Pokémon Scarlet ja Pokémon Violet saivat julkaisupäivän – uutta pelikuvaa tarjolla avoimen maailman rooliseikkailuista / Uutiset / pelaaja.fi

Pokémon Scarlet ja Pokémon Violet saivat julkaisupäivän – uutta pelikuvaa tarjolla avoimen maailman rooliseikkailuista

1.06.2022 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
13
Pokémon, Scarlet, Violet, The Pokémon Company, julkaisupäivä, Switch, roolipeli, Game Freak, Koraidon, Miraidon

Pokémon Scarlet ja Pokémon Violet julkaistaan Switchille 18. marraskuuta, The Pokémon Company on vahvistanut.

Julkaisupäivä kerrottiin osana uusinta traileria, joka tarjoaa entistä laajemman silmäyksen uusien pelien hahmo- ja hirviötarjontaan sekä tietysti avoimesti tutkittavissa oleviin ympäristöihin. Pelimaailmaan liittyen pelien kotisivuilla vielä erikseen lupaillaan, että alueet ovat tällä kertaa myös pelaajien tutkittavissa ilman tarinan määrittelemää tarkempaa järjestystä.

Myös tuoreisiin moninpeliominaisuuksiin viitataan tuorella pelikuvalla. Taskuhirviöiden perinteisen vaihtelemisen ja taisteluttamisen ohella pelialueita on määrä päästä tutkimaan nyt maksimissaan neljän pelaajan ryhmissä, joskaan täysin selvää ei vielä ole, muuttaako tämä pelaamista mitenkään konkreettisesti.

Muutamista versioiden välisistä eroista on niistäkin saatu hieman lisävihiä. Sen ohella, että oman pelihahmon alustava koulu-univormu määrittyy valitun pelin mukaan, on sekä Scarletilla että Violetilla omat professorinsa, jotka saattavat pelaajat kohti uutta seikkailua. Mitä tulee legendaarisiin taskuhirviöihin, voi Scarletissa kohdata Koraidon-nimisen otuksen, kun taas Violet-seikkailijoita odottaa matkalla Miraidon-hirviö.

Lähde: Pokémon (kotisivu)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän jr11 kuva
jr11

Kokoajan vaa tyhmemmän näköseks menee nää pokemonit. 1 gen ainoa oikea.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Mahtava toi Pokemon-Esso avoikkunoilla talvimaisemissa! 😎

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Tjaa-a. Versioeksklusiiviset professorit voivat sinällään olla hyvä idea, JOS näille on vaan annettu tarpeeksi erilaiset persoonat ja MYÖS tarpeeksi ruutuaikaa tuoda nämä erot kunnolla esiin. Ultra SuMossa en nimittäin nähnyt mitään kunnon järkevää oikeutusta erilaisille Ultra Recon Squad-tiimeille, siinä missä Orasissa Team Magman sekä Aquan johtohahmojen erilaiset persoonat jäivät ihan selvästi mieleen.

Grafiikat ovat yhä hävettävän pliisut maailman SUURIMMAN franchisen päätuotteelle, mutta kaipa sitä sitten ens konsolilla voidaan Pokemonkin saada viimein ulos sieltä Playstation 2n/Wiin aikakaudelta.

Uusista Pokemoneista toi musta possu oli vielä symppis, loput eivät sen koommin napanneet. Ja nuo kansilegendaariset, tuota noin... onhan ne toki luovempia sekä mielikuvituksellisempia entä 8. generaation sudet, mutten ole varma pidänkö niistä yhtään sen enempää, eli en kovinkaan paljoa. Jotain kulkupeliteemaa noihin lohikäärmeliskoihin on selvästi tuotu; Scarletin elukalla Koraidonilla on rengas rintakehässään ja Violetin Miraidonilla puolestaan jotkut hiton lentsikkaturbiinit jaloissaan. Muutenkin jälkimmäinen vaikuttaa olevan mahdollisimman "futuristinen" digitaalinäyttömäisine silmineen, kun taas Koraidon näyttää vastavuoroisesti olevan joku "menneisyyden" ruumiillistuma, höyhenkoristeineen kaikkineen.

