Pokémon Sword ja Shield saivat julkaisupäivänsä! Jättimäistä pelikuvaa ja lisäinfoa paljastettu / Uutiset / pelaaja.fi

Pokémon Sword ja Shield saivat julkaisupäivänsä! Jättimäistä pelikuvaa ja lisäinfoa paljastettu

5.06.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
12

Pokémon Sword ja Shield julkaistaan Switchille 15. marraskuuta, Nintendo on vahvistanut pelikaksikolle omistetussa tuoreessa Direct-lähetyksessään.

Noin 15 minuuttia pitkään pätkään mahtui tietysti runsaasti muutakin infoa. Oma iso paljastuksena oli varsinkin pelimaailmasta löytyvä Wild Area, joka on monia pelin eri kaupunkeja yhdistävä avoin pelialue. Paikkaa asuttaa tietysti runsas määrä erilaisia taskuhirviöitä, jotka näyttäytyvät pelaajille esimerkiksi vaihtuvien säätilojen mukaan.

Oma iso lisänsä ovat myös jättiläis-pokémonit. Uuden Dynamax-mekaniikan myötä pelaajat pääsevät Swordissa ja Shieldissa kerran per taistelu kasvattamaan yhden pokémoneistaan valtaisan kokoiseksi ja tehostamaan näiden voimia ja kykyjä kolmeksi vuoroksi. Sama pätee kuitenkin muutamiin vastustajiin, kuten paluun tekeviin salipäälliköihin, joita vastaan otellaan tällä kertaa mittavilla stadioneilla.

Suuret pokémonit ovat yhtälailla osa Wild Areaa. Siellä ne tulevat vastaan niin sanottujen Max Raid -taistelujen muodossa, jossa parhaimmillaan neljää pelaajaa voivat yhteistyönä lähteä kaatamaan ja pyydystämään kerrostalon kokoisia otuksia. Osa pelien hirviöistä on pyydystettävissä vain Max Raidien kautta.

Swordin ja Shieldin kansikuvahirviöt ovat samalla vahvistuneet yhdessä muutaman muun kokonaan uuden tuttavuuden kanssa. Swordin kantta komistaa miekkaa suussaan pitävä Zacian, kun kilpipuolta edustaa Zamazenta.

Kokonaisuudessaan Pokémon Direct on nähtävissä alta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Tämähän näyttää nyt paljon paremmalta mitä ensimmäinen traileri. Maailma vaikuttaisi suurelta, jossa toivottavasti saa liikkua vapaasti. Kuitenkin luulen etenemisen olevan suhkot rajoitettua, mutta aavistuksen nousi Breath of the Wild -vibat tästä. Grafiikka ainakin värikästä, vaikka aika simppeliä muuten.

Ainoastaan nuo jättiPoksut vähän jätti oudoksi.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Ja kenenhän kuningasidea oli tehdä noista jättiläisiä????

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Tuo futisteema näyttää hienolta ja sopii hyvin Pokemon-maailmaan. Taidan valita aloitusmonsukseni Scorbunnyn ja nimetä sen Messiksi.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Näyttäisi että Let's Go Pikachu/Eevee-peleistä otettiin se idea että näkee suoraan mitkä poket liikkuu maailmassa, ruohikossa tuuripelillä kaartelun sijaan. Pidän siitä mitä näin, mutta toivottavasti lisää infoa tulee vielä.

Näyttävästi ne legendaarisoet poster boyt olikin susia, onko sitten olemassa kolmas poke noiden lisäksi. Lisäksi nuo Dainamax-raidit hieman epäilyttää, sitä hemmetin Switch online-passia en osta joten ne on paras olla tarpeeksi helppoja että voi soolona päihittää vaikka lv. 100 pokemoneilla, etenkin jos ne pitävät sisällään jotain yksinoikeudella niistä saatavia.

Käyttäjän BrenkQ kuva
BrenkQ

Ihan hyvältähän tuo muuten näytti, mutta miksi ihmeessä noiden hönniäisten pitää kasvaa joksikin jäteiksi..

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Vai että Godzilla-Pokemoneja? Alkaa kuulostaa siltä, että Game Freakilla on jo ideat vähissä näiden uusien taistelu-gimmickkien suhteen. Mega-evoluutiot olivat hienoja, Z-liikkeet hieman hölmöjä (kouluttajien osalta), mutta osa niistä näytti sentään siistiltä Pokemonien puolella… mutta tämä? Tuntuu jotenkin pöljältä, että nyt kuka vaan voi nyt tehdä Pokemoneistaan kerrostalon kokoisia tyyliin sormia napsauttamalla. Ja kuinka ihmeessä noille kouluttajille ei käy kuinkaan, kun ne seisovat suoraan tuolla jätti-Pokemonien välissä?

Animessa tuo jätti-pokemon teema on ollut esillä monet kerrat, jo ykköstuottiksesta alkaen. Mutta silloinkin, niiden taustalla oli aina jotain vähän erikoisempaa. Milloin ympäristömyrkky paisutti Tentacruelin kaupungin tuhoavaksi monsteriksi, taikka Rakettiryhmän pomo oli luonut koko joukon jättimäisiä Pokemon-robotteja teemapuistoaan varten. Edellisessä genissäkin oli muutamia suuria toteemi-Pokemoneja, mutta nekään eivät olleet noin ylitseampuvan valtavia. Eikä kuka vaan voinut käyttää, saatikka pyydystää niitä.

Joten sen sijaan, että keksittäisiin jotain oikeasti uutta ja luovaa, elukat vain paisutetaan hetkeksi 20-kertaiseksi. Olisin mieluummin nähnyt vaikka vanhojen gimmickkien palautusta, kuten triplaotteluita taikka inverse-taisteluita. Näistä jälkimmäinen jäi suorastaan hävettävän pienelle huomiolle 6. generaatiossa.

