Pokémon GO ei jämähdä aloilleen - tulevaisuudessa häämöttää reilusti uusia ominaisuuksia / Uutiset / pelaaja.fi

Pokémon GO ei jämähdä aloilleen - tulevaisuudessa häämöttää reilusti uusia ominaisuuksia

25.07.2016 // Kirjoittanut: Jaakko Herranen
10
Pokémon GO

Pokémon GO -mobiilipeli on valloittanut maailmaa viime viikkojen aikana. Kehittäjä Niantic Labsin pomo John Hanke puhui pelin tulevaisuuden tiimoilta San Diegon Comic-Con-paneelissa.

Hanke itse haluaisi jatkossa nostaa pokéstop-pysäkit suuremmaksi osaksi peliä. Yksi mielenkiintoinen keino olisi antaa käyttäjälle valta lisätä pysäkille ominaisuuksia erilaisten esineiden avulla. Hanke mainitsee esimerkkinä mahdollisuuden muuntaa tavallinen pysäkki taskuhirviöitä parantavaksi pokécenter-laitokseksi. Nykyisellään pokéstopeilta voi pyörittää itselleen esineitä ja mikäli pelaaja asettaa pysäkille houkuttimen, pyörii sen ympärillä taskuhirviöitä normaalia tiuhempaan tahtiin.

Taskuhirviövalikoima sisältää nykyisellään 147 pokémonia, joka kattaa vasta ensimmäisen monsterigeneraation. Pelin koodista on lisäksi löytynyt viitteitä muutaman legendaarisen taskumonnin olemassaoloon. Nianticin pitkän tähtäimen suunnitelmissa on tuoda peliin lisää keräiltävää sukupolvi kerrallaan. Säännölliset lisäykset toimivat luonnollisesti oivana keinona koukuttaa pelaajat Pokémon GO:n pariin pidemmäksi aikaa.

Lähitulevaisuudessa häämöttää myös pelaajien toivelistalla ollut mahdollisuus vaihdella pyydystettyjä taskuhirviöitä kaverin kanssa. Nianticin sisällä on keskusteltu myös pokémonien jalostuksesta, joskin kyseinen ominaisuus on toistaiseksi vasta suunnittelun asteella.

Niantic Labs ei antanut tarkempia yksityiskohtia suuremman mittaluokan päivitysten ajankohdista, ja Hanken mukaan pääprioriteettina onkin tällä hetkellä päästä eroon peliä riivanneista serveriongelmista. Mies tuumailee silti, että Nianticin pitkän tähtäimen suunnitelmat pelinsä varalle ulottuvat jopa vuosien päähän.

Hanke paljasti samassa yhteydessä Pokémon GO -tiimien johtajien ulkoasut. Pelin julkaisun aikaan pomot näytettiin ainoastaan tummina silhuetteina, mutta nyt yksityiskohdat on saatu kunnialla valmiiksi.

Lähde: The Verge

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tuli itsekin tuota vihdoin kokeiltua kun vaimo halusi noita käydä etsimässä. Veikkaukset osuivat oikeaan ja en innostunut sitten pätkääkään jostain mobiilisetistä. Samaa kamaa mitä muutkin mobiili- ja fb-pelit: odotusta tai muuta pelin pysäyttävää settiä. Itse haluaisin pelailla kun pelin laitan päälle, en odotella.

Sekin, että peli jumitti kun sain Pikachun napattua aloituselukaksi, ei oikein innostanut muuhun kuin sovelluksen poistoon. Pitkät lataustauot vielä päälle ja tieto kaiken maailman hautomisista saa meikäläisen pysymään "oikeiden" pelien parissa.

Muutenkin tuntuu aika vahvasti olevan massa- ja Pokemonhypeä mikä tässä suurta laumaa viehättää. Ingress on samalta tekijältä tullut ajat sitten ja eipä ole ihan tullut samaa suosiota ja hypeä. Mikäli minä jotain puhelinvetoista luonnossa hyppelyä vielä haluan harrastaa, niin lähden geo-kätköilemään. Erityisesti niitä kätköjä, joissa on jotain arvoitusta tai muuta mietittäväksi. Tosin tuskin jaksan sitäkään. Käyn normilenkit ja hyötyliikunnat päälle. Siihen mitään Pokemonneja tarvitse akkua ja huomiokykyä syömään.

