PS3:n paras julkaisupeli käsittelyssä / Uutiset / pelaaja.fi

PS3:n paras julkaisupeli käsittelyssä

24.12.2006 // Kirjoittanut: Pelaaja_Ossi
48

Haastattelussa Insomiac Gamesin perustaja ja johtaja Ted Price. Aiheena Insomniacin PlayStation 3 -debyyttipeli Resistance: Fall of Man
Haastattelu: Thomas Puha ja Kalle Kaivola
Käännös: Ossi Saarinen

ted_price_at_insomniac_balcony.jpg

Voisitteko esitellä pelin lyhyesti?

Resistance on samalla sekä laaja yksin- että moninpeli. Tarina seuraa amerikkalaisen jääkärin osallistumista sotaan Chimera-nimistä rotua vastaan. Chimerat ovat päätyneet Britanniaan Aasian ja Venäjän kautta. Amerikkalaiset saapuvat auttamaan brittejä, mutta suurin osa heistä saa surmansa heti kättelyssä. Pelin päähenkilö on yksi harvoista eloonjääneistä, jotka yrittävät keksiä brittisotilaiden kanssa keinoa chimeroiden tappamiseksi.

Kuka kirjoitti pelin tarinan?

Tarinan kehittelyyn osallistui monia tiimiläisiämme. Itse prosessi oli hyvin monivaiheinen: meidän täytyi jatkuvasti tarkkailla, että teemme kauttaaltaan uniikkia tarinaa.

Miten tarinan miljöö vaikuttaa itse peliin?

Miljöö on todella uniikki. Se sijoittuu Britannian eri osiin, kuten Yorkiin, Nottinghamiin, Lontooseen ja moniin muihin paikkoihin. Menimme tutkimaan tapahtumapaikkoja ja otimme niistä paljon valokuvia. Ne eivät kuitenkaan muistuta loppujen lopuksi esikuviaan kuin rakenteellisesti. Chimeroiden läsnäolo on muuttanut paikkoja merkittävästi, ja mitä pidemmälle peli etenee, sitä enemmän ympäristöt muuttuvat.

Screen_3.jpg

Mitä Resistance tarjoaa esimerkiksi toiseen maailmansotaan perustuvien pelien kuluttajille?

On ensinnäkin tärkeää huomata, ettei pelimme perustu toiseen maailmansotaan. Sitä ei olla otettu mitenkään huomioon pelin tarinassa. Nyt ihmisten vastassa ovat chimerat. Jotkut niistä käyttävät aseita, jotkut eivät. Niitä on eriikokoisia ja niillä on erilaisia persoonallisuuksia. Pelaajan täytyy oppia taistelemaan erilaisia chimeroja vastaan. Sitä varten olemme luoneet pelin asevalikoiman, joka on todella poikkeava. Pelaaja saa esimerkiksi käyttöönsä aseen, joka merkkaa vihollisen, ja luodit voivat kiertää kulman taakse. Asearsenaali ei koostu pelkästään kulutetuista konekivääreistä.

Miksi te, Rathcet and Clankin tekijät päädyitte tekemään fps-peliä?

Tällaisen pelin tekeminen oli meille suuri helpotus pitkän tasoloikkahistoriamme jälkeen. Jatkamme toki Ratchet and Clank -sarjan tarinaa PlayStation 3:lla ja olemme erittäin innostuneita siitä. Yhtiönä synkemmän ja kypsemmän fps-pelin tekeminen teki meille kuitenkin erittäin hyvää.

Miten Ratchet and Clankin tekeminen on auttanut teitä Resistancen kehittämisessä?

Toimme tasoloikkasarjastamme monia asioita Resistanceen, kuten eksoottiset aseet. Kaikki olivat erittäin innoissaan kehittämässä jälleen kerran erikoisia aseita. Vaikka ideat ovat peräisin Ratchetista, ne poikkeavat aiemmista melkoisesti. Meillä oli myös paljon kokemusta moninpelistä ja toimme sen Resistanceen. Uskomme, pelin verkkopuoli edustaa uuden sukupolven pelien parhaimmistoa.

