Pokémon-tuottaja vastaa uutuuspelien keräämään kritiikkiin: "Olemme teidän kaikkien tavoin intohimoisia pokémoneista" / Uutiset / pelaaja.fi

Pokémon-tuottaja vastaa uutuuspelien keräämään kritiikkiin: "Olemme teidän kaikkien tavoin intohimoisia pokémoneista"

30.06.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
20

Game Freak -tuottaja Junichi Masuda on ajautunut julkaisemaan viestin sarjan faneille koskien Pokémon Sword- ja Shield-pelien taskuhirviötarjonnasta noussutta kritiikkiä.

Masuda vahvisti aiemmin kesäkuussa, ettei syksyllä saapuva pelikaksikko tue kaikkia mahdollisia taskuhirviöitä, joita sarjassa on tähän mennessä nähty. Käytännössä pelit eivät siis anna kerätä ja taisteluttaa joka ikistä pokémonia, mitä Masuda perusteli aiemmin työmäärällä, jota näiden implementointi vaatisi niin visuaalisesti kuin pelillisesti. Päätös on harmittanut paljon jo siksi, että se on käytännössä Pokémon sarjan "gotta catch 'em all" -slogania vastaan.

Tuoreessa viestissään Masuda kiittää faneja siitä, että he välittävät niin syvästi Pokémonista, ja toteaa sekä lukeneensa kaikki kommentit että arvostavansa pelaajien rakkautta ja intohimoa sarjaa kohtaan. Yhtälailla hän kuitenkin muistuttaa, että kehittäjät myös tekevät paljon työtä peliensä eteen ja ettei päätöksen teko ollut mikään helppo homma. 

– Olemme teidän kaikkien tavoin intohimoisia pokémoneista ja niistä jokainen on todella tärkeä meille. Niin monen vuoden Pokémon-pelinkehityksen jälkeen tämä oli erittäin vaikea päätös minulle. Haluan tehdä selväksi sen, että vaikka jokin tietty pokémon ei olisi saatavilla Swordissa ja Shieldissa, ei se tarkoita, etteikö sitä nähtäisiin peleissä tulevaisuudessa, Masuda toteaa.

Pokémon Sword ja Shield tuodaan Switchille 15. marraskuuta. Tiedossa ei toistaiseksi ole, mille taskuhirviöille ollaan tarkalleen ottaen näyttämässä ovea pelikaksikossa..

Lähde: The Pokémon Company

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Tuntuu että kritiikki siitä ettei kaikkia pokemoneja ole mukana on ehkä se kaikki laajin koska se on ollut se on laajimmalle levinnyt uutisena.

Mutta aika harva on sitten lähtenyt kritisoimaan sitä että jos niitä pokemoneja on kerta karsittu visuaalisen ja pelillisen syiden takia, niin minkä takia pokemonien animaatiot ovat sitten identtisiä DS pelien kanssa ja samaan aikaan Nintendo 64:n stadium peleissäkin on paremmat animaatiot.
https://www.youtube.com/watch?v=28RXaXC9jDE

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

^
Game Freakin kohdalla on aina vähän ihmetyttänyt laiskuus pelien grafiikoiden suhteen. Luulisi maailman suosituimmalla franchinen tekijöillä olevan varaa palkata ja panostaa pelien ulkoiseen laatuun ja animaatioihin. Ymmärrän joo että kaikille Poksuille eri liikkeiden animoiminen on iso työ, mutta kun kyse vuoropohjaisista huökkäyksistä, jotka tapahtuvat otusten seistessä paikoillaan, kyllä luulisi löytyvän palkattavaksi kymmenen animaattoria tai sata hoitamaan homma kotiin. Koska Pokemoneista harvat ovat edes kovin yksityiskohtaisia ja kyse on sentään myös nyt jo 3d-malleista, missä mättää? Eikö Game Freakilla ole vaan halua palkata lisää osaavaa porukkaa visuaaliselle puolelle?

Pokemonista haluaisin nähdä yhden pääsarjan osan myös jonkun toisen studion tekemänä.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Teräskäsine

Eikö Game Freakilla ole vaan halua palkata lisää osaavaa porukkaa visuaaliselle puolelle?

Vähän veikkaan, että ne tällaisiinkin asioihin vaikuttavat päätökset tapahtuvat laajalti siellä Pokémon Companyn ja Nintendon päässä kuin pelkällä Game Freakilla. Sieltä kun se budjettikin tapaa tulla.

Käyttäjän Topsu1 kuva
Topsu1

Niinpä ja taitaa tulla samankaltainen kuin Gamecuben pokemon Colosseum joka oli aika karsittu Pokémon peli, kun siinä pelissä ei ollut kaikkia pokemonia johtuen niin sanotusti "varjo pokemonista" siis pelimekaniikan takia oli rajoitettusti niitä pokemonia.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

En tainnut muuten edes tietää ennen tätä kohua että joka pelissä on (ilmeisesti) tähän mennessä ollut aiemman sukupolven örmöt myös mukana. Oletin että iskulause tarkoittaisikin lähinnä sitä, että kerää kaikki otukset tästä kyseisestä pelistä. Ihan kuten pääosin muissakin peleissä on pelikohtaiset hahmo-, ase-, varuste- ja muu valikoimansa.