Pidän enemmän Miraidonin yläkropasta, mutta noiden turbiinien hölmö sijoituspaikka pilaa kokonaisuuden. Siihen nimeen Koraidon on minulle parempi design kokonaisuutena. Kuitenkin, kumpikin noista elukoista näyttäisi paljon paremmalta ilman noita väkisen vängällä lisättyjä kulkupelien osia, joita ei ole osattu laittaa läheskään niin luontevasti paikoilleen kuin edes edellisen generaation Dragapultin hävittäjäpäätä. Generaatio 3:n hävittälohikäärmeistä puhumattakaan!

Eli 7. generaatio on yhä se viimeisin (viimeinen?) generaatio, jossa kansimaskotit saivat minut vakuuttuneeksi jo heti ensivilkaisulla. Jopa kutosgen, vaikka se huono olikin ennen Orasia, onnistui tarjoamaan paremmat kansimaskotit.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

Toivottavasti tuo moninpeli on oikeasti merkityksellistä tiimityötä, eikä enää pelkkää vierestä katsomista. Let's Go -peleissä kaksinpeluu jäi torsoksi kun kaveri ei voi mitenkään olla vuorovaikutuksessa maailman kanssa tappelujen/pyydystämisen ulkopuolella. Lisäksi toivon että ovat nyt oikeasti panostaneet tuohon avoimeen maailmaan.

Mutta tuo possu on kyllä ihana! Johan sen nimikin sanoo; lechonk!<33

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Ostan molemmista collector's version day 1 en lue edes mitään arvosteluita.

Käyttäjän PhceeTherion kuva
PhceeTherion
Lainaus mecha_no_maniac

Jopa kutosgen, vaikka se huono olikin ennen Orasia, onnistui tarjoamaan paremmat kansimaskotit.

X ja Y huonoja vai, miksi?

Käyttäjän N0b0 kuva
N0b0

Pokemon ei ole pitkään aikaan itseäni iskenyt. Omasta mielestä pokemonit ovat taistelussa hyvin persoonattomia yksinkertaisten animaatioiden takia. Shield pelin jaksoin pelata kerran läpi ja sekin mentiin ns väkisin koska mielenkiinto loppui lyhyeen. En ole vähään aikaan välittänyt uusista pokemoneista. Mutta miksi keksiä kaavaa uudestaan jos se kerran kelpaa porukalle. Itse vaan mietin pokemon Battle revolutiota joka tuli 16v sitten ja jopa siinä on paremmat animaatiot.
Gen 5 oli viimeisin peli jota pelasin paljon.
Mutta katsotaan millainen peli tästä tulee

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus PhceeTherion

X ja Y huonoja vai, miksi?

Pelasin X:n tässä keväällä läpi (ja harkitsen vakavasti sen jälleenmyymistä, jättäen vain Y:n kokoelmiini), joten tähän on aika helppo vastata tuoreesta muistista:

*Juonen ja pääkampanjan tahditus on aivan älytön, sillä välimatka ekan ja tokan salimerkin välillä venähtää moninkertaiseksi suuren tarinallisen pohjustusmöykyn takia. Siinä ajassa kun X/Y:ssä pääset 2. salille, olisit normaalisti saanut jo 3. merkin tai ainakin päässyt kyseiselle salille toisessa Pokemon-pelissä.

* Peli on naurettavan helppo sarjan aiempaan tuotantoon verrattuna, kuin myös Orasiin sekä 7. geniin. Silloinkin, kun jätät exp. sharet sekä Pokemon Amiet täysin välistä. Ihan liian monilla vastaantulevilla kouluttajilla oli vain 1. pokemon tiimissään. Ja muutenkin huomasin NPC-kouluttajilla olevan paikoitellen hyvin yksipuoleinen valikoima elukoissaan, vaikka reitiltä olisi saanut muutakin kun esim. normaalityypin elukoita. Jukoliste, parilla salilla salinjohtajien LAKEIJOILLA oli paremmat elukat sekä strategiat kuin salinjohtajilla itsellään! Ja monessa kohtaa peli suorastaan aliarvioi kohdeyleisöään, esim. kertomalla hyvin tarkkaan missä kadonnut avain on, VAIKKA pelaajalle onkin jo siinä vaiheessa siunaantunut ihan pätevä Item Finder!

*Juonellisesti pelin aidosti koskettavin osuus on, ironisesti, post-gamen tarina orvoksi jääneestä Emma-tytöstä. Pääpelin teemat puolestaan vesittyvät täysin hyvin tekopyhän Team Flaren sekä teatraalisesti räyhäävän Lysandren takia. On vaikea ottaa tosissaan pelin teemoja ympäristönsuojelusta sekä alati hupenevien resurssien jakamisesta, kun ne esitetään näin piirrettymäisellä tavalla. Vitosgenin teemoissa Pokemonien kohtelusta (sekä näiden kouluttajien asenteista) oli paljon enemmän nyanssia.

