PS4:n ja pc:n tieteiskauhuseikkailu Soma menestyy – mutta mitä siitä opittiin?

Kauhuseikkailu Soma on saavuttanut puolen vuoden iän. Pelin luoneella Frictional Gamesilla onkin nyt punnittu hieman, miten peli onkaan menestynyt tänä aikana.

26.3.2016 05:16

Viime syyskuussa julkaistu tieteiskauhuseikkailu Soma on myynyt tähän mennessä yli 250 000 kappaletta, pelin kehittäjä Frictional Games on paljastanut.

Tuoreessa blogikirjoituksessaan Frictionalin luova johtaja Thomas Grip on kertonut olleensa tyytyväinen tulokseen, vaikkakin myyntiluku tarkoittaa, ettei viisi vuotta työstetty Soma ole vielä tienannut Frictionalille takaisin kaikkia pelin kehitys- ja julkaisukustannuksia. Gripin mukaan Soman pitäisi myydä vielä sellaiset 30 000 kappaletta kyseiseen pisteeseen päästäkseen, minkä hän uskoo tapahtuvan vielä kuluvan vuoden aikana.

Luottavaisena tulevaisuudestaan Grip ja tämän kumppanit Frictionalilla työstävätkin nyt ensimmäistä kertaa studion historiassa peräti kahta erillistä peliprojektia samaan aikaan. Uuden suunnan voimin Frictionalilla toivotaan, että studio pystyy tulevaisuudessa julkaisemaan uusia pelejä nopeampaan tahtiin, jotta se ei olisi enää riippuvainen vain yhden pelin menestyksestä kerralla. Tämä antaa hieman lisävapauksia myös kehittäjille, sillä tiiviimmän julkaisutahdin myötä studiossa uskalletaan lähteä nyt työstämään huomattavasti kokeilullisempia peliprojekteja.

Grip huomauttaa kuitenkin, että tulevaisuudessa Frictional saattaa haluta vältellä Soman kaltaisia pelikokemuksia, joissa kaksi varsin vahvaa tyylikeinoa kohtaavat toisensa. Frictionalilla on nimittäin arvioitu, että pelin myyntejä on leikannut hieman se, että kauhupelinä Soma ei ole välttämättä napannut monia scifi-faneja, kun taas monet puhtaan kauhukokemuksen ystävät ovat saattaneet myös nihkeillä Soman raskaan tieteistunnelman suhteen.

Frictional haluaa muutenkin saada pelinsä erottumaan jatkossa hieman selkeämmin toisistaan. Soman julkaisun myötä studion Amnesia-pelisarjan myynnit laskivat nimittäin huomattavasti. Tämän Grip ja kumppanit kokevat johtuneen siitä, että Soma nähtiin kuluttajien silmissä yksinomaan Frictionalin viimeisimpänä ja näin ollen samalla myös siis merkittävimpänä kauhunimikkeenä. Aiemmin myös Amnesia: A Machine for Pigs -pelin julkaisu hyydytti edeltäjänsä Amnesia: The Dark Descentin myyntejä.

Positiviisin yllätys Frictionalille on Soman suhteen ollut sen tarinan saama vastaanotto. Kehittäjien tarkoituksena oli saada pelaajat pohtimaan luomuksensa tarinaa syvällisesti vielä kuukausia sen ilmestymisen jälkeen, missä he ovat saamansa pelaajapalautteen perusteella onnistuneet nyt hyvin. Myös siitä huolimatta, että kehittäjät itse kokivat heidän luomansa tarinan olleen luonteeltaan varsin kolkko, ovat he kuulleet kertomuksia pelaajista, joille juoni on toiminut jopa innoittavana kokemuksena. Eräs pelaaja rohkaistui pelin pelaamisen jälkeen esimerkiksi lentämään Yhdysvaltoihin kosimaan siellä asunutta tyttöystäväänsä.

Mitä Frictionalilla halutaan vuorostaan vielä Soman suhteen hioa, on pelin moditarjonta. Toistaiseksi Soman saama modimäärä on merkittävästi jäänyt varsinkin Amnesia: The Dark Descentin varjoon. Parhaillaan studiossa tutkitaankin nyt keinoja, joilla yhteisöä voitaisiin rohkaista modaamaan peliin varsinkin omia tarinakokonaisuuksiaan.

Kokonaisuudessa Gripin blogikirjoituksen voi lukaista tästä.

Lisää luettavaa