Realismi oli ottaa valtaa uudessa Street Fighterissa / Uutiset / pelaaja.fi

Realismi oli ottaa valtaa uudessa Street Fighterissa

6.03.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
3

Helmikuussa julkaisunsa saanut Street Fighter V oli vähällä saada piirrosmaisen ulkoasun sijasta enemmän realismiin nojaavan yleisilmeen. Pelin tuottaja Koichi Sugiyama kertoi asiasta hiljattain japanilaiselle Game Spark -sivustolle todeten, kuinka Capcomin täytyi käydä läpi monia erilaisia kokeilua ennen kuin yhtiö löysi pelille sen nykyisen ulkoasun.

– Hyvin aikaisessa vaiheessa kehitystä laitoimme Street Fighter V:stä kasaan version, joka käytti hyödykseen fotorealismia tavoittelevaa ulkoasua. Sen tehtyämme huomasimme kuitenkin, ettei se näyttänyt Street Fighterilta ilman uskaliasta animehenkistä tunnetta ja näköä, joten päätimme luopua ideasta, Sugiyama kertoi.

Idea realistisen ulkoasun tavoittelusta syntyi osin peliin valitun Unreal Engine 4 -pelimoottorin johdosta. Unreal-pelimoottorit kun tunnetaan enemmän kyvyistään pyörittää pelejä, joiden visuaalinen ilme vastaa enemmän oikeaa maailmaa. Täysin hukkaan realistisemman ulkoasun kokeilu ei kuitenkaan mennyt, sillä sen myötä syntynsä sai Street Fighter V:n ennakkotilauseduksi päätynyt niin sanottu Hot Ryu -asuste (kts. uutiskuva).

Vilauksen yhdestä Street Fighter V:n realistisemmista tyylikokeiluista voi katsastaa alta. Varhaista pelikuvaa esittelevä otos on peräisin kirjasesta, jota Capcom on jakanut ainakin Japanissa osalle Street Fighter V:n tilaajista.

Lähde: EventHubs, Game Spark, Kotaku

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän frozen kuva
frozen

ei noista kuvista tule mieleen ainakaan fotorealismi

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Vai oikein uskaliasta animehenkistä tunnetta ja näköä? Eiköhän se anime ole tappelupeleissä jo nähty! Vain japanilaiset voivat olla yhtä uppiniskaisia, eivätkä hyväksy pienintäkään muutosta varsinkaan tappelupeleihinsä. Eniten ärsyttää kuitenkin animen rantautuminen länsimaihin: nyt myös Killer Instinct näyttää olevan uskalias Street Fighter -kopio, mitä se ei suinkaan 90-luvulla ollut. No, on tässä se hyvä puoli, että NetherRealm Studion monopoliasema länsimaisena tappelupelitalona kasvaa. Siellä ei sentään kierrätetä samoja pelejä vuodesta toiseen. Ja ei, en ole taipumaton Mortal Kombat -fani – olisin ehdottomasti ostanut uuden Street Fighterin, jos siinä olisi ollut vähänkin ylemmän kuvan meininkiä. Fuck anime!

Käyttäjän Shunichiro kuva
Shunichiro

Street Fighter V:n ulkoasussa on se ongelma, että se ei mielestäni ole tarpeeksi animea. Pelin realismin ja animen väliin sijoittuva ilme on outo verrattuna esimerkiksi IV-sarjaan, jossa sama idea oli tavoitettu paremmin. Lisäksi animaatio on aika tökkivää. Enemmän pidänkin esimerkiksi Blazblue-sarjan perinteisemmästä animetyylistä ja sulavasta, käsin työstetyistä animaatioista.

Nostoja