Project Sparkin betatesti käynnistyi Windows 8:lla / Uutiset / pelaaja.fi

Project Sparkin betatesti käynnistyi Windows 8:lla

4.12.2013 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
9
Project Sparkin betatesti käynnistyi Windows 8:lla

Microsoft kertoo aloittaneensa betatestaajien kutsumisen Project Sparkin pc-version betatestiin.

Team Dakotan kehittämän hiekkalaatikkopelin betatesti on toistaiseksi avoinna vain kutsun saaneille betatestaajiksi rekisteröityneille Windows 8.1 -käyttäjille. Kesän E3-messuilla kanssa julkistetun testaajiksi on Microsoftin mukaan rekisteröinyt jo satoja tuhansia käyttäjiä, minkä vuoksi betatestikutsua tuskin lähetetään aluksi kaikille halukkaille. Alun perin betatestin oli määrä alkaa tämän vuoden aikana niin pc:llä kuin Xbox Onella, mutta nyt konsolibetan kerrotaan käynnistyvän ensi vuoden alkupuolella.

Yhtiön tiedotteessa Project Sparkia kuvaillaan loputtomaksi seikkailuksi, jossa pelaajat voivat luoda omia pelejään, elokuviaan ja tarinoitaan jaettavaksi ystävien ja muun maailman kanssa. Betaversion testaamisesta kiinnostuneet voivat yhä tarjoutua kokeilemaan Project Sparkia rekisteröitymällä pelin verkkosivuilla. Varsinainen peli julkaistaan ensi vuoden aikana Windows 8:lle, Xbox Onelle ja Xbox 360:lle.

Lähde: Xbox Wire

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Voi Microsoft... Ihan oikeastikko Windows 8 yksinoikeus PC-puolella?:D Koska avoimuus ja taaksepäin yhteensopivuus eivät ole olleet PC-alustan vahvuuksia tähänkään mennessä, tuodaan tuo konsolimaailman pelleily tännekin. Ja vielä ihmettelette, kun tuo kyseinen käyttis ei oikein ole kelvannut kuluttajille odotetusti.

On kyllä puljulla ollut pallo aika kokonaisvaltaisesti hukassa jo vähän turhan pitkään. Hienosti ovat pelanneet itsensä asemaan, jossa heidän oma edellinen käyttöjärjestelmänsä on tuon uusimman pahin ja ylivoimaisin kilpailija. Ja sillä aikaa kun Microsoft tappelee näitä omia tuulimyllyjään vastaan, Mac ja Linux pelaaminen nostaa jatkuvasti profiilia, eikä edes niin hiljaa, vaan suorastaan rytinällä. Eipä voisi ajat tästä juuri mielenkiintoisemmiksi mennä.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

No, onneksi itsellä on W8.1 :)

Käyttäjän Gta IV kuva
Gta IV

damm itellä on W8 eikä W8.1 :( enkä halua päivittää kun alkaa lagaamaan kone iha kunnolla (testasin siis päivitystä ja asensin W8:n takaisin)

Käyttäjän Bonzei kuva
Bonzei

Itse aioin hypätä koko W8 yli ja odottaa seuraavaa versiota, koska W7 soveltuu itselleni paremmin. Ehkä sitten joskus jos hankin Xbox onen niin sille sitten. Ja ei kyllä yksi tai kaksi peliä ole ihan tarpeeksi iso porkkana ruveta käyttöjärjestelmää vaihtamaan. :)

Käyttäjän Gta IV kuva
Gta IV
Lainaus käyttäjältä Bonzei

Itse aioin hypätä koko W8 yli ja odottaa seuraavaa versiota, koska W7 soveltuu itselleni paremmin. Ehkä sitten joskus jos hankin Xbox onen niin sille sitten. Ja ei kyllä yksi tai kaksi peliä ole ihan tarpeeksi iso porkkana ruveta käyttöjärjestelmää vaihtamaan.

Joo, itsellä oli vähän pakko vaihtaa W7:sta W8:iin koska mulla W7 alko Lagaa ihan samperisti ja uudellee asentaminen ei auttanut. No ku sain W8:n 60€:lla niin päätin ostaa sen. ja itellä on toiminut ihan mukavasti :)

Käyttäjän Core kuva
Core
Lainaus käyttäjältä Haerski

Voi Microsoft... Ihan oikeastikko Windows 8 yksinoikeus PC-puolella? Koska avoimuus ja taaksepäin yhteensopivuus eivät ole olleet PC-alustan vahvuuksia tähänkään mennessä, tuodaan tuo konsolimaailman pelleily tännekin. Ja vielä ihmettelette, kun tuo kyseinen käyttis ei oikein ole kelvannut kuluttajille odotetusti.

