Pokémon-pelit käyvät yhä kaupaksi – Scarlet ja Violet rikkoivat Nintendon historian julkaisuennätyksen / Uutiset / pelaaja.fi

Pokémon-pelit käyvät yhä kaupaksi – Scarlet ja Violet rikkoivat Nintendon historian julkaisuennätyksen

25.11.2022 // Kirjoittanut: Toimitus
18

Vastikään julkaistut Pokémon Scarlet & Violet ovat saaneet huippualun.

Nintendo kertoo Pokémon Scarlet & Violetin ylittäneen ensimmäisen kolmen vuorokautensa aikana 10 miljoonan myydyn kappaleen rajan. Pelit julkaistiin Switch-konsolille viime viikon perjantaina.

Nintendon mukaan pelit ovat saavuttaneet yhtiön historian korkeimmat maailmanlaajuiset myynnit kolmen ensimmäisen päivän ajalta.

Lisäksi Pokémon Scarlet & Violetin kerrotaan tehneen Japanin julkaisumyyntiennätyksen 4,05 miljoonan kappaleen myynneillä. Kyseessä on tälle syksylle jo toinen kerta, kun kyseinen ennätys rikotaan. Ennätys paukkui viimeksi syyskuussa, jolloin Nintendon Splatoon 3:a myytiin Japanissa 3,45 miljoonaa kappaletta.

Lähde: Nintendo Life

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Eipä ole keskeneräisyys ja bugisuus hidastanut menoa, enkä kyllä ihmettelekkään - erinomainen peli kyseessä ongelmineenkin.

Nettiyhteisön vastareaktiosta ja raivosta päätellen odotin Cyberpunk 2077 tasoista katastrofia, mutta muutaman kymmenen pelitunnin jälkeen en edelleenkään ole törmännyt kuin pieneen rosoisuuteen ja keskinkertaiseen grafiikkaan siellä täällä, mutta itse peli on kiskaissut minut sisään maailmaansa suunnattomalla voimalla.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Hauska kun melkein jokaisen julkaistun Pokemonin kohdalla lyödään uudet ennätykset. Multa meni nämä pelit ihan ohi, on vieläkin Legend Arceus alkuvaiheessa. Nopea oli julkaisutahti, kun alle vuodessa tuli uudet seikkailut.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Megaman

Eipä ole keskeneräisyys ja bugisuus hidastanut menoa, enkä kyllä ihmettelekkään - erinomainen peli kyseessä ongelmineenkin.

Nettiyhteisön vastareaktiosta ja raivosta päätellen odotin Cyberpunk 2077 tasoista katastrofia, mutta muutaman kymmenen pelitunnin jälkeen en edelleenkään ole törmännyt kuin pieneen rosoisuuteen ja keskinkertaiseen grafiikkaan siellä täällä, mutta itse peli on kiskaissut minut sisään maailmaansa suunnattomalla voimalla.

Varsinaiset bugit ja tekniset ongelmat eivät ole Pokemon Scarletin ja Violetin pahin puoli. Minusta pahinta on yleisen graafisen toteutuksen halpuus, jolle ei todennäköisesti tulla korjausten myötä tekemään yhtään mitään.

Hyvänä esimerkkinä se pahamaineinen luokkahuonekohtaus, jossa suurin osa hahmoanimaatioista pyörii jotain 5fps luokkaa. Olisi ollut kohtauksen yleisilmeen kannalta selvästi parempi ratkaisu tehdä näistä vaikka liikkumattomia nukkeja, kuin pakottaa nämä noin silmiinpistävään animaatiorutiiniin. Tuntuu siltä, ettei visuaalista ilmettä ole ohjannut kukaan, vaan eri alojen artistit ovat vain heittäneet luomuksensa jonkun insinöörin pöydälle, joka on sitten ilman mitään taiteellista näkemystä laskenut niiden laatua, jotta peli saadaan pyörimään edes välttävästi ja kukaan ei ole sen jälkeen puuttunut asiaan millään tavalla.