Mitä uusiin Pokemoneihin tulee, niin aika meh-osastoa ne olivat edelleen, siinä missä startteritkin. Corvinight oli tosin ok. Britanniassa on aika paljon korppeihin liittyviä myyttejä (mm. Lontoon Toweriin liittyen), joten korppi-pokemon oli ihan odotettavissa. Ja tuo Woo-loo oli kans ihan symppis, joskin olisin toivonut siltä vähän enemmän luovuutta, varsinkin kun sitä vertaa sarjan ihka ensimmäiseen lammas-pokemoniin eli Mareeppiin:
IMAGE(https://cdn.bulbagarden.net/upload/thumb/6/6b/179Mareep.png/250px-179Mareep.png)

Ehkäpä Woo-loolla on muitakin muotoja, jotka näyttävät vähän hienommalta. Tai sitten sen kohtalona on jäädä Furfroun kaltaiseksi, turhaksi gimmick-Pokemoniksi, jota juuri kukaan ei lopulta jaksa käyttää… Mitä maskotti-susiin tulee, niin aika tylsän näköisiä möllejä nekin on. Kaksi värikästä sutta, jolle on lyöty aivan helvetisti eri väristä höttöä niiden päälle. Jos niistä ois pakko valita jompikumpi, niin toi kilven Zamazenta näyttää paremmalta jo tummempien väriensä puolesta, entä tuo vauvanpinkki ja -sininen, miekkaa kanniskeleva karvakasa.

Ihmishahmojen puolesta nostan hattua sille, että kilpailijasi on tällä kertaa alueen liigamestarin pikkuveli. Voin tosin jo nähdä sen ennalta-arvattavan juonikuvion, jossa Hop melko varmasti angstaa isoveljensä varjossa jossain vaiheessa. Mutta ainakin se on vaihtelua. Lähimmäksi tätä juonikoukeroa päästiin viimeksi 4. genissä, jossa Barryn isä Palmer oli taistelutornin johtaja (eikä Barry ollut silloin edes moksiskaan siitä). Samaten on virkistävää nähdä sarjan toinen naispuolinen professori sitten gen 5 Juniperin. Joskin voin jo kuvitella, kuinka paljon sääntö 34-matskua tämän nuoresta assistentti-parasta vielä väännetään (tai on jo nyt väännetty).

Parhain osuus Galarista näyttäisi edelleen olevan sen monipuoliset ympäristöt. Joskin osa tuosta Wild Areasta näytti huolestuttavan autiolta. Kaikkien alueiden ei tietenkään tarvitse olla tupaten täynnä tekemistä, mutta eipä tuommoinen tasaisen autio nurmikenttäkään juuri nappaa.

Vieläkään en ole vakuuttunut sen vertaa, että kiirehtisin tätä peliä ostamaan. Corviknight-avaimenperän voisin joskus hankkia, ostin pelejä taikka en. Mutta muuten tähän mennessä näytetyt Pokemonit sekä pelin gimmickit ovat olleet niin mitäänsanomattomia, etten koe enää samankaltaista jännitystä kuin vaikka gen 7 kohdalla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Joo, ideat lienee vähissä eikä ihme kun ottaa huomioon sekä pelien että otusten lukumäärän. Nämä kansikuvaotukset on vielä astetta pöljemmän näköisiä eikä toinen edes noudata samaa kaavaa kuin toinen, joka kirjaimellisesti on kuin "shield" kun toinen vain kantaa tuota miekkaa suussaan. Kai siihenkin on joku selitys olemassa, eli miekka onkin osa pokemonia tms.

Maailma on tylsän näköinen ja autio vaikka potentiaalia olisi varmasti parempaankin.

PS. Sif on helposti kovempi/siistimpi susi miekka suussa.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Kylläpä täällä taas ollaan innolla haukkumassa ideoiden puutteesta, vaikka pelistä tiedetään vasta pieni murto-osa. Monet nyt haukutuista ominaisuuksista ja Pokéista tulevat todennäköisesti olemaan nimenomaan miellyttäviä, kunhan niihin perehtyy ja tottuu. Samoin on käynyt Poké-peleissä usein ennenkin.

Itse olen edelleen aivan täysin innostunut, enkä malta odottaa joulukuussa ilmestyvää ekaa Sword & Shield -settiä korttipelin puolella. Yooossshhhh!

PS. Olipa muuten typerä veto kääntää Daimax joksikin "Dynamaxiksi". Daimaxin "dai" tarkoittaa suurta ja "max" luonnollisesti maksimia, mutta tietysti englantiosaston piti tunkea siihen mukaan jotain dynamiikkaakin. Itse tulen kutsumaan sitä alkuperäiseen tapaan Daimaxiksi.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Hayarigami

PS. Olipa muuten typerä veto kääntää [b]Daimax[/b] joksikin "Dynamaxiksi". Daimaxin "dai" tarkoittaa suurta ja "max" luonnollisesti maksimia, mutta tietysti englantiosaston piti tunkea siihen mukaan jotain dynamiikkaakin. Itse tulen kutsumaan sitä alkuperäiseen tapaan Daimaxiksi.

Olisiko käännös sitten pitänyt olla BIGMAX?

Se että animea sillöin tällöin katselevat tietää mitä Daimax tarkoittaa, ei tee siitä hyvää termiä englanninkieliselle yleisölle. Dynamax sentään kuullostaa samalta kuin alkuperäinen sana.

Käyttäjän Chadu kuva
Chadu

Tekis kyl kovasti päästä näitä pelaan, vaikka Dynamax ei paljoa yhtään innosta, kuten ei Megat tai Z-liikkeet.