Onko olemassa aiheita, joihin videopelien ei kuulu koskea?

Kysymys vaikuttaa ajankohtaisemmalta kuin koskaan tuoretta [08:46] -virtuaalitodellisuuskokemusta tarkastellessa. Ranskalaisen kehittäjätiimin kouluprojektia varten luoma vt-kokemus laittaa pelaajansa suoraan vuoden 2001 World Trade Center -terrori-iskujen uhrien saappaisiin, ja antaa heidän kokea kohtalokkaan päivän kauhistuttavimmat hetket ensimmäisen persoonan näkökulmasta.

Virtuaalitodellisuusteos on otettu ymmärrettävistä syistä vastaan hyvin ristiriitaisin reaktioin. Teoksen luova johtaja Anthony Krafft kuitenkin painottaa pelisivusto Kotakun haastattelussa, ettei kyse ole iskujen shokkiarvolla ratsastamisesta, vaan se on ennen kaikkea virtuaalinen muistomerkki terrorismin uhreille. Krafftin mukaan tiimi teki projektiaan varten äärimmäisen tarkkaa tutkimustyötä, ja kokemus perustuu täysin aitoon silminnäkijämateriaaliin, videoihin ja haastatteluihin.

– Se on meistä enemmänkin empaattinen kuin kammottava kokemus, ja yritimme peilata uhrien tunteita tarkasti. Teoksen luojina meillä on velvollisuus pysytellä totuudessa, sillä valheellisuus olisi paljon vahingollisempaa kuin pelkkä mauttomuus, Krafft avaa omia ajatuksiaan [08:46]:n vastaanotosta.

Haastattelussa Krafft kertoo myös, ettei tiimi luokittele teostaan perinteiseen sävyyn peliksi. [08:46] on saatavilla ilmaiseksi Oculus Riftille sen kotisivuilta.

Kehittäjät ovat ladanneet YouTubeen videon kokemuksen ensimmäistä minuuteista juuri ennen ensimmäisen lentokoneen iskeytymistä rakennuksiin. Pätkän voi katsoa alta.

Lähde: [08:46], Kotaku

Lisää luettavaa