On kyllä puljulla ollut pallo aika kokonaisvaltaisesti hukassa jo vähän turhan pitkään. Hienosti ovat pelanneet itsensä asemaan, jossa heidän oma edellinen käyttöjärjestelmänsä on tuon uusimman pahin ja ylivoimaisin kilpailija. Ja sillä aikaa kun Microsoft tappelee näitä omia tuulimyllyjään vastaan, Mac ja Linux pelaaminen nostaa jatkuvasti profiilia, eikä edes niin hiljaa, vaan suorastaan rytinällä. Eipä voisi ajat tästä juuri mielenkiintoisemmiksi mennä.

Kyse todnäk on enemmän siitä, että peli on ohjelmoitu "älkää-kutsuko-sitä-Metroksi"-puolelle, joka Microsoftin mukaan on erittäin helppo tuoda esim. Xbox Onelle. Tosin arkkitehtuurien ollessa samanlaisia ei kai se hankalaa olisi työpöydältäkään tuoda..

Mutta osittain myös tarkoitus on varmaan juuri näyttää että hienoja juttuja voidaan tehdä myös tuolle Metro-puolelle.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Core

Kyse todnäk on enemmän siitä, että peli on ohjelmoitu "älkää-kutsuko-sitä-Metroksi"-puolelle, joka Microsoftin mukaan on erittäin helppo tuoda esim. Xbox Onelle. Tosin arkkitehtuurien ollessa samanlaisia ei kai se hankalaa olisi työpöydältäkään tuoda..

Mutta osittain myös tarkoitus on varmaan juuri näyttää että hienoja juttuja voidaan tehdä myös tuolle Metro-puolelle.

Myönnän, etten ymmärrä koodaamisesta tai käyttöjärjestelmäarkkitehtuurista hölkäsen pöläystä, mutta uskoisin sen käyttöjärjestelmän UI-implementaation olevan vain ohjelman kehityksen jäävuoren huippu. Käynnisti pelin sitten perinteisellä pikakuvakkeella, tai metro-laatikkoa klikkaamalla, prosessi sen napin painamisen ja siitä seuraavan ohjelman käynnistymisen taustalla tuskin on kovinkaan erilainen.

Joku voi tietysti oikaista, jos puhun läpiä päähäni.

Käyttäjän Core kuva
Core

En tiedä minkä verran kokemusta sulla on W8:n "Metro"-appseista, mutta kyllähän nuo päällisin puolin toimivat melko eri tavalla kuin perus työpöytäsovellus. En tiedä, että onko tämä ero oikeasti mikään haaste koodaamispuolella voi onko se lähinnä visuaalinen ero, mutta nuo metro-laatikot eivät ole lähtökohtaisesti synonyymejä työpöydän ikoneille.

Tosiaan nämä ovat lähinnä visuaalisia eroja, mutta esim. sovelluksen sammutus tapahtuisin vetämällä yläreunasta näytön alareunaan, sovelluksen yhteyteen voisi "snapata" jonkin muun sovelluksen etc. Eli kyllä siinä pientä eroa, ainakin siellä jäähuipullakin, on perus työpöytäsoftan ja metro-softan välillä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Core

En tiedä minkä verran kokemusta sulla on W8:n "Metro"-appseista, mutta kyllähän nuo päällisin puolin toimivat melko eri tavalla kuin perus työpöytäsovellus. En tiedä, että onko tämä ero oikeasti mikään haaste koodaamispuolella voi onko se lähinnä visuaalinen ero, mutta nuo metro-laatikot eivät ole lähtökohtaisesti synonyymejä työpöydän ikoneille.

Tosiaan nämä ovat lähinnä visuaalisia eroja, mutta esim. sovelluksen sammutus tapahtuisin vetämällä yläreunasta näytön alareunaan, sovelluksen yhteyteen voisi "snapata" jonkin muun sovelluksen etc. Eli kyllä siinä pientä eroa, ainakin siellä jäähuipullakin, on perus työpöytäsoftan ja metro-softan välillä.

Niin, eli kuten sanoin, sitä UI:ta lukuunottamatta metro-sovellus on todennäköisesti vain tavallinen windows-sovellus, metron karkkivärisissä kuorissa. Snäpit (moniajo) ja muut ihqut kosketusnäyttö-turhakkeet ovat vain tapa käyttää windowsia, eivätkä ne varmaankaan käyttöjärjestemän ydintä mihinkään muuta. Voihan työpöydällä avata kerralla periaatteessa loputtomasti "snäppejä", eli perinteisemmin ikkunoita, jos vaan koneen tehot antavat niin monelle ohjelmalle myöten.

Jos nyt lähdettäisiin Team Dakotalle katsomaan kuinkas se Projeckt Spark syntyy, voisin melkein laittaa rahaa likoon sen puolesta, että työpöytätilassa ne sitä peliä vääntävät ja testailevat ja metroon se liitetään pysyvästi vasta kun sitä aletaan laittaa julkaisukuntoon kuluttajia varten.

Nostoja