Red Dead Redemption 2 -pomon kommentti "satatuntisista työviikoista" herätti jälleen keskustelun pelialan epäterveellisistä työoloista – "emme odota tätä keltään", Rockstar selventää / Uutiset / pelaaja.fi

Red Dead Redemption 2 -pomon kommentti "satatuntisista työviikoista" herätti jälleen keskustelun pelialan epäterveellisistä työoloista – "emme odota tätä keltään", Rockstar selventää

15.10.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
11

Mittavista avoimen maailman peleistään tunnettu Rockstar Games on vetänyt puoleensa jälleen kritiikkiä työoloistaan. Keskustelu lähti liikkeelle Vulture-sivuston haastattelusta, jossa yhtiön perustaja- ja johtojäsen Dan Houser nosti kehuskelevasti esille, kuinka Red Dead Redemption 2:ta on hiottu valmiiksi tekemällä "satatuntisia työviikkoja".

Pelialaa on jo pitkään kritisoitu erityisesti niin sanotuista crunch-vaiheista, jolloin kehittäjät tekevät kehitysprojektin loppupuolella epäterveellisen pitkiä päiviä saadakseen työnsä päätökseen näille annetun tiukan aikarajan sisällä. Muun muassa juuri Rockstaria on aiemmin syytetty tästä. Esimerkiksi vuonna 2010 ensimmäisen Red Dead Redemptionin valmistumisen aikoihin julkisuuteen nousi tunnetusti avoin kirje, jonka mukaan Rockstar San Diegon työntekijöiltä odotettiin 12-tuntisia työpäiviä lauantait mukaanlukien kurinpitotoimenpiteillä uhaten.

Houser ja Rockstar ovat sittemmin tarkentaneet Vulture-lehden lainausta toteamalla, kuinka Houserin kommentti viittasi vain pelin tarinankerronnallisen puolen syntyyn ja koski lähinnä kolmen viikon ajan nelihenkistä käsikirjoitustiimiä, jonka jäsenet ovat tunteneet toisensa vuosia. Hänen mukaansa Rockstar – jolla on studioita niin Yhdysvalloissa, Briteissä kuin Kanadassa – ei odota työntekijöiltään "tietenkään" vastaavanlaisia työskentelytapoja. 

– Meillä on läpi yhtiön kokeneita ihmisiä, jotka työskentelevät kovasti koska he ovat intohimoisia projektista tai työstään, ja uskovat, että se näkyy julkaisemissamme peleissä. Tämä lisävaiva on kuitenkin valinta, emmekä me pyydä tai odota kenenkään työskentelevän tällä tavoin. Monet kokeneet ihmiset työskentelevät täysin erilaisella tavalla ja ovat yhtä tuottelijaita – minä nyt en vain satu olemaan yksi heistä. Kukaan, oli se sitten seniori tai juniori, ei ole pakotettu työskentelemään kovaa, Houser selitti peliblogi Kotakulle.

Crunchia on pidetty usein erityisesti merkkinä huonosta johtamisesta ja työntekijöiden kaltoinkohteluna. Vuosien varrella monet yhtiöt ovatkin lupailleet, että ne pyrkivät karsimaan crunchin ilmenemistä projekteissaan. Joissain tapauksissa sitä on edelleen kuitenkin myös puolusteltu hyvien pelien välttämättömänä ainesosana. Sillä on saatettu jopa ylpeillä rinnastamalla crunchia tai muunlaista ylityöllistymistä juurikin esimerkiksi "intohimoon" ja "omistautumiseen". 

Pelialan työntekijöiden asema erityisesti Amerikassa on puhuttanut viime aikoina taas kovasti Telltale Gamesin hiljattaisten potkujen myötä. Yhtiö irtisanoi yllättäen reilut 200 henkeä. Osa kehittäjistä oli vasta aloittanut yhtiössä ja muuttanut pitkän matkan takaa sen takia, eikä kukaan ole saanut äkillisistä potkuista esimerkiksi erorahaa. Myös useiden peliprojektien päätteeksi ilmenevät toistuvat massapotkut puhuttavat tämän tästä ja herättävät kysymyksiä muun muassa pelialan toiminnan yleisestä kestävyydestä. Ajatuksia pelintekijöiden etuja ajavista ammattiliitoista onkin heitelty aina vain kasvavissa määrin ilmoille rapakon takana.