Kaikki pelin yleisilmeessä näyttää vain halvalta ja kiireessä tekaistulta, eikä peli siltikään pyöri erityisen hyvin. Lukuisat muut kehittäjät ovat osoittaneet, että tällaiseen laatuun ei tarvitse edes Switchillä tyytyä, joten Nintendon olisi nyt viimeistään aika kuulla kunniansa tästä Pokemon-rahastuksesta. Mutta eihän muutosta tietenkään tule tapahtumaan, jos myyntiennätykset paukkuu joka tapauksessa ja fanit puolustelee edelleen koko ajan tasaisesti rapistuvaa laatua.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus Haerski

[quote="Megaman"]Eipä ole keskeneräisyys ja bugisuus hidastanut menoa, enkä kyllä ihmettelekkään - erinomainen peli kyseessä ongelmineenkin.

Nettiyhteisön vastareaktiosta ja raivosta päätellen odotin Cyberpunk 2077 tasoista katastrofia, mutta muutaman kymmenen pelitunnin jälkeen en edelleenkään ole törmännyt kuin pieneen rosoisuuteen ja keskinkertaiseen grafiikkaan siellä täällä, mutta itse peli on kiskaissut minut sisään maailmaansa suunnattomalla voimalla.
[/quote]

Varsinaiset bugit ja tekniset ongelmat eivät ole Pokemon Scarletin ja Violetin pahin puoli. Minusta pahinta on yleisen graafisen toteutuksen halpuus, jolle ei todennäköisesti tulla korjausten myötä tekemään yhtään mitään.

Hyvänä esimerkkinä se pahamaineinen luokkahuonekohtaus, jossa suurin osa hahmoanimaatioista pyörii jotain 5fps luokkaa. Olisi ollut kohtauksen yleisilmeen kannalta selvästi parempi ratkaisu tehdä näistä vaikka liikkumattomia nukkeja, kuin pakottaa nämä noin silmiinpistävään animaatiorutiiniin. Tuntuu siltä, ettei visuaalista ilmettä ole ohjannut kukaan, vaan eri alojen artistit ovat vain heittäneet luomuksensa jonkun insinöörin pöydälle, joka on sitten ilman mitään taiteellista näkemystä laskenut niiden laatua, jotta peli saadaan pyörimään edes välttävästi ja kukaan ei ole sen jälkeen puuttunut asiaan millään tavalla.

Kaikki pelin yleisilmeessä näyttää vain halvalta ja kiireessä tekaistulta, eikä peli siltikään pyöri erityisen hyvin. Lukuisat muut kehittäjät ovat osoittaneet, että tällaiseen laatuun ei tarvitse edes Switchillä tyytyä, joten Nintendon olisi nyt viimeistään aika kuulla kunniansa tästä Pokemon-rahastuksesta. Mutta eihän muutosta tietenkään tule tapahtumaan, jos myyntiennätykset paukkuu joka tapauksessa ja fanit puolustelee edelleen koko ajan tasaisesti rapistuvaa laatua.

Juuri näin, mitään muutosta parempaan on turha odottaa jos miljoonat pelaajat ovat tyytyväisiä nykyiseen tasoon. Tuosta syystähän Pokemon pelien kaava oli vuosikausia sama ennenkuin isompia muutoksia samaan vanhaan kaavaan ryhdyttiin tekemään. Call of Duty peleissä se sarjan menestys sentään näkyy pelien ulosannissa ja vaikka Switch ei mikään tehopesä olekaan niin kyllä grafiikan ja visuaalisuuden puolesta paljon parempaankin pystyttäisiin kuin mitä Pokemon pelit ovat tarjoilleet.

Samasta syystä Sonic pelienkin taso on ollut melkoista kuraa vuodesta toiseen kun pelit kuitenkin aina jotenkin onnistuvat myymään hyvin...eihän siinä kehittäjillä ole paineita tai kunnianhimoa luoda parasta mahdollista peliä kun keskinkertaisuudellakin peli käy kaupaksi pelkän brändin vetovoimalla

Käyttäjän Retro22 kuva
Retro22

seuraavat pelit tulee olemaan viel ennemän buggisii

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

Jeps, vaimo sanoo että Pokémon-pelinä parhainta vuosiin, hänellä ei ole ollut näin hauskaa sitten B/W:n, mutta pelinä hyvin rikki :'D Meni päänsäryn puolelle kun yhdessäkin pomotaistelussa musiikki bugasi ja looppasi vain samaa ensimmäistä ärsyttävää 5 sekuntia koko ajan, puhumattakaan pokémoneista jotka ovat jääneet seinän sisään jumiin niin ettei niihin saa mitään kontaktia. Hirveä sääli kun vuosien jälkeen oikeasti hyvä Pokémon-peli ja näin täydellisen buginen! Vielä suurempi sääli, että mitään parannusta tuskin odotettavissa yhtiöltä.

