Räiskintäklassikko Goldeneyen väkivalta sai Nintendo-legendan ehdottomaan peliin erilaista loppua

Nintendo-legenda Shigeru Miyamoto ehdotti Goldeneyehin aikoinaan herrasmiesmäistä lopetusta keventääkseen pelin "traagista" tunnelmaa.

27.10.2015 00:51

Nintendo 64:n räiskintäklassikko Goldeneye 007 olisi voinut sisältää varsin erikoisen lopun, mikäli Nintendo-suunnittelija Shigeru Miyamoto olisi saanut tahtonsa läpi.

Entinen Rare-kehittäjä Martin Hollis on paljastanut brittiläisen GameCity-tapahtuman yhteydessä, että Miyamoto olisi toivonut pelin loppuun kohtausta, jossa Bond voisi kätellä pelin aikana kohtaamiaan vihollisia sairaalassa. Hollisin mukaan Miyamoto teki ehdotuksen koettuaan, että pelin sisältämä runsas tappamisen määrä loi siihen kovin traagisen ilmapiirin.

Mielenkiintoista kyllä Rarella itselläänkin oltiin jo yhdessä vaiheessa pohdittu Goldeneyen väkivaltaisuutta. Alunperin pelin oli tarkoitus olla nimittäin astetta hurmerikkaampi kokonaisuus, kunnes yhtiössä tultiin toisiin ajatuksiin.

Kuten historia osoittaa, ei Rare lopulta päätynyt liittämään Miyamoton kohtausta mukaan peliin. Täysin huomiotta se ei kuitenkaan jättänyt saamaansa palautetta, sillä loppujen lopuksi Rare päätti luoda peliin elokuvamaiset lopputekstit, jotka selvästi samalla kuvastivat pelin hahmojen ja tapahtumien olleen fiktiivisiä. Näin se pystyi helposti välittämään viestin, ettei pelissä tapahtunut tappaminen ollut oikeaa.

Nintendo olikin lopulta ilmeisesti varsin tyytyväinen siihen, mitä Rare sai Goldeneyella aikaiseksi. Pelin valmistumisen jälkeen Nintendo ehdotti Hollisin mukaan Rarelle nimittäin mahdollisuutta työstää peliä myös Bond-elokuvan Huominen ei koskaan kuole pohjalta. Lyhyen harkinnan jälkeen Rare ilmoitti kuitenkin jättävänsä tilaisuuden väliin päätyen lopulta luomaan Goldeneyelle henkisen seuraajan Perfect Darkin muodossa.

Lähde: The Guardian

Lisää luettavaa