Voitteko kertoa enemmän moninpelistä?

Resistancen moninpeli koostuu kuudesta pelimuodosta: niitä ovat muun muassa perinteisemät tappomatsit ja lipunryöstö. Pelissä on myös täysin uniikkeja pelimuotoja, kuten Reach, Meltdown ja muoto, josta emme kerro nyt enempää. Pelaajat pystyvät edustamaan joko ihmisiä tai chimeroita. Molemmilla roduilla on omat vahvuutensa ja asevalikoimansa. Moninpelissä päästään käyttämään myös yksinpelissä nähtyjä aseita, mikä lisää pelikokemuksen ainutlaatuisuutta. Verkkopeli tukee 40 pelaajaa, mikä on ennennäkemätöntä konsolipeleissä.

MP_02.jpg

Miten saitte pelin näyttämään niin hyvältä, vaikka se on julkaisupeli?

Keskityimme alusta alkaen siihen, että peli näyttää hienolta. Emme halunneet tarjota pelaajille peliä, joka tuntuisi hutaistulta julkaisupeliltä. Meillä oli paljon aikaa kehittää laaja yksinpeli ja monipuolinen moninpeli. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen ja toivomme myös kuluttajien nauttivan siitä.

Minkälaista PS3:lle kehittäminen oli? Oliko teillä joitain tiettyjä haasteita kehitysvaiheessa?

Kohtasimme runsaasti haasteita, mutta ne eivät eronneet mitenkään PS1- ja PS2-aikojen haasteista. Meidän täytyi kehittää kokonaan uusi pelimoottori ja systeemi, joka hyödyntäisi uuden raudan tehoja mahdollisimman tehokkaasti. Se on meidän tehtävämme aina, kun uusi konsoli julkaistaan. Jatkamme kehitystyötämme samaan tahtiin kuin Resistancenkin aikana.

Mikä oli kaikista jännittävin asia kehitettäessä PS3:lle?

Siistein juttu oli varmasti testata, kuinka pitkälle voimme mennä. Tasoero edelliseen konsolisukupolveen on uskomattoman suuri. Kun tiimimme tutki PS3:a, huomasimme voivamme tuoda ruudulle enemmän vihollisia ja tehdä niistä todella älykkäitä. Oli jännittävää huomata tiiminä, kuinka peli tuli monimutkaisemmaksi projektin edetessä.

Screen_1.jpg

Tähtääminen on konsolien fps-peleissä aina kovin hankalaa. Mitä teitte sen eteen?

Tähtääminen on aina haasteellista ohjaimella verrattuna hiireen ja näppäimistöön. Käytimme todella paljon aikaa kontrollisysteemimme kehittämiseen, koska tiesimme sen olevan yksi pelin tärkeimmistä asioista. En kerro tarkempia yksityiskohtia, mutta voin sanoa, että pelaajilla on runsaasti mahdollisuuksia vaikuttaa omaan ohjaustyyliinsä. Toiminnot voi sijoittaa ympäri ohjainta miten haluaa ja ohjauksen herkkyyttä voi säätää monipuolisesti. Resistance on hyvin impulsiivinen pelikokemus.

Mikä oli vaikein asia Resistancen kehittämisessä?

[naurua]. Tämä on hauskaa, sillä vaikein asia oli nimen keksiminen. Se on aina vaikeaa, sillä tiimissämme on paljon ihmisiä, ja haluamme antaa kaikille mahdollisuuden vaikuttaa nimeen. Niinpä pyysimme kaikkia keksimään nimiehdotuksen. Äänestimme yli sadasta ehdotuksesta muutaman parhaan ja mietimme, mikä niistä toimisi parhaiten. Päädyimme eeppiseen Resistance: Fall of Maniin, joka kuvaa parhaiten pelin tapahtumia. Kyseessä on ihmisen viimeinen taistelu brutaalia vihollista vastaan.