Käyttäjän N0b0 kuva
N0b0

Omasta mielestä peli on ihan ok näköinen. Mutta enimmäkseen itseä häiritsee, miten enemmän ja enemmän mennään lasten peli tyyliseksi. Esim uudet pokemonit. (Joo maku asia), mutta omasta mielestä tämä gene on tosi laiska.

Lisäksi näiden pelien pelimekaanikka uudistus ei ole omaan mieleen. Taistella siinä jättimäisen hailohikäärmen kanssa jolla on ilmapallo päässä. Jotenkin häviää uskottavuus.

Eivätkä pelit ole pitkään aikaan olleet haastavia, mikä kielii siihen suuntaan että tehdään tästä enemmän nuorille sopivampia, mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää.
Ääninäyttely olisi kanssa todella kova. Oli jotenkin hienoa nähdä miten sähkösalin salimestarista oltiin tehty youtube video jossa hänelle on annettu ääni. Mutta pelissä mennään sieltä mistä aita on matalin.

Jotain hyvää täytyy tottakai sanoa. Mielestä kiva että vanhoille pokemoneille on annettu uusia muotoja sekä future/past pokemonit ovat mielenkiintoisia. Tarina oli kanssa ihan ok.

Odotan innolla Black & White remakeja. Varmaan paras pokemon peli mitä on koskaan ollut.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus Haerski

Hyvänä esimerkkinä se pahamaineinen luokkahuonekohtaus, jossa suurin osa hahmoanimaatioista pyörii jotain 5fps luokkaa.

No sepä siinä juuri, että nuo NPC hahmojen jäkkivät animaatiot ovat kutakuinkin pahin tekninen ongelma johon olen pelissä törmännyt. En mitenkään puolustele tätä, animaatiot näyttävät naurettavilta ja pilaavat immersiota, mutta kyse ei silti ole lähellekkään mistään dealbreakerista mulle, eikä todellakaan syy lähteä barrikadeille vaatimaan reklamaatiota ja Game Freakia edesvastuuseen rikoksestaan.

Kyse on mun kokemuksen pohjalta paikoittaisesta bugisuudesta ja keskeneräisyydestä siellätäällä, mutta peli ei missään nimessä ole rikki, tai pelikelvoton, kuten vaikka Cyberpunk 2077 julkaisun yhteydessä. Corepeli glitchien ja laiskan grafiikan alla on todella hyvä ja vienyt Pokémon sarjaa monelta osin roimasti eteenpäin.

Ennen pelin aloittamista luin paljon kauhu-uutisia pelin bugisuudesta ja keskeneräisyydestä, josta johtuen odotin pelin olevan paljon pahemmassa jamassa, kuin missä se lopulta peliä pelaamalla selvisi olevan. Tästä johtuen Scarlet/Violet oli mulle jopa positiivinen yllätys kaikkine ongelmineen, enkä yksinkertaisesti mahda sille mitään, että olen hukkunut korviani myöten hauskaan ja tunnelmalliseen Pokémon seikkailuun, jota pelaamme innolla tyttöystäväni ja frendieni kanssa.

Peli on saanut aivan kohtuuttomasti lokaa niskaansa; hyvin tyypillinen julkaisu hypersensitiivisyyden, massaloukkaantumisien ja nettiheittaamisen kukoistuskautena.

Lainaus N0b0

Eivätkä pelit ole pitkään aikaan olleet haastavia

Tämä oli itseasiassa yksi useista positiivisistä havainnoista Violetia pelatessa, että ihan random tienvarsitrainerit tai puskapokemonit saattavat pistää kunnon haasteen ja saa ihan miettiä mitä tehdä voittaakseen pelkän A-napin rämpyttämisen sijasta, kuten aiemmissa osissa.