Ja loppuun se ilmeisen pakollinen disclaimer: saa tykätä jos tykkää, minulle ei iskenyt tämäkään mobiilipeli.

Käyttäjän Qlaos kuva
Qlaos

Itelle kävi kans mitä epäilinkin eli alkuinnostus meni nopeasti ohi. Ja se johtuu yksinkertaisesti siitä että pelinä Pokemon Go on todella keskinkertainen ja sisältöä on vähän. Onhan se aina kiva nappailla omia suosikkeja, mut on todella ankeaa että jos haluat vahvistaa poksujas niin siun pitää yksinkertaisesti vaan napata poksuja lisää ja sitten syöttää tähtipölyä ja karkkia poksuille. Taisteleminen on pelkkää ruudun naputusta ja oikeista Pokemoneista on jätetty pois oikeastaan kaikki taktikointi kun et edes voi vaikuttaa mitä iskuja poksu osaa ja eivätkä mokomat edes osaa kuin 2 iskua! Et voi myöskään otella tai vaihtaa poksuja kavereiden kanssa.

Hyvinä puolina täytyy kyllä silti mainita että kivasti tämä ihmisiä motivoi liikkumaan (Kaikki eivät nimittäin ole niitä idiootteja jotka sokkona juoksee auton alle koska tiellä on Eevee) ja myös jututtamaan tuntemattomia ihmisiä kun huomaa että samalla asialla ollaan. Siitä olen myös positiivisesti yllättyynyt että mikromaksut ovat 100% vapaaehtoisia ja peli tarjoaa ilmaisia esineitä varsin mukavasti tason nousujen mukana plus PokeStopeista saa myös melko nopeasti palloja ja munia.

Gossa on kyl perkeleesti potentiaalia, mutta vielä se on todella keskinkertainen jonka suosioon vaikuttaa oikeastaan vain se että se on Pokemon. Se on myös ainoa syy miksi itse tätä edes kokeilin ja annoin mahdollisuuden, mutta jatkossa taitaa jäädä satunnaiseksi huviksi ja keskityn oikeisiin peleihin. Sun & Moon, olen valmis <3

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä zappah

Samaa kamaa mitä muutkin mobiili- ja fb-pelit: odotusta tai muuta pelin pysäyttävää settiä. Itse haluaisin pelailla kun pelin laitan päälle, en odotella.

Muuten olet ihan oikeutettu mielipiteeseesi, mutta tähän tarvitsen nyt jotain perusteluja, koska minun nähdäkseni olet yksinkertaisesti väärässä. Pokemonissa oikeastaan ainut etenemistä rajoittava tekijä on akunkesto. Muutoin Pokemoneja voi kyllä nappailla ja kehittää tasan niin pitkään kuin jalat kantaa ja jos nyt et jossain ihan vihoviimeisessä korvessa peliä yritä pelailla, niin PokeStoppejakin löytyy sen verran, ettei palloista tule juuri koskaan pula. Stopit myös resetoituu parin minuutin välein, joten ei tarvitse kovin pitkään odotella, jos lähimaastossa sattuisikin olemaan vain se yksi ja ainoa Stoppi.

Muutoin munien hautominen, levelit ja sitä kautta vahvemmat pokemonit ja itemit karttuvat vain ja ainoastaan pelaamalla peliä. Odottelua tasan 0%.

Itselläni ehkä suurin kitinän aihe on se jo perinteisistä pokemon-peleistä tuttu, mutta Pokemon Go:ssa entisestään korostuva fakta, että niillä alkupäässä pyydystetyillä/saaduilla Pokemoneilla ei tee loppupeleissä enää juuri mitään. Kaikki riippuu vain ja ainoastaan pelaajan levelistä, joten mihinkään ei kannata pahemmin kiintyä ennen kuin sinusta alkaa olla potentiaaliseksi Gym-haastajaksi. Siihen asti jauhetaan roskapokemonit karkeiksi, jotka syötetään sitten myöhemmin pyydystetyille vahvemmille lajitovereille.

