Red Dead Redemption 2 -kehittäjä jatkaa työolojensa puolustamista – "emme halua, että ihmiset tekevät liian kovaa hommia" / Uutiset / pelaaja.fi

Red Dead Redemption 2 -kehittäjä jatkaa työolojensa puolustamista – "emme halua, että ihmiset tekevät liian kovaa hommia"

18.10.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
1

Rockstar Games on ryhtynyt puhumaan laajemmin Red Dead Redemption 2:ta kehittävän henkilöstönsä työoloista. Haastattelussa brittisanomalehti The Guardianin kanssa Rockstar North -studion vetäjiin lukeutuva Rob Nelson on myöntänyt , että peliyhtiön työkulttuurissa on ollut vuosien varrella parantamisen varaa, mutta että tilanne on oikeasti ollut myös paranemaan päin ja että kehitystä pyritään tekemään vastaisuudessakin.

– Painavatko ihmiset kovasti hommia ja tekevät ylitöitä? Kyllä. Onko tämä jotain, mitä tapahtuu jatkuvasti pitkiä aikoja tai pidämmekö sitä hyväksyttävänä osana prosesseja tai kunnia-asia? Emme. Pyrimme aina parantamaan tapaamme työskennellä ja tasapainotella sen kanssa, mitä me teemme milläkin tavalla, emmekä lopeta kehittymistämme tällä alueella, Nelson kertoi Guardianille..

Nelsonin mukaan Rockstar ei voisi tehdä Red Dead Redemption 2:n kaltaisia ilman, että se pitäisi huolta työntekijöistään. On esimerkiksi yhtiön etujen mukaista, että ihmiset pysyvät sen työntekijöinä ja että studio houkuttelee vastaisuudessa myös uutta lisää työvoimaa.

– Me kasvamme niin nopeasti kuin pystymme ja jäsentelemme osastomme tarpeiden mukaan, koska emme halua, että ihmiset tekevät liian kovaa hommia, Nelson selitti.

Esimerkkeinä Rockstarin nykymeiningeistä yhtiö antoi Guardianille nähtäväksi tilastoja sen työaikakirjanpidosta tammi-syyskuun ajalta. Datan kerrotaan perustuvan työntekijöiden itse raportoimiin tunteihin ja sen mukaan keskimääräinen työviikko Rockstarin eri studioilla kesti 42,2-45,8 tuntia. Pisin viikko oli 9. heinäkuuta, jolloin keskiarvo oli 50,1 tuntia. Kiireisimpänä viikkona 20 prosenttia henkilöstöstä kertoi tehneensä yli 60 tuntia töitä maksimissaan 67,1 tuntiin asti.

Nelson ei ole myöskään ainut rockstarilainen, joka on avautunut tällä viikolla yhtiön työoloista. Poikkeuksellisesti yhtiö antoi tällä viikolla henkilöstölleen luvan puhua töistään sosiaalisessa mediassa, mikä ajoi useita kehittäjiä kertomaan oman näkökulmansa Rockstarilla työskentelystä. Monet nostavatkin esille Nelsonin tavoin, kuinka ylitöitä tehdään edelleen hajanaisesti, mutta tilanne on parantunut esimerkiksi Grand Theft Auto V:n ajoista. Ohjelmoija Tom Fautlay muun muassa kommentoi, kuinka hänen on odotettu tekevän ylitöitä iltoja ja viikonloppuja myöten isojen määräaikojen lähestyessä, mutta että hänen viiden vuoden aikana pahimmasta 79 tunnin työviikosta on ehtinyt jo kulua aikaa..

Kommentteja on koonut Twitterissä yhteen muun muassa Rockstar Northin taiteilija Miriam Bellard.

Keskustelu pelialan painostavista työoloista lähti liikkeelle jälleen alkuviikosta, kun Rockstarin perustaja- ja johtojäsen Dan Houser nosti esiin Vulture-sivuston haastattelussa, kuinka Red Dead Redemption 2:n parissa on painettu parhaimmillaan satatuntisia työviikkoja. Houser ja Rockstar päätyivät nopeasti selventämään, että kommentti koski lähinnä pelin pientä ja vaikutusvaltaista käsikirjoitusosastoa, mutta se riitti innoittamaan monia pelinkehittäjiä useista erilaisista taustoista ja studioista jakamaan kokemuksiaan alalta.

Rockstar oli kuuluisasti huomion kohteena työoloistaan aiemmin esimerkiksi myös ensimmäisen Red Dead Redemptionin aikoihin. Tuolloin julkisuuteen nousi muutamien työntekijöiden puolisojen muodostama avoin kirje, jossa kritisoitiin, kuinka Rockstar San Diegolla painostettiin työtenkijöitä pitkiin päiviin aina viikonloppuja myöten. Tällä viikolla entinen Rockstarin ja Telltale Gamesin pr-edustaja Job Stauffer myös kuvaili, kuinka Grand Theft Auto IV:n aikoihin Rockstarilla tehtiin töitä kuin ase olisi ollut seitsemän päivää viikossa ohimolla.

Lähde: The Guardian, Kotaku

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Näin minä asian ymmärsin ihan alusta asti, että Houser puhui lähinnä omasta työpanoksestaan, mutta mediassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa siitä pahimmasta vaihtoehdosta ehtii tulla jo yleisesti hyväksytty totuus, ennen kuin kukaan ehtii selittää mitä oikeasti sanomisillaan tarkoitti.

Houserin oma palkka lienee pitkälti sidoksissa pelin menestykseen, joten silloin saa minun puolesta tehdä töitä vaikka 24/7, jos kuvittelee, että se muka peliä millään tavalla parantaa. En sitten tiedä onko tämä silti kenellekään mikään omakehun paikka, että perheelliset miehet suurin piirtein asuu työpaikalla. Itse pitäisin suuta vähän soukemmalla. Nykypäivänä tämä työn sankaruus ei ole enää niin kovassa huudossa, kuin joskus aikaisemmin.

Joka tapauksessa tavallisen työntekijän, joka tuo vain oman panoksensa tuotteeseen ja tuskin saa minkäänlaista bonusta, vaikka peli myisi kahden GTAV:n verran, ei kannata ylitöitä tehdä liialti, vaikka niistä saisikin kuuluvan korvauksen.

Nostoja