipäätänsä kehitetään. Yksi esimerkki voisi olla esimerkiksi, että siinä missä Elitessä alus korjataan nappia painamalla, niin Star Citizenissä se on oma ammattinsa:
The New Damage System (March 8th 2015)
Ship Repair and Maintenance (November 19th 2015)

Mutta on erinomaista, että tällä hetkellä meillä on jo monia erinomaisia ja erilaisia avaruuspelejä ja lisää on tulossa. Monet pienet indie-tuotoksetkin vaikuttavat todella lupaavilta.