Käyttäjän PukkiHD kuva
PukkiHD

En yhtään ihmettele minkä takia pelinkehittäjät tekevät mobiilialustoille pelejä, koska pienestä jutusta voi tulla todella suuri hitti.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Haerski

Muuten olet ihan oikeutettu mielipiteeseesi, mutta tähän tarvitsen nyt jotain perusteluja, koska minun nähdäkseni olet yksinkertaisesti väärässä. Pokemonissa oikeastaan ainut etenemistä rajoittava tekijä on akunkesto. Muutoin Pokemoneja voi kyllä nappailla ja kehittää tasan niin pitkään kuin jalat kantaa ja jos nyt et jossain ihan vihoviimeisessä korvessa peliä yritä pelailla, niin PokeStoppejakin löytyy sen verran, ettei palloista tule juuri koskaan pula. Stopit myös resetoituu parin minuutin välein, joten ei tarvitse kovin pitkään odotella, jos lähimaastossa sattuisikin olemaan vain se yksi ja ainoa Stoppi.

Muutoin munien hautominen, levelit ja sitä kautta vahvemmat pokemonit ja itemit karttuvat vain ja ainoastaan pelaamalla peliä. Odottelua tasan 0%.

Siis jo pitkä latausaika saa meikäläiset miettimään muuta tekemistä. Sama juttu ihan jokaisessa pelissä alustasta riippumatta. Jumiminen ja latausruutujen tuijotus saa helposti vaihtamaan peliä ja/tai alustaa.

Sitä paitsi odottelulla "tai muulla" tarkoitin esim. juuri tuota kävelyä. Minä teen liikuntani erikseen ja pelaamisen erikseen. Ei mitään intoa lähteä kävelemään useita kilometrejä että saa jonkun munan haudottua tai vastaavaa. Tuohan on malliesimerkki mobiilipelien tavoista hoitaa asioita: pitkitetään pelaamista. Yleensä tuota tehdään rahan toivossa: "osta rahaa niin muna kuoriutuu heti". En tiedä onko tuota mahdollisuutta tässä mutta ihmettelen mikäli ei löydy.

Oli tuota kyseistä mahdollisuutta tai ei, niin silti pelin rytmi on tehty niin, että on otettu huomioon esineiden dropeissa mikromaksujen tuoma hyöty. Eli mikäli sitä ei olisi, olisi myös pelin rytmi nopeampi.

Monia mobiilipelejä kuulemma voi pelata hyvin ilman maksamistakin mutta ei nuo meikäläisen rytmiin mene. Odottelua se on sekin, että asioiden tekemistä on jollain tavalla venytetty.

Käyttäjän Celoril kuva
Celoril

Jälleen tulee todistetuksi, kuinka hommasta tehdään valtaisan suosittua. 1) Otetaan "kaikkien" tuntema brändi. 2) Tehdään siitä nykytrendin mukainen, riittävän helposti lähestyttävä ja omaksuttava... tällä kertaa mobiilipeli. 3) Tuodaan siihen "uusi ulottuvuus", joka on tällä kertaa AR-ominaisuus.

Ja peli itsessään on todella koukuttava. Kun olen aina pitänyt asioiden keräilemisestä, niin tämähän kyllä toimii jo pelkästään sillä. Ja kuten jo mainittu, niin peli todellakin pakottaa liikkumaan, mikä on vain ja ainoastaan loistava asia ja sosiaaliseen puoleen panostaminen on myös todella hyvä juttu.
Kehitysideat kuulostavat hyviltä ja potentiaalia tässä todellakin riittää... ja etenkin kaikki pelaajien sosiaalisuutta lisäävät ideat ovat tervetulleita, koska siihen tämä peli on kuin luotu.