Samaten pelaajan suuri kaveritiimi johti siihen, että 1-2 paremmin kehitetyn kilpailijahahmon sijaan saimme koko joukon pinnalliseksi jääviä hahmoja. 7. genissä palattiin takaisin vain kahteen kilpailijahahmoon ja avot, Haulla ja Gladionilla on siten paljon enemmän hahmonkehitystä sekä tarinallista merkitystä, kuin hyvin yksipuoleisiksi jäävillä Tiernolla ja Trevorilla.

* Pelaaja ei voi kunnolla vaihtaa hahmonsa vaatteita ennen kuin vasta siellä kaukaisessa 2. salin kaupungissa, jonne pääsyyn voi surutta huveta tuntitolkulla aikaa. Sitä ennen tarjolla on vain jokunen hattu + hattukoriste, mahdollisuus käydä kampaajalla ja -sokerina pohjalla- tilaisuus kuulla Lumiose Cityn snobista vaatekaupasta, ettet ole tarpeeksi "tyylikäs" astuaksesi edes ovikynnyksen yli! 7. genissä pääset onneksi ostamaan halpoja perusvaatteita jo ihan ekassa kaupungissa.

* Post gamen määrä on aika vähäinen, varsinkin BW2n jälkeen. Tosin missään muussakaan Pokemon pelissä ei olla enää saavutettu BW2n kokoista, erittäin suurta post-gamea.

*BW2:ssa pelaajille annettiin laukkuun "Free space" osasto, jonne pelaaja saattoi sulloa esim. kehityskivet, jalostuksen edellyttämät suitsukkeet yms. tilpehöörän, jota tarvitaan paljon harvemmin kuin vaikkapa escape ropea ja repeleitä. X ja Y:ssä (sekä koko genissä ylipäätänsä) tästä käytännöllisestä, täysin vapaavalintaisesta lokerointivaihtoehdosta luovuttiin. Näin ollen KAIKKI ne kamat jotka eivät olleet joko lääkkeitä, pokepalloja, marjoja, TM/HM-koneita taikka erityisesineitä olivat jälleen sikin sokin samassa lokerossa =/.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Marraskuu ei voi tulla liian nopeasti.

Käyttäjän PhceeTherion kuva
PhceeTherion
Lainaus mecha_no_maniac

[quote="PhceeTherion"]X ja Y huonoja vai, miksi?[/quote]

Pelasin X:n tässä keväällä läpi (ja harkitsen vakavasti sen jälleenmyymistä, jättäen vain Y:n kokoelmiini), joten tähän on aika helppo vastata tuoreesta muistista:

*Juonen ja pääkampanjan tahditus on aivan älytön, sillä välimatka ekan ja tokan salimerkin välillä venähtää moninkertaiseksi suuren tarinallisen pohjustusmöykyn takia. Siinä ajassa kun X/Y:ssä pääset 2. salille, olisit normaalisti saanut jo 3. merkin tai ainakin päässyt kyseiselle salille toisessa Pokemon-pelissä.

* Peli on naurettavan helppo sarjan aiempaan tuotantoon verrattuna, kuin myös Orasiin sekä 7. geniin. Silloinkin, kun jätät exp. sharet sekä Pokemon Amiet täysin välistä. Ihan liian monilla vastaantulevilla kouluttajilla oli vain 1. pokemon tiimissään. Ja muutenkin huomasin NPC-kouluttajilla olevan paikoitellen hyvin yksipuoleinen valikoima elukoissaan, vaikka reitiltä olisi saanut muutakin kun esim. normaalityypin elukoita. Jukoliste, parilla salilla salinjohtajien LAKEIJOILLA oli paremmat elukat sekä strategiat kuin salinjohtajilla itsellään! Ja monessa kohtaa peli suorastaan aliarvioi kohdeyleisöään, esim. kertomalla hyvin tarkkaan missä kadonnut avain on, VAIKKA pelaajalle onkin jo siinä vaiheessa siunaantunut ihan pätevä Item Finder!