Oletteko harkinneet tarjoavanne peliin ladattavaa lisämateriaalia?

En valitettavasti aio vastata tuohon kysymykseen. Emme halua kertoa tulevaisuuden suunnitelmistamme. Ladattava lisämateriaali kuitenkin innostaa minua. Se on mielestäni yksi uuden sukupolven tärkeimmistä ominaisuuksista. Jokaisen PlayStation 3:n mukana tuleva kovalevy auttaa meitä olemaan tiiviimmin yhteydessä kuluttajiin.

MP_01.jpg

Voisitteko kehittää pelin, joka olisi ainoastaan ladattavana PlayStation 3:n verkkopalvelussa?

Kyllä, ehdottomasti.

Resistance eroaa huomattavasti esimerkiksi Ratchet and Clankista. Minkälainen haaste PS2-pelienne fantasiamaisuudesta realismiin siirtyminen oli taiteilijoillenne?

Ensimmäiset kaksi kuukautta olivat erityisen vaikeita ihmisille, jotka olivat työskennelleet erilaisella alalla jopa kymmenen vuotta. Jotkut selviytyivät tehtävästään kuitenkin paljon helpommin. Olen todella iloinen pelin realistisiin hahmoihin ja ympäristöihin. Uuden tyylisuunnan saavuttaminen on vahvistanut meitä yhtiönä.

Minkälainen tehtävä oli kehittää uudenlaisia graafisia asioita, kuten HD-grafiikkaa?

Se oli valtava haaste. Yksinkertaisemmista ympäristöistä uskomattoman yksityiskohtaiseen ulkoasuun siirtyminen oli vaikeaa monille taiteilijoillemme. He oppivat uuden tekniikan kuitenkin yllättävän nopeasti, kiitos tarkan tutkimustyömme. Pystyimme siirtymään uuteen sukupolveen kivuttomasti. Työntekijämme ovat innoissaan uuden tekniikan tuomista mahdollisuuksista.

Oletteko turhautuneita siitä, että monet luulevat pelin kertovan toisesta maailmansodasta?

Emme oikeastaan, sillä arvasimme, että niin käy. On mukavaa, että he yllättyvät pelatessaan. Olisi mahtavaa olla jonkun, joka ei ole nähnyt pelistä kuin muutaman kuvan, seurassa ja katsoa, kun hän törmää ensimmäisiin chimeroihin. Uskon, että vastaanotto on loppujen lopuksi erittäin hyvä.

Screen_2.jpg

Oliko mielestänne tärkeää luoda laaja moninpeli?

Se oli minulle ja myös koko tiimille erittäin tärkeää. Meillä on hieno moninpelitiimi, joka teki loistavia asioita Ratchet and Clankissa. Tämä oli heille mahdollisuus luoda jotain, joka kiinnostaisi suurempaa yleisöä. Olimme tyytyväisiä Ratchetin moninpeliin, mutta valitettavan harvat pelasivat sitä.

Ette ole varmasti joutuneet samanlaisen haasteen eteen moninpelien suhteen. Monesti pelinne ovat olleet kerralla valmiita, mutta nyt työt jatkuvat, kun tuhannet pelaajat taistelevat Resistancessa verkossa. Miten aiotte työstää tulevia ongelmia, kuten huijausta?

Seurasimme nettipelin kehitystä jo Ratchetissa ja uskon olevamme valmiita tähän. PlayStation 3:n julkaisu on erittäin mielenkiintoinen. Emme malta odottaa nettipelien alkamista!

Kun PS3 joskus julkaistaan täällä Euroopassa, pääsemmekö pelaamaan jenkkipelaajia vastaan?

