PS4 ja Xbox 720 – seuraavan konsolisukupolven toivelista Epic-legenda Tim Sweeneyn sanoin

Epic Gamesin toimitusjohtaja Tim Sweeney antoi todella loistavan haastattelun Gameindustry.bizille. Mies kertoo näkemyksistään seuraavan konsolisukupolven tarpeista.

14.3.2012 11:18

Epic Gamesin kehittäjälegenda Tim Sweeney antoi erinomaisen haastattelun Gameindustry.biz:lle. Pitkässä keskustelussa selviää myös mitä aatteita tuleva konsolisukupolvi herättää herrassa.

Microsoftin ja Sonyn uusien konsolien julkistusten ollessa aivan nurkan takana, ovat huhut niiden raudasta väistämättä nousseet isosti esille. Millaisia tuntemuksia tekniset seikat, kuten levyasemattomuus ovat miehessä herättäneet?

– Huhut sikseen. Jos tutkimme optista mediaa puhtaasti tekniseltä kannalta, voimme todeta se olevan hidas. Levyn lukemisen vasteaika on noin 250 millisekuntia. Lukupään liikkuminen eri kohtiin levyä vie aikaa. Kiintolevyt ovat noin 20 kertaa nopeampia ja ssd-levyt kymmeniä tuhansia kertoja nopeampia.

-Yksi suurimmista haasteista pelimoottoreille on saada tarpeeksi dataa laajoihin ympäristöihin tekstuurien, äänien ja 3d-mallien muodossa. Nämä elementit saattavat vieläpä sijaita ympäri levyn pintaa ja lukupää joutuu sahaamaan niitä etsiessä. Ssd-levyt ovat tässä suhteessa paljon parempia. Optisesta mediasta luopuminen olisi tässä valossa haluttua, mutta jakelumedian tyyppi riippuu myös muista asioista. Ssd-levyt ovat vielä kalliita.

-Et voisi julkaista peliä ssd-levyllä suoraan, sillä se olisi erittäin kallista. Periaatteessa voisin nähdä pelien jatkossa ladattavan internetistä ssd-levylle, tai asennettavan sellaiselle optiselta medialta.

– Yksi merkittävimmistä toiveistani seuraavan sukupolven konsoleissa on maksimaalinen laskentateho. Se on oikeastaan ainoa syy seuraavan sukupolven olemassaololle. Kotikonsolien tulee pystyä tarjoamaan järkyttävä määrä grafiikkaa sellaisella laadulla, mikä ylittää pienempien kannettavien laitteiden suorituskyvyn. Vaikka iPadit ja iPhonet ovat todella hienoja laitteita, on pesäeron kotikonsoleihin oltava selvä.

Lue koko haastattelu Gameindustry.biz:stä

Lisää luettavaa