Rauhanpuolustajat kampanjoi peliväkivaltaa vastaan / Uutiset / pelaaja.fi

Rauhanpuolustajat kampanjoi peliväkivaltaa vastaan

30.08.2007 // Kirjoittanut: Eemeli Rekunen
51

Suomen Rauhanpuolustajat ryhtyy kampanjoimaan videopelien väkivaltaa vastaan. Järjestön mielestä suomalaiset pelitalot saisivat näyttää esimerkkiä ja luopua turhasta väkivallasta.

Eilen käynnistynyt kampanja vetoaa vanhempiin, jotka eivät ole tarpeeksi kiinnostuneita lastensa harrastuksista. Rauhanpuolustajien projektisihteeri Maria Hukkamäki pitää pelejä upeana visuaalisuuden muotona, mutta hänen mielestään vanhempien pelilukutaito ei ole pysynyt alan kehityksen mukana.

Moni aikuinen luulee pelien olevan tarkoitettu vain lapsille, Hukkamäki sanoo. Samat ihmiset, jotka kieltävät lapsiltansa väkivaltaiset televisio-ohjelmat, antavat heidän pelata väkivaltaisia videopelejä.

Kampanjoijien mukaan moni suomalainenkin menestyspeli, kuten Max Payne, perustuu väkivaltatarinalle. Suomalainen peliteollisuus on jo niin korkeatasoista ja menestynyttä, että sen pitäisi rohkaistua katkaisemaan väkivallan kierre.

Hukkamäen mielestä jatko-osien ei tarvitsisi aina olla entistäkin julmempia, vaan tarinaa voi kuljettaa muutenkin kuin tappamisen avulla, mikä tuntuu huomattavasti kunnianhimoisemmalta ratkaisulta.

Rauhanpuolustajat kertovat yrittäneensä saada peliteollisuutta mukaan sisältökeskusteluun. Kotimaisista peliteollisuuden edustajista esimerkiksi Remedy kieltäytyi eikä halunnut olla missään tekemisissä kampanjan kanssa.

”Emme aja pelien kieltämistä, vaan sitä että niitä pelaisivat vain oikean ikäiset ihmiset. Tämän luulisi olevan firmoillekin tärkeää”, Hukkamäki linjaa ja päättää kysymykseen: ”Kuka sanoo, etteikö Max Payne menestyisi ilman asettakin?”

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Rauhanpuolustajien uskottavuus menee tällaisesta ääliömäisestä kannanotosta.

Vasemmistolaisuus on sairaus

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

"Hukkamäen mielestä jatko-osien ei tarvitsisi aina olla entistäkin julmempia, vaan tarinaa voi kuljettaa muutenkin kuin tappamisen avulla, mikä tuntuu huomattavasti kunnianhimoisemmalta ratkaisulta.

Rauhanpuolustajat kertovat yrittäneensä saada peliteollisuutta mukaan sisältökeskusteluun. Kotimaisista peliteollisuuden edustajista esimerkiksi Remedy kieltäytyi eikä halunnut olla missään tekemisissä kampanjan kanssa."

hahahahahahahahahahahahahahahahaahhaahahahah HAH menisivät muualle puita halaileen...

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Rauhanpuolustajat ovat kommunisteja. Heille Neuvostoliiton ohjukset oli rauhankyyhkyjä ja lännen jotain muuta.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Sosialismi, kommunismi ja vasemmistolaisuus ovat todellakin pahan luokan tauteja. Ilman vapaata markkinataloutta meillä ei olisi edes pelejä, kun suuret johtajat tuskin olisivat osanneet antaa käskyä ruveta valmistamaan pelejä.

Aivan helvetinmoista pelleilyä. Max Payne menestyisi ilman aseita? No ei ikinä. Tästä olen valmis lyömään vetoa, ainakaan peli ei olisi lyönyt läpi jos siinä olisi ojenneltu kukkapuskia. Miten ihmeessä kaikki parhaat leffat ja pelit sisältävät enemmän tai vähemmän väkivaltaa? Koska väkivalta on osa ihmiselämää ja herättää voimakkaita tunteita, joka taas tuo kokemuksia. Yhdysvaltain turhat sotaretket ovat juttu erikseen, mutta vähintään yhtä naurettavia ovat tällaiset "rauhanpuollustajatkin".

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tuo loppu ownaa.

”Kuka sanoo, etteikö Max Payne menestyisi ilman asettakin?”

Tarinahan juuri kertoo mafioista, huumeista ja aseista.

Käyttäjän Kale kuva
Kale

Ilman aseita ei olisi Max Payne:n legendaarista hidastustakaan. Hidastus ja aseilla tulittaminen ovat sentään pääelementtejä koko pelissä.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Ovat oikeassa sen suhteen, että noita väkivalta pelejä pelaisi oikean ikäiset ihmiset. Muuten koko homma haisee jenkkipaskalle.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Äh..

Edelleen voisi kuvitella että näillä järjestöillä olisi tärkeämpääkin puuhaa kuin huokailla peliväkivallan perään. Suomessa varsinkaan tuo ei ole tuntunut olevan kummoinenkaan ongelma kun ei ole mitään moottoritie-tulituskohtauksia päässyt käymään.

Tuntuu lähinnä siltä että Hukkamäki ei ole ihan perillä alalla vallitsevista trendeistä. Ns. "old school" -seikkailupelit ovat syystä kuoleva genre, liian pienen porukan viihdettä tätä nykyä. Kovin moni peli ei vain toimisi ilman toiminnalista osuutta, joka nyt sattuu usein olemaan jonkin asteista väkivaltaa.

Turha tuosta on Remedyllekkään ulista ja vihoitella, tiimiltä löytyy alalla pakollista bisnessilmää sen verran. Väkivalta ei Alan Wakessa tunnu olevan yhtä isossa osassa kuin Maxin seikkailuissa, mutta kuka niitä varjoja jaksaa pelkästään karkuun juosta?

Vähintäänkin puuduttava uutinen..

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Vois olla hauskaa räjäyttää tuo saatanan rauhanpuolustaja porukka tuhannen pillun päreiksi :D

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Joo, tuollaiset rauahjärjestöt voidaan tunkea sinne minne aurinko ei paista.
Tietämättömyydessään vain paskaa jauhavat.