PlayStationin luoja ei näe metaversumin tai VR-visiirien pointtia / Uutiset / pelaaja.fi

PlayStationin luoja ei näe metaversumin tai VR-visiirien pointtia

21.01.2022 // Kirjoittanut: Tarja Porkka-Kontturi
15

PlayStationin luoja Ken Kutaragi sanoo, ettei hän ole kiinnostunut metaversumista tai VR-visiireistä.

Kutaragi oli Sonyn liikkeellepaneva voima videopelimarkkinoille noustessa. Hän veti alkuperäisen PlayStationin sekä PS2:n, PS3:n ja PSP:n luoneita tiimejä tullen tunnetuksi PlayStationin isänä. Kutaragi jätti yhtiön vuonna 2007 jääden kunniarooleihin vielä muutamaksi vuodeksi. Nykyään alan veteraani työskentelee Tokiossa sijaitsevassa Ascent Robotics -tekoälystartupissa.

Robottibisneksessä ja huipputeknologian parissa työskentelystä huolimatta Kutaragi ei ole innoissaan nykypäivän metaversumikeskusteluista.. 

– Todellisessa maailmassa oleminen on erittäin tärkeää, mutta metaversumi on virtuaalimaailman näennäistodellisuutta, enkä näe järkeä sen tekemisessä. Olisitko mieluummin hiottu avatar todellisen itsesi sijaan? Kutaragi kyseenalaistaa.

Bloombergin haastateltavana ollut Kutaragi otti kantaa myös virtuaalitodellisuuslaitteistoon, sillä esimerkiksi Sony työstää parhaillaan PSVR2:ta. Mies totesi VR-lasien eristävän ihmiset todellisesta maailmasta, joten hän ei voi tukea ideaa.

– Visiirit ovat yksinkertaisesti ärsyttäviä, Kutaragi kuittasi.

Lähde: Bloomberg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

täytyy olla Crazy-Kenin kanssa samaa mieltä tuosta Metaversumista.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Jokin Firewatchin kaltainen peli sopisi kyllä täydellisesti VR-laseilla pelattavaksi. Itse olen vain muutamaan otteeseen virtuaalilaseja kokeillut ja tähän mennessä hauskin kokemus on ollut Superhot.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

En kyllä näe mitään järkeä radioissa, musiikkihan on paljon täyteläisempää livenä, ja itse soitettuna mieltä ylentävää.

Kaikki hänen kritiikkinsä olisi voinut kohdistaa jo PS1:een ja viimeistään PS3:een, VR on vain yksi mediakokemus muiden joukossa, ja toki kaikessa uudessa on riskinsä.

Käyttäjän BlackSoul kuva
BlackSoul

En kyllä voisi edes kuvitella pelaavani ajosimuja enää millään muulla kuin VR-laseilla...

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus

Mies totesi VR-lasien eristävän ihmiset todellisesta maailmasta, joten hän ei voi tukea ideaa.

Mitähän tällä on haettu? Kaikki pelit ovat parhaimmillaan silloin, kun niihin uppoutuu täysin ja unohtaa ympäröivän maailman. Oli päässä VR-kypärä tai ei.

Lainaus

– Olisitko mieluummin hiottu avatar todellisen itsesi sijaan? Kutaragi kyseenalaistaa.

Kyllä.

Käyttäjän Pauli4x4 kuva
Pauli4x4

Niin, eiköhän sen virtuaalitodellisuuden koko idea ole se, että ollaan siellä toisessa todellisuudessa. Outoja höpinöitä...

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

VR-pelien ongelmat löytyvät tilan tarpeesta ja näitä ei välttämättä ihan heti, jos koskaan, pystytä ratkaisemaan järkevällä hinnalla, mutta ajo- tai lentopeleissä VR:n olettaisin loistavan. En usko että VR murtautuu valtavirtaan lähiaikoina.

Lainaus

Olisitko mieluummin hiottu avatar todellisen itsesi sijaan?

Totta helkkarissa! Itselle iso osa pelaamisesta todellisuuspakoa, joten miksi ihmeessä ottaisin oman itseni hahmokseni?

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.
Lainaus Angel of Death

...miksi ihmeessä ottaisin oman itseni hahmokseni?

Mutta ruudun tällä puolellahan olet jo oman itsesi hahmo. Kumpaa haluat kehittää?
Vai tarkoitettiinko vain fyysistä hahmoa, ei roolia jonka otamme esiintymislavalla, Pelaajan foorumilla, työminänä, kotiminänä?

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus Angel of Death

Totta helkkarissa! Itselle iso osa pelaamisesta todellisuuspakoa, joten miksi ihmeessä ottaisin oman itseni hahmokseni?

Metaversumissa on ymmärtääkseni kyse aika paljon muustakin kuin pelaamisesta. Haluatko vaikka Teams chattiin tai Unreal pohjalle rakennettuun 3D VR Linkediniin avatarin, vai menisikö se ihan vanhaan tyyliin omalla profiilikuvalla/webbikameralla?

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Erik H.

[quote="Angel of Death"]...miksi ihmeessä ottaisin oman itseni hahmokseni?[/quote] Mutta ruudun tällä puolellahan olet jo oman itsesi hahmo. Kumpaa haluat kehittää?
Vai tarkoitettiinko vain fyysistä hahmoa, ei roolia jonka otamme esiintymislavalla, Pelaajan foorumilla, työminänä, kotiminänä?

Fyysistä hahmoa, henkilö joka hahmon takana kommunikoi on toki minä, mutta omaa ulkonäköäni en missään nimessä millekään hahmolle antaisi.

Lainaus Megaman

[quote="Angel of Death"]
Totta helkkarissa! Itselle iso osa pelaamisesta todellisuuspakoa, joten miksi ihmeessä ottaisin oman itseni hahmokseni?[/quote]

Metaversumissa on ymmärtääkseni kyse aika paljon muustakin kuin pelaamisesta. Haluatko vaikka Teams chattiin tai Unreal pohjalle rakennettuun 3D VR Linkediniin avatarin, vai menisikö se ihan vanhaan tyyliin omalla profiilikuvalla/webbikameralla?

Oma kiinnostus VR-laseihin liittyy yksinomaan pelipuoleen, jos VR:n sosiaalinen puoli kiinnostaisi tippaakaan niin en sielläkääm taatusti omalla ulkoasulla näyttäytyisi.

Nostoja