*Juonellisesti pelin aidosti koskettavin osuus on, ironisesti, post-gamen tarina orvoksi jääneestä Emma-tytöstä. Pääpelin teemat puolestaan vesittyvät täysin hyvin tekopyhän Team Flaren sekä teatraalisesti räyhäävän Lysandren takia. On vaikea ottaa tosissaan pelin teemoja ympäristönsuojelusta sekä alati hupenevien resurssien jakamisesta, kun ne esitetään näin piirrettymäisellä tavalla. Vitosgenin teemoissa Pokemonien kohtelusta (sekä näiden kouluttajien asenteista) oli paljon enemmän nyanssia.

Samaten pelaajan suuri kaveritiimi johti siihen, että 1-2 paremmin kehitetyn kilpailijahahmon sijaan saimme koko joukon pinnalliseksi jääviä hahmoja. 7. genissä palattiin takaisin vain kahteen kilpailijahahmoon ja avot, Haulla ja Gladionilla on siten paljon enemmän hahmonkehitystä sekä tarinallista merkitystä, kuin hyvin yksipuoleisiksi jäävillä Tiernolla ja Trevorilla.

* Pelaaja ei voi kunnolla vaihtaa hahmonsa vaatteita ennen kuin vasta siellä kaukaisessa 2. salin kaupungissa, jonne pääsyyn voi surutta huveta tuntitolkulla aikaa. Sitä ennen tarjolla on vain jokunen hattu + hattukoriste, mahdollisuus käydä kampaajalla ja -sokerina pohjalla- tilaisuus kuulla Lumiose Cityn snobista vaatekaupasta, ettet ole tarpeeksi "tyylikäs" astuaksesi edes ovikynnyksen yli! 7. genissä pääset onneksi ostamaan halpoja perusvaatteita jo ihan ekassa kaupungissa.

* Post gamen määrä on aika vähäinen, varsinkin BW2n jälkeen. Tosin missään muussakaan Pokemon pelissä ei olla enää saavutettu BW2n kokoista, erittäin suurta post-gamea.

*BW2:ssa pelaajille annettiin laukkuun "Free space" osasto, jonne pelaaja saattoi sulloa esim. kehityskivet, jalostuksen edellyttämät suitsukkeet yms. tilpehöörän, jota tarvitaan paljon harvemmin kuin vaikkapa escape ropea ja repeleitä. X ja Y:ssä (sekä koko genissä ylipäätänsä) tästä käytännöllisestä, täysin vapaavalintaisesta lokerointivaihtoehdosta luovuttiin. Näin ollen KAIKKI ne kamat jotka eivät olleet joko lääkkeitä, pokepalloja, marjoja, TM/HM-koneita taikka erityisesineitä olivat jälleen sikin sokin samassa lokerossa =/.

Kattava perustelu, vaikka olenkin eri mieltä tuosta vaikeusasteesta. En kokenut milloinkaan liian helpoksi. Kenties tapani pelata Pokemonia poikkeaa muiden tavoista. Pokemonieni levelit olivat useimmiten aika samoissa lukemissa kuin vastustajieni tasot ja aina kun tiimini alkoi kivuta reippaasti niiden yli, laitoin koko porukan jäähylle ja otin tilalle kuusi reilusti matalatasoisempaa otusta, jotka olivat joko vastikään kerättyjä tai muuten vaan ei pitkään aikaan käytettyjä rekrytointihetkellä. Pokemoneja oli aina senverran paljon että aina löytyi matalalevelinen kokoonpano. Kenties pokeveteraanit suosivat vähempää pokemon määrää ja siksi heillä on useimmin liian ylivoimaisia pokemoneja?
Tai sitten kyse oli siitä että, koska X oli eka Pokemon pelini (ja ainoa tähän mennessä), en tuntenut elementtivahvuuksia ja heikkouksia yhtä hyvin kuin veteraanit, jotka varmaan muistavat suurimman osan ulkoa.

Joka tapauksessa pidän X:stä etenkin sen pokemonvalikoiman ansiosta. Vaikka suunnittelenkin pelaavani muitakin sarjan pelejä, en ole kiinnostunut kaikista kuutossukupolven jälkeisistä Pokemon peleistä, koska etenkin Sword Shield pelien otusvalikoimasta puuttuu liikaa lempparejani. Eniten kiinnostaisi seuraavaksi nämä tulevat tapaukset Scarlet ja Violet, sekä Heartgold ja Soulsilver, mutta arvaa mitä jälkimmäiset nykyään maksaa Ebayssa.

Nostoja