Amerikkalaiskirjailija Neal Stephensonin joukkorahoitettu miekkailupeliprojekti Clang on julistettu virallisesti kuolleeksi.

Kunnianhimoisen Clangin tavoitteena oli mullistaa miekkailupelien lajityyppi. Pelin suunniteltiin hyödyntävän liikeohjausta realististen kaksintaisteluiden tuomiseksi pelaajien ruudulle, ja pelin demoversio toimitettiinkin tukijoiden käsiin jo keväällä 2013. Clang joutui kuitenkin vaikeuksiin jo vuosi sitten, jolloin peliä kehittänyt Subutai Corporation kertoi laittavansa kehitystyön jäihin lisärahoituksen keräämiseksi. Varhaisien Kickstarter-pelimenestyjien joukkoon kuulunut Clang keräsi heinäkuussa 2012 reilun puolen miljoonan dollarin verran joukkorahoitusta kaikkiaan 9 023 tukijaltaan.

Eilen julkistetun viimeisen Kickstarter-päivityksen mukaan Subutai ei pystynyt keräämään riittävästi lisärahoitusta Clangin viimeistelemiseksi, minkä vuoksi projekti jouduttiin julistamaan virallisesti kuolleeksi. Stephensonin mukaan syyt projektin epäonnistumisen taustalla ovat monituiset, mutta yksi merkittävistä tekijöistä oli historialliseen tarkkuuteen pyrkinyt prototyyppi, joka ei ollut tarpeeksi viihdyttävä herättääkseen rahoittajien kiinnostuksen.

Stephensonin mukaan Clangia tukeneet Kickstarter-käyttäjät saattavat saada lisäetuja hänen tulevista projekteistaan, vaikka lupauksia hyvityksistä Stephenson ei pystykään tässä vaiheessa tarjoamaan. Clangia tukeneiden suositellaan liittyvän postituslistalle, jonka jäsenet saavat tietoja Stephensonin tulevista hankkeista.

Lähde: Kickstarter

Lisää luettavaa