PS4:n ja pc:n tieteiskauhuseikkailu Soma menestyy – mutta mitä siitä opittiin? / Uutiset / pelaaja.fi

PS4:n ja pc:n tieteiskauhuseikkailu Soma menestyy – mutta mitä siitä opittiin?

26.03.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Viime syyskuussa julkaistu tieteiskauhuseikkailu Soma on myynyt tähän mennessä yli 250 000 kappaletta, pelin kehittäjä Frictional Games on paljastanut.

Tuoreessa blogikirjoituksessaan Frictionalin luova johtaja Thomas Grip on kertonut olleensa tyytyväinen tulokseen, vaikkakin myyntiluku tarkoittaa, ettei viisi vuotta työstetty Soma ole vielä tienannut Frictionalille takaisin kaikkia pelin kehitys- ja julkaisukustannuksia. Gripin mukaan Soman pitäisi myydä vielä sellaiset 30 000 kappaletta kyseiseen pisteeseen päästäkseen, minkä hän uskoo tapahtuvan vielä kuluvan vuoden aikana.

Luottavaisena tulevaisuudestaan Grip ja tämän kumppanit Frictionalilla työstävätkin nyt ensimmäistä kertaa studion historiassa peräti kahta erillistä peliprojektia samaan aikaan. Uuden suunnan voimin Frictionalilla toivotaan, että studio pystyy tulevaisuudessa julkaisemaan uusia pelejä nopeampaan tahtiin, jotta se ei olisi enää riippuvainen vain yhden pelin menestyksestä kerralla. Tämä antaa hieman lisävapauksia myös kehittäjille, sillä tiiviimmän julkaisutahdin myötä studiossa uskalletaan lähteä nyt työstämään huomattavasti kokeilullisempia peliprojekteja.

Grip huomauttaa kuitenkin, että tulevaisuudessa Frictional saattaa haluta vältellä Soman kaltaisia pelikokemuksia, joissa kaksi varsin vahvaa tyylikeinoa kohtaavat toisensa. Frictionalilla on nimittäin arvioitu, että pelin myyntejä on leikannut hieman se, että kauhupelinä Soma ei ole välttämättä napannut monia scifi-faneja, kun taas monet puhtaan kauhukokemuksen ystävät ovat saattaneet myös nihkeillä Soman raskaan tieteistunnelman suhteen.

Frictional haluaa muutenkin saada pelinsä erottumaan jatkossa hieman selkeämmin toisistaan. Soman julkaisun myötä studion Amnesia-pelisarjan myynnit laskivat nimittäin huomattavasti. Tämän Grip ja kumppanit kokevat johtuneen siitä, että Soma nähtiin kuluttajien silmissä yksinomaan Frictionalin viimeisimpänä ja näin ollen samalla myös siis merkittävimpänä kauhunimikkeenä. Aiemmin myös Amnesia: A Machine for Pigs -pelin julkaisu hyydytti edeltäjänsä Amnesia: The Dark Descentin myyntejä.

Positiviisin yllätys Frictionalille on Soman suhteen ollut sen tarinan saama vastaanotto. Kehittäjien tarkoituksena oli saada pelaajat pohtimaan luomuksensa tarinaa syvällisesti vielä kuukausia sen ilmestymisen jälkeen, missä he ovat saamansa pelaajapalautteen perusteella onnistuneet nyt hyvin. Myös siitä huolimatta, että kehittäjät itse kokivat heidän luomansa tarinan olleen luonteeltaan varsin kolkko, ovat he kuulleet kertomuksia pelaajista, joille juoni on toiminut jopa innoittavana kokemuksena. Eräs pelaaja rohkaistui pelin pelaamisen jälkeen esimerkiksi lentämään Yhdysvaltoihin kosimaan siellä asunutta tyttöystäväänsä.

Mitä Frictionalilla halutaan vuorostaan vielä Soman suhteen hioa, on pelin moditarjonta. Toistaiseksi Soman saama modimäärä on merkittävästi jäänyt varsinkin Amnesia: The Dark Descentin varjoon. Parhaillaan studiossa tutkitaankin nyt keinoja, joilla yhteisöä voitaisiin rohkaista modaamaan peliin varsinkin omia tarinakokonaisuuksiaan.

Kokonaisuudessa Gripin blogikirjoituksen voi lukaista tästä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tarina oli kyllä loistava ja jäi mieleen. Tunnelma ja maailma myös toimivat täysin. Scifin ja kauhun yhdistelmä oli just hyvä.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Jos tykkään kauhusta niin miksi jättäisin pelin ostamatta koska se on scifiä? Noh. Kuka olen puhumaan. Mulle kelpaa mikä vain teema ja aihe. (Kunhan on pelinä hyvä tai miellyttävä tietty)

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Peli on toistaiseksi edelleen hieman kesken, koska kauhuosioiden mörköhippa tuntuu aivan ylitsepääsemättömän ummehtuneelta tuulahdukselta menneisyydestä. Tehdään uskomattoman kiinnostava ja yksityiskohtainen maailma ja sitten hirviöillä pakotetaan pelaaja sivuuttamaan se kaikki juoksujalkaa, koska taas joku heikosti itse tarinaankin istuva mölli läähättää niskaan. Seuraavassa kohtauksessa taas edetään seiniä tuijotellen, koska toinen hirviö tietää katseesta saman tien missä pelaaja luuraa ja läpsykankkuahan siitä seuraa. Ok, genre on käytännössä Frictionalin luomus, mutta nyt olisi jo ehkä syytä hyväksyä, että sen huippuhetki meni jo ja nyt on aika siirtyä elämässä eteen päin.

Käyttäjän EpicMorso kuva
EpicMorso
Lainaus käyttäjältä Haerski

Peli on toistaiseksi edelleen hieman kesken, koska kauhuosioiden mörköhippa tuntuu aivan ylitsepääsemättömän ummehtuneelta tuulahdukselta menneisyydestä. Tehdään uskomattoman kiinnostava ja yksityiskohtainen maailma ja sitten hirviöillä pakotetaan pelaaja sivuuttamaan se kaikki juoksujalkaa, koska taas joku heikosti itse tarinaankin istuva mölli läähättää niskaan. Seuraavassa kohtauksessa taas edetään seiniä tuijotellen, koska toinen hirviö tietää katseesta saman tien missä pelaaja luuraa ja läpsykankkuahan siitä seuraa. Ok, genre on käytännössä Frictionalin luomus, mutta nyt olisi jo ehkä syytä hyväksyä, että sen huippuhetki meni jo ja nyt on aika siirtyä elämässä eteen päin.

Itse diggaan suuresti kauhupelin tyylistä ''Juokse tai piiloudu'' aika vaikea tuosta on enää muuttaa muutenkuin ottamalla putkijuoksu pois

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä EpicMorso

Itse diggaan suuresti kauhupelin tyylistä ''Juokse tai piiloudu'' aika vaikea tuosta on enää muuttaa muutenkuin ottamalla putkijuoksu pois

En tiedä oletko SOMAa pelannut, mutta sanon kumminkin, että ongelmahan on se, että peli ei ole kauhua muuten kuin mörköhippaosioidensa osalta. Juokse ja piiloudu -kauhussa ei ole sinällän vikaa, vaikken genreä enää miljoonien ja miljoonien Penubra-kloonien jälkeen ite jaksakaan, mutta kun se kilpailee saman pelin sisällä hyvän ja syvällisen tieteistarinan kanssa, tulee vähän sellainen olo, että kehittäjillä ei vain ole ollut uskallusta poiketa juuriltaan, vaikka homma tuntuu kuinka pakotetulta.