Tällä hetkellä se ei kuulu suunnitelmiimme, vaikka se on teknisesti mahdollista. Esimerkiksi muutama päivä sitten pelasimme Barcelonassa 39 amerikkalaispelaajaa vastaan, eikä lagia ollut lainkaan. En voi vielä sanoa mitään varmaa, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että samalla mantereella asuvat taistelevat keskenään.

Peli oli esimerkiksi suuresti esillä Tokyo Game Show'ssa. Miten japanilaiset kuluttajat ja media ovat ottaneet pelin mielestäsi vastaan?

Kaikki on mennyt todella hyvin. Japanilaiset tuntuvat pitävän tarinasta ja moninpelistä, mikä on minulle tärkeää. Tiedämme, että japanilaisilla on erilaiset pelitottumukset ja siksi olemme tehneet esimerkiksi ohjausherkkyyden säädeltäväksi. Emme kuitenkaan voi tietää, miten japanilaiset suhtautuvat peliin, joten toivomme vain parasta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Yanathan kuva
Yanathan

Tässä haastaja Gears of Warille?
Ennakkojen perusteella ei, mutta ainahan peliä voi hioa ennen julkaisua.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Onko päähenkilö oikeasti metsänvartija, vai onko kyseessä vaan käännösvirhe sanalle "ranger"?

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

PS3:a julkaisussa sen verran vähän, että tämä tuskin huimiin myynteihin pääsee. Muuten voisi mielestäni haastaa Gears of Warin.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

jenkkiarvosteluja tulkittaessa voi todeta että tämä haastaa call of duty 3:n eikä Gears of waria.. melko hyvin kuitenkin =)

Käyttäjän DNEpasiip kuva
DNEpasiip

Kiitos kattavasta haastattelusta :)

Käyttäjän Kuuleri kuva
Kuuleri

no ei tule haastamaan GOWia, ensinnäkin, konsoleita ei ole markkinoilla niin paljon että siihen olisi mahdollisuus, tältä puuttuu 1½ vuoden hypetys taustalta, massiiviset mainoskampanjat... ihan noin muutama syy...

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Peliä pelannut jonkin matkaa ja upea on! Tulevia 40-pelaajan verkkopelejä odotellessa.

Käyttäjän Dremora kuva
Dremora

Gears of War:in haastaja tai ei, hyvältä peliltä vaikuttaa. Niin kuin Insomniac Games:iltä sopii odottaakin.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

ruotsalainen super play antoi arvosanaksi 6 ja toinen arvostelija 7:n. jos olisivat julkaisseet resistancen multiplatform pelin maksullisena lisäosana olisi saattanut saada enemmän arvostusta.

Taitaa olla yhtä "mahtava" kuin perfect dark zero.
2*1080p ruutua 60 kuvaa sekunnissa kuten piti?
ei vaan 1*720p 30 fps.

Käyttäjän Viper7 kuva
Viper7

"ruotsalainen super play antoi arvosanaksi 6 ja toinen arvostelija 7:n. jos olisivat julkaisseet resistancen multiplatform pelin maksullisena lisäosana olisi saattanut saada enemmän arvostusta.

Taitaa olla yhtä ”mahtava” kuin perfect dark zero.
2*1080p ruutua 60 kuvaa sekunnissa kuten piti?
ei vaan 1*720p 30 fps."

Ei lueskella huonoja arvosteluja.

Gamespot: 8,6
Resistance is an exciting action game that successfully combines many of the best qualities from other great first-person shooters with its own spectacular visuals and a few novel twists.

IGN: 9,1
From start to finish, Fall of Man is one hell of an outstanding roller coaster ride that every last PS3 owner needs for day one. Epic boss battles (the final few are crazy!), ever-changing scenery, addictive weaponry, and a unique thematic are just a few of the reasons Resistance stands out. But above all else, it's the multiplayer elements that truly ascend this one to the next level. It's a must have for sure.

Peli on suurimmilta osin saanut 8,5+ arvosanaa vähän jokapuolella, ja jos jokin super play antaa arvosanaksi 6 on kyseessä siis paska peli?

Nostoja