Itse ovat siis kuoppansa kaivaneet kun pelejä on myyty ensisijaisesti uusilla pokemoneilla sen sijaan, että edes jossain vaiheessa ne olisivat hiljentäneet lisääntymistahtia ja oltaisiin niiden sijaan kehitetty jotain muuta uutta. Ja jos olikin pakko myydä aina peli uusilla mörökölleillä, niin oliko niitä vanhempia pakko ottaa mukaan? Aina niiden puututtumiselle jonkin syynkin olisi keksinyt, kun eikö jo nyt elukat esiinny eri alueilla?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Riepu

Vähän veikkaan, että ne tällaisiinkin asioihin vaikuttavat päätökset tapahtuvat laajalti siellä Pokémon Companyn ja Nintendon päässä kuin pelkällä Game Freakilla. Sieltä kun se budjettikin tapaa tulla.

Loppupäässähän tämä jämähtäneisyys on seurausta näistä suosikkisarjaansa loputtomiin puolustelevista faneista, jotka eivät suostu myöntämään, että sarjan pitäisi jo pikkuhiljaa ottaa askeleita eteenpäin. Vaatimustaso pysyy alhaalla, koska suurelle yleisölle kelpaa kerta toisensa jälkeen se yksi ja sama peli, kunhan kannessa lukee Pokemon.

Muistan jo ala-asteella miten kavereiden kanssa haaveiltiin, että tulevaisuudessa nämä pelit varmaan näyttää samalta kuin anime. No, ehkä joskus vuonna 2030 tämäkin haave saattaa jopa toteutua.

Lainaus zappah

En tainnut muuten edes tietää ennen tätä kohua että joka pelissä on (ilmeisesti) tähän mennessä ollut aiemman sukupolven örmöt myös mukana. Oletin että iskulause tarkoittaisikin lähinnä sitä, että kerää kaikki otukset tästä kyseisestä pelistä. Ihan kuten pääosin muissakin peleissä on pelikohtaiset hahmo-, ase-, varuste- ja muu valikoimansa.

Itse ovat siis kuoppansa kaivaneet kun pelejä on myyty ensisijaisesti uusilla pokemoneilla sen sijaan, että edes jossain vaiheessa ne olisivat hiljentäneet lisääntymistahtia ja oltaisiin niiden sijaan kehitetty jotain muuta uutta. Ja jos olikin pakko myydä aina peli uusilla mörökölleillä, niin oliko niitä vanhempia pakko ottaa mukaan? Aina niiden puututtumiselle jonkin syynkin olisi keksinyt, kun eikö jo nyt elukat esiinny eri alueilla?

Ymmärtääkseni kaikki eivät ole olleet tähänkään asti mukana niin, että ne olisivat pyydystettävissä pelin maastosta, mutta aina on kuitenkin varmistettu, että kaikki ovat olleet hankittavissa jollainen keinolla. Vähintäänkin vaihtamalla muista peleistä. Nyt kyse on siitä, ettei pelissä tueta enää kaikkia pokemoneja lainkaan, eli niitä ei ole pelin koodissa enää olemassa, eli enää ei ole myöskään mitään keinoa hankkia niitä kaikkia.

Tyylikkäämpi ratkaisu olisi tosiaan nyt vaan nollata tilanne täysin, eli palata takaisin alkuperäisiin poksuihin tai keksiä vaikka 150 uutta ja hylätä kaikki vanhat.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis

Eipä tuossa mitään oikeaa vastausta tai kommenttia tullut. Tasan samat asiat mitä E3:n aikaan haastatteluissa on sanottu, muttä tällä kertaa vaan PR-filtterin läpi kiillotettuna.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus Haerski

Muistan jo ala-asteella miten kavereiden kanssa haaveiltiin, että tulevaisuudessa nämä pelit varmaan näyttää samalta kuin anime.

Hetkinen, mä haluaisin että nämä pelit näyttäisivät samalta, mitä Black/White.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

^ Juu, ei minullakaan mitään hinkua "animen näköisiin" Pokémon-peleihin. Pokémon-pelien estetiikka kelpaa kyllä, jos sitä osaa arvostaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Megaman

Hetkinen, mä haluaisin että nämä pelit näyttäisivät samalta, mitä Black/White.

Lainaus Hayarigami

^ Juu, ei minullakaan mitään hinkua "animen näköisiin" Pokémon-peleihin. Pokémon-pelien estetiikka kelpaa kyllä, jos sitä osaa arvostaa.

Ilmeisesti siis liputatte pikseligrafiikan puolesta? Jos olisitten lukeneen kontekstin tuolta alusta asti (vastasin Riepulle, joka vastasi Teräskäsineelle, joka vastasi Marioysikaxille), niin huomaisitte, että kyse oli animaatioista.

Pikseligrafiikka ja pelien yleisilme on ollut ihan ok, mutta se ei mitenkään poissulje sitä, etteikö taisteluanimaatiot voisi olla eläviä sen sijaan, että pokemonit vaan seisoo apaattisena paikallaan ja sitten kun tulee vuoro hyökätä, niin se on joku epämääräinen nytkähdys ja vastapuoli tekee dramaattisen osuma-animaation, vaikka isku ei käynyt lähelläkään.

Taisteluiden heikko visuaalinen toteutus oli jo silloin ala-asteella se valituksenaihe ja vaikka kehitystä onkin tapahtunut, niin se on aina laahannut monta askelta jäljessä siitä mitä se voisi olla, jos näitä pelejä tehtäisiin muustakin syystä kuin Hayarigamin rahojen viemiseksi.

Tähän asti nähdyn perusteella Sword&Shield-generaatio ei tule asiaa vielä korjaamaan, mutta nyt kun perinteinen Pokemon-peli on ensikertaa HD-tason konsolilla, ero muun visuaalisen ilmeen ja köpöisten animaatioiden välillä alkaa erottua suorastaan silmiinsattuvasti. Toivoa sopii, että nyt Nintendo myös joutuu lopulta vastuuseen sarjan laiskasta ja mielikuvituksettomasta kehityksestä.