Quantum Breakin XOne- ja pc-versiot grafiikkavertailussa – tulokset yllättäviä / Uutiset / pelaaja.fi

Quantum Breakin XOne- ja pc-versiot grafiikkavertailussa – tulokset yllättäviä

7.04.2016 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
17
Quantum Breakin XOne- ja pc-versiot grafiikkavertailussa – tulokset yllättäviä

Jos juuri ilmestynyt Quantum Break on vielä hankkimatta, voivat verkon vertailuvideot helpottaa ostopäätöstä.

Grafiikkavertailuveteraani Candylandin suurennuslasin alle ovat nyt joutuneet suomalaispelin pc- ja Xbox One -versiot, joiden välinen ero on kaikesta päätellen yllättävän pieni. Maksimiasetuksillaan pc-version valot ja varjot ovat paikoittain konsolipeliä laadukkaamman oloiset, mutta yleisilmeeltään peli näyttää pitkälti samalta alustasta riippumatta. Pc:llä peli näyttäisi pikaisen videon perusteella kärsivän kuitenkin pienoisista nykimisongelmista, joten konsoliversion voisi mahdollisesti sanoa vievän voiton ainakin pelikokemusta ajatellen.

Candyland on laittanut vertailuun myös Quantum Breakin eritasoiset grafiikka-asetukset pc:llä. Ero näiden välillä on ymmärrettävästi suurempi, ja eritoten valaistus kärsii tarkkuudessa kepeämmillä asetuksilla. Myös osa pelin tekstuureista muuttuu puuroksi köykäisemmillä koneilla, mutta täysin pelikelvottomaksi edes alhaisimpia asetusvaihtoehtoja ei voi väittää.

Kummatkin vertailuvideot voi katsastaa kätevästi alta. Pelin pc-laitevaatimukset puolestaan voi tarkastaa täältä.

Lähde: Candyland

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Hanska kuva
Hanska

Taas näitä uutisia. Lähdenpäs hakemaan popcornia kaupasta :P

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä Hanska

Taas näitä uutisia. Lähdenpäs hakemaan popcornia kaupasta

Juu tätä tulee seurattua mielenkiinnolla taas tässä pitkin iltapäivää.

"pc- ja Xbox One -versiot, joiden välinen ero on kaikesta päätellen yllättävän pieni."
Niin miksiköhän. Ei kai Microsoft nyt halua oman konsolinsa näyttävän ihan kauhean huonolta näissä vertailuissa. Avattu :)

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Ikinä en ole Candylandin videoissa havainnut merkittävää eroa PS4:n Xbox Onen ja PC:n välillä. Toisin sanoen jos eteeni läimäytettäisiin sattumanvarainen kuva mistä tahansa versiosta, ei minulla olisi mitään hajuakaan, onko se kaapattu konsoleilta vai PC:ltä. PS3- ja Xbox 360-versiot sentään erottaa joten kuten uuden sukupolven vastaavista. Ja ruudunpäivitys on tietenkin asia erikeen, joskin nuo videot antavat YouTuben kakaroille virheellisen käsityksen, että PC:n omistaminen merkitsee automaattisesti 60 fps:n pelikokemusta.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Haluaako joku vielä kertoa että mitä yllättävää tässä pitäisi nähdä? Ensisijaisesti Xbonelle tehty peli joka pyörii 1080p tarkkuudella verrataan 1080p resoluutiolla pyörivään PC versioon, graafisten erojen luulisikin olevan hyvin minimaaliset.
Enemmän huolettaa että miksi PC näyttää tuossa materiaalissa noin nykivältä ja ruudunpäivitys noin alhaiselta, koska youtubessa on valtavasti materiaalia jossa peli näyttää pyörivän loistavasti. Xbone versio näyttää pyörivän ihan kohtalaisesti.
https://www.youtube.com/watch?v=nmjnzz7Ez6E

On myös aivan naurettavaa grafiikkavertailuja tekevällä videokanavalla käyttää shadowplayta! :D
Kaapataan video pakattuun muotoon, editoidaan se ja pakataan uudelleen ja lähetetään youtubeen vielä kertaalleen pakattavaksi. Totta helvetissä kaikki versiot näyttävät identtisiltä tämän käsittelyn jälkeen.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

On myös aivan naurettavaa grafiikkavertailuja tekevällä videokanavalla käyttää shadowplayta!
Kaapataan video pakattuun muotoon, editoidaan se ja pakataan uudelleen ja lähetetään youtubeen vielä kertaalleen pakattavaksi. Totta helvetissä kaikki versiot näyttävät identtisiltä tämän käsittelyn jälkeen.

Aivan! En ymmärrä itsekään näitä JuuTuubiin lähetettyjä grafiikkavertailuvideoita, kun se pakattu videokuva ei näytä koskaan samalta kuin originaali. Ja sitten luetaan kommentteja missä kerrotaan kuinka kukaan ei huomaa mitään eroa versioiden välillä. No onpas yllättävää ettei mitään huomioitavaa eroa versioiden välillä ole.

Käyttäjän Billet kuva
Billet
Lainaus käyttäjältä Hanska

Taas näitä uutisia. Lähdenpäs hakemaan popcornia kaupasta

Ja olutta kyytipojaks... XD

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

On myös aivan naurettavaa grafiikkavertailuja tekevällä videokanavalla käyttää shadowplayta!
Kaapataan video pakattuun muotoon, editoidaan se ja pakataan uudelleen ja lähetetään youtubeen vielä kertaalleen pakattavaksi. Totta helvetissä kaikki versiot näyttävät identtisiltä tämän käsittelyn jälkeen.

