Quantum Breakin laitevaatimuksia viilattiin – selviääkö koneesi aikavääristymästä? / Uutiset / pelaaja.fi

Quantum Breakin laitevaatimuksia viilattiin – selviääkö koneesi aikavääristymästä?

13.02.2016 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
9
Quantum Breakin laitevaatimuksia viilattiin – selviääkö koneesi?

Kotimaisen Quantum Break -pelijätin laitevaatimuksia on viilailtu hieman sitten torstaisen pc-julkistuksen.

Alun perin peli sai tavalliseen tapaan vain minimi- ja suositusvaatimukset, joista jälkimmäiset herättivät kaikessa rankkuudessaan jonkin verran keskustelua pc-pelaajien keskuudessa. Nyt Microsoft on kuitenkin julkistanut uudet, kolmeen osaan jäsennellyt laitevaatimukset, jotka tuskin herättävät yleisössä samanlaista jumalanpelkoa. Tuoreen listauksen voi katsastaa alta:

  • Minimivaatimukset:
    • Käyttöjärjestelmä: Windows 10 (64-bittinen)
    • Suoritin: Intel Core i5-4460 2.70GHz tai AMD FX-6300
    • Keskusmuisti: 8 GB
    • VRAM: 2 GB
    • Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 760 tai AMD Radeon R7 260x
    • DirectX: DirectX 12
  • Suositusvaatimukset:
    • Käyttöjärjestelmä: Windows 10 (64-bittinen)
    • Suoritin: Intel Core i5 4690 3.9GHz tai AMD:n vastaava
    • Keskusmuisti: 16 GB
    • VRAM: 4 GB
    • Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 970 tai AMD Radeon R9 390
    • DirectX: DirectX 12
  • Ultravaatimukset:
    • Käyttöjärjestelmä: Windows 10 (64-bittinen)
    • Suoritin: Intel Core i7 4790 4GHz tai AMD:n vastaava
    • Keskusmuisti: 16 GB
    • VRAM: 6 GB
    • Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 980 Ti ait AMD Radeon R9 Fury X
    • DirectX: DirectX 12

Quantum Break saapuu samanaikaisesti sekä Xbox Onelle että Windows 10:lle 5. huhtikuuta. Lisää pelin julkaisusuunnitelmista ja bonusherkuista voi lueskella täältä.

Pelaajan väki pääsi testaamaan Quantum Breakia hiljattain. Pelaajalehti.comin ennakkokatsauksen voi lukea täältä!

Lähde: Quantum Break, Destructoid

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol

Muistan vuonna 2011, kuinka porukka sanoi että 16GB RAM :a on turhaa. Noh, ehkä se hieman olikin, mutta eipä ole tullut kaduttua. Pelkästään Chromella ja parilla Dev-toolilla päästään kyllä yli 10GB helposti.

Sen lisäksi, että RAM ei ole pitkään aikaan ollut kauhean kallista.

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti

"VRAM 4GB" ja "GTX 970" samoissa vaatimuksissa, että eks dee.

Kunhan saa pyörimään omalla GTX 780 ja i5-4690K:llä siinä 75fps niin olen tyytyväinen. Mutta tätä odotellessa voisi vetää tuon Alan Waken kolmatta kertaa läpi.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä PSPiraatti

"VRAM 4GB" ja "GTX 970" samoissa vaatimuksissa, että eks dee.

Tuli aikoinaan pelattua GTX 970 ja GTX 980 kanssa. Tein paljon monitorointitestejä ja vertailin VRAM kulutuksia keskenään. Esim Dying Light vei korkeilla setuksilla GTX 980 kanssa lähes 4GB muistia. Vastaavasti samoilla asetuksilla GTX 970 vei ainoastaan 3,3-3,5GB muistia. Ilmeisesti ajurit säätelivät muistinhallintaa. Eli toiminta on hieman samankaltaista kuin Android puhelimissa. Hyvin puhelin pelittää 1GB RAM:lla, mutta jos puhelimesta löytyy vaikkapa 3GB muistia, niin käyttöjärjestelmä hyödyntää käytännössä koko muistikapasiteettia.

Jouduin tehdä todella paljon töitä, että sain GTX 970 SLI kanssa VRAM nousemaan yli tuon 3,5GB:n. Tämä onnistui ainoastaan yhden pelin kohdalla ja korkeilla asetuksilla kahdella kortilla SLI:ssä, kun käytössä oli 1440p monitori. Yhden GTX 970 kanssa suorituskyky tulee vastaan ennemmin kuin muistirajoitukset. Eli asetuksia ei voi kuitenkaan asettaa tappiin, vaan joutuu karsimaan korkeammista asetuksista, jolloin muistinkulutus tulee automaattisesti alas.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ainut mistä oma kone ei selviä on Windows-kaupan avaaminen. Eli jos se on vaatimus, niin no thanks. Onneksi peli ei juuri kiinnosta muutenkaan.

Käyttäjän Masa kuva
Masa

Win10 kaatuu vaatimukset, eikä peli herätä mitään ennakko kiinnostusta asentamiseen.

Käyttäjän Miizozo kuva
Miizozo

Sama juttu kuin edellisillä. En ole Windows 7:sta luopumassa yhden pelin takia.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Toivottavasti pelikehittäjät siirtyvät käyttämään Vulkania D3D:n sijasta, niin pelaajat voisivat jatkaa haluamansa käyttöjärjestelmän käyttämistä ja silti saavan modernien rajapintojen hyödyt. Microsoftia tämä tuskin kuitenkaan miellyttäisi ...

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä Miizozo

Sama juttu kuin edellisillä. En ole Windows 7:sta luopumassa yhden pelin takia.

Windows store ja Windows 10 on kaksi eri asiaa.

Lainaus käyttäjältä Sefriol

Muistan vuonna 2011, kuinka porukka sanoi että 16GB RAM :a on turhaa. Noh, ehkä se hieman olikin, mutta eipä ole tullut kaduttua. Pelkästään Chromella ja parilla Dev-toolilla päästään kyllä yli 10GB helposti.

Sen lisäksi, että RAM ei ole pitkään aikaan ollut kauhean kallista.

Silloin se olikin hiukka turhaa, mutta halpaahan tuo suhteessa on ollut ja aika monella varmasti on pari paikkaa tyhjänä jos on neljä slottia emolevyssä.

Käyttäjän Miizozo kuva
Miizozo
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Windows store ja Windows 10 on kaksi eri asiaa.

Okei, korjataan "edellisillä" -> "edellisellä".