PlayStation 5:n tuuletin on optimoitavissa nettipäivityksin / Uutiset / pelaaja.fi

PlayStation 5:n tuuletin on optimoitavissa nettipäivityksin

19.10.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
3
ps5, jäähdytys, tuuletin, sony, playstation, SIE, Sony Interactive Entertainment, PlayStation 5, Yasuhiro Ootori

Sony on valottanut hippusen verran enemmän PlayStation 5:n jäähdytysratkaisun ja näin erityisesti sen sisäisen tuulettimen toimintaa.

Haastattelussa japanilaisen 4Gamer-sivuston kanssa Sony Interactive Entertainmentin mekaanisen suunnittelun johtaja Yasuhiro Ootori on tuonut esille, kuinka Sony pystyy vielä tulevaisuudessa optimoimaan PlayStation 5:n tuuletustoimintaa netissä jaettavin päivityksin. Tämä onnistuu datalla, jota Sony pystyy keräämään siitä, kuinka konsolin Accelerated Processing Unit -piiri käyttäytyy yksittäisten pelien kanssa. Hienosäätäminen onnistuu tarvittaessa siis melko tapauskohtaisesti ja sen hyötyjä on mahdollista seurata APU:n ja emolevyn omien lämpösensoreiden avulla.

Ootori on sama henkilö, joka esitteli parisen viikkoa sitten videomuodossa PlayStation 5:n sisuskaluja. Video oli ensimmäinen kerta, kun PS5:n halkaisijaltaan 120 millimetrin tuuletin tuotiin julkisesti näytille.

4Gamerin haastattelussa Ootori on lisäksi valottanut menetelmiä, joilla Sony on tähän asti tutkinut PlayStation 5:n lämmönkulkua. Yhtenä toimenpiteenä tekijät rakensivat konsolista läpinäkyvä mallin, jossa sitten seurattiin hiilihappojään liikettä ja eri osien kuumentumista.

Laajemman käännöksen haastattelusta voi kurkistaa ResetEra-käyttäjä orzkaren hiljattaisesti kirjoituksesta.

Lähde: Eurogamer, 4Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti

Hölmöähän se olisi ollut Sonyltä mikäli eivät olisi implementoineet mitään tapaa kontrolloida PS5:n laitteistoa jälkeenpäin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Miksei laite itse voi säätää tuulettimen käyttäytymistä tarpeen mukaan kuten yleensä? Mitä etu tästä siis on siihen verrattuna? Ei kai kaikki pelaajat edes pelaa samaa peliä samalla tapaa, joten eikö kuormituskin voi olla erilaista eri pelaajilla?

Tosi oudon tuntuinen ajatus kuinka tuulettimessa olisi jokin valmis toimintamalli kun luulisi että itse pelaamisenkin pitäisi tällöin toimia mallia noudatellen.

Tietenkin jos tämä auttaa siihen ettei tuuletin huuda kuin tapettava pelkissä pelivalikoissa (krhöm, PS4 kertoo terveisiä) niin ok mutta tuntuu silti oudolta ratkaisulta sen sijaan että järjestelmä toimisi alunperin järkevästi eikä tarvitsisi tapauskohtaisesti paikkailla toimintaa.

Käyttäjän TheJokke007 kuva
TheJokke007

Tulee itselläkin mieleen, että tässä puhutaan jäähyn algoritmin päivityksistä. Eli millä profiililla jäähdytyksen kierroksiin puututaan, kun lämmöt nousee/laskee. Tämä kuulostaa järkipuuhalta, joten vähän epäilen, että tässä on netin syövereissä keitelty uutista aiheesta, jossa ei oikein mitään oikeaa uutisoitavaa ole.

Toki uusien konsolien lämmöt ovat olleet kovasti tapetilla, niin ehkäpä kaikesta pitää muutama rivi raapaista, jos sana "lämpö" on mainittu. :)

Nostoja