EDIT: olisi kiinnostavaa tietää kuinka suuri osa ihmisistä jotka kokevat pelin keskeneräisyyden ja bugisuuden ylitsepääsemättömäksi ovat edes itse pelanneet peliä. Uskoisin aika monen muodostaneen ennakkoluulonsa ihan netin glitchikollaasien pohjalta, kuten minäkin tein ennen peliä kokeiltuani.

Tuntuu, että minä, ja muut jotka täysin vilpittömästi nauttivat pelistä koetaan nyt osasyylliseksi Gamefreakin rikokseen, mutta ei vaan mahda mitään, että Pokémon Scarlet/Violet on erittäin hauska peli.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus Megaman

Peli on saanut aivan kohtuuttomasti lokaa niskaansa; hyvin tyypillinen julkaisu hypersensitiivisyyden, massaloukkaantumisien ja nettiheittaamisen kukoistuskautena

Netin loukkaantujista en tiedä, mutta omalla kohdalla näkemys on että pelien ei pitäisi olla näin bugisia julkaisussa, VARSINKAAN tuotemerkiltä joka takoo miljardeja. Pelien julkaiseminen keskeneräisinä ja bugisina on ollut liian normalisoitua pelialalla, ja jos asiasta ei pidetä ääntä niin tilanne tulee vain pahenemaan, varsinkin kun yhtiöt yrittävät sulkea korvansa kritiikiltä. Pokémonilla on rahaa hioa pelinsä teknisesti kuntoon, mutta jostain syystä tuntuu melkeinpä välinpitämättömältä tämä yhtiön meno viime vuosina, kun lähes jokainen isompi julkaisu on kärsinyt teknisistä ongelmista.

Pelikelvoton peli ei kuitenkaan ole ja on tosiaan Pokémon-pelinä erinomainen (siksi tämä tekninen kunto onkin surullista), mutta niitä bugeja kuitenkin on PALJON. Omat lähteet ovat nimenomaan vaimo ja hänen ystävänsä, jotka ovat kohdanneet kyllä sen verran isoja bugeja (ystävä ohjasi raidin alussa jonkun toisen pelaajan pokémonia, kun taas vaimon pelihahmo yhtäkkiä muuttui ottelussa vastustajaksi että oma pokémon hyökkäsi häntä vastaan :D) että en ihan pelkän nettivikinän kautta kritisoi. Huumorilla on otettu kaikki vastaan, mutta onhan tämä kyllä pelin kannalta aika surkea tilanne.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Nelia19

Netin loukkaantujista en tiedä, mutta omalla kohdalla näkemys on että pelien ei pitäisi olla näin bugisia julkaisussa, VARSINKAAN tuotemerkiltä joka takoo miljardeja.

Tuo on hyvä ja tärkeä pointti, että Pokemon on tosiaan myynnillisesti yksi maailman suurimpia pelisarjoja, mutta julkaisija ei kunnioita asiakkaitaan sitä vähää, että kehittäisi pelit ajan kanssa ja viimeistelisi ne huolella. Kyllähän virheitä voisi katsoa läpi sormien, jos kyse olisi jostain toista peliään väsäävästä kymmenen hengen indiestudiosta, mutta Pokemonin resurssit on käytännössä rajattomat ja peleille pitäisi vain antaa aikaa kypsyä.

Toinen huomionarvoinen seikka on se, että Nintendon toiminnassa on tapahtunut tässä suhteessa selkeä muutos. Perinteisesti Nintendo on ollut tunnettu siitä, että peli on valmis sitten kun se on valmis, mutta nyt tämä muun pelialan "maksullinen beta" -kulttuuri on alkanut rantautua sinnekin.

Paljon olen puolustanut esim. Nintendon hinnoittelua sillä argumentilla, että he tekevät asiat vähän eri tavalla kuin muut ja heidän peleissään on sellainen tietty premium-fiilis, joka muualta on jo pitkälti kadonnut. Toivoisin, että voisin käyttää tätä argumenttia jatkossakin.