Millä sitten pitäisi kaapata? Tuolla logiikalla grafiikkavertailu olisi reilua, jos konsolivideot pakattaisiin normaaliin tapaan mutta PC-pelikuvaa hehkutettaisiin häviöttömässä formaatissa.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Enemmän huolettaa että miksi PC näyttää tuossa materiaalissa noin nykivältä ja ruudunpäivitys noin alhaiselta, koska youtubessa on valtavasti materiaalia jossa peli näyttää pyörivän loistavasti. Xbone versio näyttää pyörivän ihan kohtalaisesti.
https://www.youtube.com/watch?v=nmjnzz7Ez6E

On myös aivan naurettavaa grafiikkavertailuja tekevällä videokanavalla käyttää shadowplayta!
Kaapataan video pakattuun muotoon, editoidaan se ja pakataan uudelleen ja lähetetään youtubeen vielä kertaalleen pakattavaksi. Totta helvetissä kaikki versiot näyttävät identtisiltä tämän käsittelyn jälkeen.

Juuri tuossa pc-versiossa tuo nykiminen näyttää itselleni juurikin jonkin sortin videonkaappausongelmalta. Eli siis materiaalista mikä on kaapattu puuttuu selvästi freimejä välistä eli ei todellakaan edusta alkuperäistä materiaalia ja juurikin jos Shadowplayta on käytetty, niin itse olen törmännyt samaan ongelmaan.

Sillain vaan hauska, kun ihmiset jotka ei tiedä mistään mitään on ihan hoomoilasena "pc-versio nykii enemmän, kun xbone-versio. Juu-u nykiihän se jos on paska kone, paskalla softalla kaapattua materiaalia sinne paskalle koneelle. Sitten vielä se UWP:n pakottama v-sync, joka todennäköisesti sekin aiheuttaa tuota stutterointia. Eli toisin sanoen, pc-versio on paska kunnes se vapautetaan kahleistaan ja sitä Shadowplayta ei tulisi käyttää mihinkään edes tieteellisen materiaalin hajuiseen.

Lainaus käyttäjältä Poliisitapaus

Millä sitten pitäisi kaapata? Tuolla logiikalla grafiikkavertailu olisi reilua, jos konsolivideot pakattaisiin normaaliin tapaan mutta PC-pelikuvaa hehkutettaisiin häviöttömässä formaatissa.

Ammattivehkeillä jotka tekee pakkaamatonta videokuvaa, vaikka Youtube sen matskun lopulta tuhoaa, niin se näyttää silti yö ja päivä paremmalta, kun nuo halpis kaappauskorttien ja Shadowplayn materiaali. FRAPS kaappaa pc:llä pakkaamatonta matskua ja se näkyy. Sen kun uppaa suoraan Youtubeen, niin kyllä näkee, että millä se on kaapattu, mutta se syökin sitten ne konetehot.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä Poliisitapaus

Millä sitten pitäisi kaapata? Tuolla logiikalla grafiikkavertailu olisi reilua, jos konsolivideot pakattaisiin normaaliin tapaan mutta PC-pelikuvaa hehkutettaisiin häviöttömässä formaatissa.

Ihan samanlailla niistä konsoleista saa kaapattua pakkaamatonta videokuvaa kuin myös suoraan tietokoneesta. Itseasiassa aika moni ammattilainen kaappaa tietokoneenkin kuvan eri koneella konsolien tapaan ettei tietokoneversiossa tulisi suorituskykyongelmia kaappauksen takia.
Shadowplay on siitä hyvä että mahdollistaa todella helposti 1080p60 kuvauksen hyvin pienillä vaatimuksilla, mutta hintana on tosiaan se että laatu on todella heikkoa isoillakin asetuksilla. Tuon vertailuvideon kuvauksen mukaan käyttävät sitten kuitenkin konsolin kaappaukseen 200€ kaapauskorttia että mites se grafiikkavertailun reiluus nyt menikään kun konsoli on kaapattu paljon paremmin?

Ja ihan itsekin pystyn kaappaamaan pakkaamatonta kuvaa joka ikisestä pelilaitteesta joten olettaisin youtube kanavan joka on dedikoitunut tätä hommaa varten pystyvän vähintään samaan...

Digital foundryn tarjonta ollut melkein ainoaa mukavaa katseltavaa. Äijät selvästi tietävät mistä puhuvat ja keskittyvät silmäkarkin ohella myös siihen miten peli oikeasti pyörii.

Lainaus käyttäjältä snaketus

FRAPS kaappaa pc:llä pakkaamatonta matskua ja se näkyy. Sen kun uppaa suoraan Youtubeen, niin kyllä näkee, että millä se on kaapattu, mutta se syökin sitten ne konetehot.

Frapsia vain ei ole päivitetty vuosiin eikä tue UWP sovelluksia. Dxtory taitaa olla ainoa mikä on päivittynyt niitä tukemaan.

Käyttäjän Lordo kuva
Lordo

Otsikosta vähän poiketen. Tietääkö kukaan millainen sopimus Remedyllä ja Microsoftilla on? Microsoft on rahoittanut Remedyn työt Quantum Breakin parissa sekä varmasti maksanut palkkoja, mutta miten julkaisun jälkeen? Saako Remedy itselleen mitään pelin myynneistä esim. rojalteja? Vai jäikö Remedylle viivan alle vain pyöreä nolla?

Nostoja