Ja loppuun pitää lisätä, että en siis ole mikään himopelaaja, mutta kaveriporukalla on vain todella hauskaa lähteä pyöräilemään/kävelemään ja Pokemoneja ja stoppeja metsästämään... niin ja se keräily... se keräily.

Käyttäjän erakko kuva
erakko
Lainaus käyttäjältä zappah

Muutenkin tuntuu aika vahvasti olevan massa- ja Pokemonhypeä mikä tässä suurta laumaa viehättää. Ingress on samalta tekijältä tullut ajat sitten ja eipä ole ihan tullut samaa suosiota ja hypeä.

Mielenkiinnosta on kysyttävä, mikä tässä on vialla?

Itse olen Omega Rubya ja tätä pelaillut rinta rinnan ja onhan se kyllä aika selvää, että jos Pokémon GO:lta hakee konsoli-Pokémon kokemusta, tulee pettymään pahasti. Mekaniikat pelissä on paperinohuita ja kunnon aktiviteettia itse sovelluksessa ei ole. Melkeinpä kaikki tuttu on riisuttu pois tai yksinkertaistettu tarpeettomasti. Fiilis keräilyn suhteen on silti oikeastaan miellyttävämpi ja tämä on mielestäni sen kantava voima. Löydöt ja nappaamiset ovat paljon henkilökohtaisempia ja etsimisessä on enemmän seikkailun tunnetta (etenkin nyt kun sovellus on vielä rikki) kuin sohvalla 3DS:llä pelaillessa. Vähäisen pelaamisen vuoksi koenkin Pokémon GO:n olevan enemmän ulkoilma-aktiviteetti videopelin sijaan, mutta se toimii sellaisena hyvin. Level 13 tuli eilen saavutettua, eri Pokémoneja tullut napattua 53 ja kilometreja kertynyt 40.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@zappah
Ainoat mikromaksut, joita pelistä löytyy ovat pelinsisäinen raha. Rahalla voi taas hankkia tavaroita, joita jaetaan pokestopeilla muutenkin hyvin anteliaasti. Ehkä ainoa etenemistä varsinaisesti nopeuttavat esine on lure-moduuli, jonka voi asettaa haluamaansa pokestopiin ja se houkuttelee pokemoneja näihin pisteisiin. Kannattaa kuitenkin huomata, että luret ovat muidenkin käytettävissä ja ne näkee kartalla, joten itse noita ei ole pakko hommata; hakeutuu vain muiden asettamien lurejen läheisyyteen ja poke-virtaa ei voi estää. Mitään pakollisesta ulkoilulta säästävää tuolla ei ainakaan vielä myydä ja tuskin tullaan koskaan myymäänkään ottaen huomioon pelin saaman positiivisen huomion liikuntaan kannustavana aktiviteettina.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Jotenkin ei houkuttele tuo ajatus PokeStoppien tärkeyden lisäämisestä. Ne kun ovat jo nyt hieman turhankin tärkeitä ja harhaileminen alueilla joilla stoppeja ei ole on pääasiassa turhaa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä erakko

Mielenkiinnosta on kysyttävä, mikä tässä on vialla?

Mikä siinä pitäisi olla vialla? Ihan vain toteamus asian suhteen. Eiköhän tuo paikkansa pidä. Liittyy hieman toki siihen, että itse testasin peliä nimenomaan hypen vuoksi ja totesin samanlaista kamaa olleen jo aiemminkin tarjolla. Ainoa ero tuo hype.

Hyvä vain jos porukkaa lähtee liikkumaan vaikka sitten tämän innoittamana. Itse vain etsin peleiltäni vähän muuta ja liikkumiseni jatkuu samoin kuin ennenkin. Tosin en oikein muutenkaan tykkää liikkua ulkona helteillä. Ulkomaillakin tuli kuljettua varjoissa. Ei innosta hikoilla ja auringonottaminen se vasta tylsää ja turhaa onkin.

Ihan näin jos jatketaan meikäläisen valintojen ja mieltymysten jakoa :D

Nostoja