Nintendo DS ei kuulosta kaikkein loogisimmalta alustavaihtoehdolta uudelle ajopelille, mutta on kuitenkin helppo ymmärtää, miksi Race Driver: Race and Create -peliä on alettu tehdä DS:lle. Pääsin tekemään tuttavuutta pelin aikaisen version kanssa.

Nintendo DS on uskomattoman suosittu joka puolella maailmaa, mutta silti kunnollista, vakavaa autopeliä sille ei toistaiseksi ole. PSP:llä tai melkein millä tahansa muulla konsolilla Race Driver joutuisi kilpailemaan kovien nimikkeiden kanssa markkinoista, mutta DS-pelaajilla ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa, jos vakavahenkinen autopeli kiinnostaa.

Kun Nintendo DS:lle kehitetään peliä, siinä on oltava mukana aina jotain erikoista. Siinä missä Wiin omistajat haluavat pelin käyttävän liikkeentunnistusta, DS:llä on käytettävä kosketusruutua ja usein vieläpä jollain erikoisella tavalla. Race Driverin erikoisuus löytyy nimen loppupuolelta: Race and Create. Luomispuoli ei ole ehkä pääosassa, mutta se toimii hyvänä tekosyynä sille, miksi peli on kehitetty DS:lle – sen lisäksi, että kysyntää selvästi on.

eka.jpg

Ominaisuuksia riittää

Peli yllättää laadullaan. Pelatessa paljastuu Race Driverin olevan ihan kelpo tuotos. Se sisältää kaiken mitä kelvolliselta ajopeliltä odottaisi. Autoja on radalla samaan aikaan kahdeksan kappaletta, graafinen puoli toimii tarpeeksi hyvin ja pelattavuus on riittävän jämäkkää. Mukana on jopa vaurionmallinnus, joka vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Pelissä on kymmenittäin aitoja ratoja, kuten Nürburgring ja Silverstone. Autojakin peli sisältää mukavat 25 kappaletta ja ne ohjautuvat kukin hieman eri tavalla.

Pelissä on myös kattavat moninpeliominaisuudet, jotka loppupeleissä saattavat osoittautua Race Driverin parhaaksi osa-alueeksi. Mukana on myös yhdellä kortilla pelattava moninpeli, joten ihan kaikkien kavereiden ei tarvitse ostaa peliä.

Race Driverilta on turha kuitenkaan odottaa suuria. Nintendo DS:n tehoilla ei yksinkertaisesti tehdä Forza 2:n tasoista ajosimulaattoria. Siksipä se pitää asettaa kilpailutilanteeseen esimerkiksi PS1:n ajopelien kanssa. Colin McRae Rally, Gran Turismo ja ToCa 2 ovat hyviä vertailukohteita Race Driverille.

Analogitikun puute oli suurin murheeni joka pelikerralla, ratista nyt puhumattakaan. Kääntyminen onnistuu nuolinäppäimiäkin käyttäen kohtuullisesti, mutta viimeistään huono pelattavuus tulikin sitten tielle. Autot eivät ensin tunnu kääntyvän tarpeeksi, jolloin loogista olisi tietenkin jarruttaa aikaisemmin. Ikävä kyllä tämäkään ei toimi, sillä jarru ei pysäytä autoa tarpeeksi tehokkaasti. Alemmissa sarjoissa ohjastaminen tuntuu vielä mielekkäältä, mutta tehokkaammilla autoilla se muuttuu lähinnä surkeaksi. Ajopelissä kahtasataa kulkevan superauton odottaisi tuntuvan mahtavalta.

toka.jpg

Luomistarina

Rataeditori hoitelee pelin luomispuolen. Yllätykseksi sekin on aika hyvä, vaikkakin todella rajoittunut. Kosketusnäytöllä voi asetella valmiita mutkia editoriin tai piirtää niitä vapaalla kynällä itse. Ikävä kyllä tämä ei toimi niin hyvin kuin miltä se kuulostaa. Itse piirretty mutka on aina poikkeuksetta samanlainen, mutta vaikka mutkat kääntyvätkin aina samassa kulmassa, niiden piirteleminen on hauskaa hommaa, kuten koko editorin käyttö.

Kosketusnäyttö toimii todella mainiosti editorin ohjaimena ja editorikin on loppujen lopuksi tarpeeksi kattava kannettavien laitteiden ympäristöön. Rataeditorin lisäksi autoja pystyy myös itse maalailemaan. Nämä ominaisuudet nostavat Race Driverin arvoa huimasti.

rateditori.jpg

Viimeistelemättömyys vielä vaivaa

Race Driverissa osa-alueita on riittävästi, mutta mikään ei tunnu nousevan esiin erityisen loistavana. Peli kaipaa kunnollista viimeistelyä ja hiomista. Potentiaalia on ja perusasiat kunnossa, joten on tiimistä kiinni, miten homma saatetaan loppuun.

loppuun-1.jpg loppuun-2.jpg vika.jpg

Race Driver: Race and Create julkaistaan Nintendo DS:lle tällä viikolla!

Lisää luettavaa