Lähde: Kotaku, Vulture

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Hepii89 kuva
Hepii89

varmaan liksat ihan kohillaan, toki vittumaista jos ei nappaa ja pakko tehdä ylitöitä, luulis ton olevan sellanen niin sanottu kutsumus ala. tieyenki tollaset kiriståmis jutut on sit toinen juttu. luulis et yks kuukauskovaa duunia pitkän/pitkien vuosien uurastusten jälkeen, ei enään niin paha juttu ole

Käyttäjän Jamatsu kuva
Jamatsu

Niin, tarvitseeko niistä peleistä tehdä niin hemmetin suuria, täynnä yhdentekevää "tekemistä"? Elokuvatkin käyvät läpi tiiviin leikkausvaiheen, miksi sama ei päde peleihin? Asiaa on ihmetellyt useampikin peliarvostelija ja sivusto.

Mielenkiintoista luettavaa:
Kotaku: Nine Out of 10 Will Not Finish the Game They are Playing
CNN: Why most people don't finish video games
Forbes: 'Assassin's Creed Odyssey' And When Length Counts Against A Game

TL;DR: 9 pelaajaa kymmenestä ei läpäise aloittamiensa pelien kampanjaa. Asia pätee niin arvosteluissa hehkutettuihin, ns. "hyviin" peleihin, kuin huonommat arvostelutkin saaneisiin, ns. "tylsiin" peleihin.

Kaikki tämä turha krääsä ja kesto revitään loppupeleissä kehittäjien selkärangoista, vaikka se menee pääosin hukkaan. Loputonta crunchia ja projektin päätteeksi potkut. Monet pelaajatkin peräänkuuluttavat laatua määrän sijaan, mutta silti sama touhu vain jatkuu ja on AC: Odysseyn, sekä RDR2:n myötä saanut entistä suuremmat mittasuhteet.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu
Lainaus Jamatsu

Kaikki tämä turha krääsä ja kesto revitään loppupeleissä kehittäjien selkärangoista, vaikka se menee pääosin hukkaan. Loputonta crunchia ja projektin päätteeksi potkut. Monet pelaajatkin peräänkuuluttavat laatua määrän sijaan, mutta silti sama touhu vain jatkuu ja on AC: Odysseyn, sekä RDR2:n myötä saanut entistä suuremmat mittasuhteet.

Se crunch on usein viikoista jopa kuukausiin kestävä vaihe jonka voisi jättää kokonaan pois jos ei olisi niitä tarkkoja julkaisuaikoja ennen kuin vasta sitten kun peli on jo valmis julkaisua varten.

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik

Jos ei riitä keskittymiskyky/mielenkiinto tälläisten pelien pelaamiseen niin sitten pitänee pysytellä CoD:eissa, Fortnite:issä yms... Itse mielummin otan avoimen maailman täynnä tekemistä, tutkittavaa yms. kuin tyhjän.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Smiling Nik

Jos ei riitä keskittymiskyky/mielenkiinto tälläisten pelien pelaamiseen niin sitten pitänee pysytellä CoD:eissa, Fortnite:issä yms... Itse mielummin otan avoimen maailman täynnä tekemistä, tutkittavaa yms. kuin tyhjän.

Keskittymiskyky? Nyt on kyllä sinulla samainen hyve hukassa jos pointti on näin hukassa. Yritäpäs uudelleen.

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik
Lainaus zappah

[quote="Smiling Nik"]Jos ei riitä keskittymiskyky/mielenkiinto tälläisten pelien pelaamiseen niin sitten pitänee pysytellä CoD:eissa, Fortnite:issä yms... Itse mielummin otan avoimen maailman täynnä tekemistä, tutkittavaa yms. kuin tyhjän.[/quote]Keskittymiskyky? Nyt on kyllä sinulla samainen hyve hukassa jos pointti on näin hukassa. Yritäpäs uudelleen.

Kyse on nimenomaan keskittymiskyvyn puutteesta nykypäivän adhd-pennuilla, joita ei hyvät tarinat/juonet kiinnosta vaan koko ajan pitää olla toimintaa yms. Ja kun täällä valitellaan Bugisoftin tekeleistä niin R* on kyllä aina osannut tehdä avoimen maailman pelit tuhat kertaa paremmin. Ei voi edes verrata.

Ja sitä paitsi ei kukaan pakota sivutehtäviä yms. tekemään, jos ne ei ole mieleen. Voi pysytellä siinä pääjuonessa mutta jos ~65 tuntia on "liikaa" niin tosiaan pitää pysytellä muissa peleissä.

Ps. Jos et tajunnut niin laitoin alkuperäiseen "keskittymiskyky/MIELENKIINTO" ihan tarkoituksella :)

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Smiling Nik

plaaplaa

Pitkä teksti ja silti et tajunnut pointtia. Kannattaa ehkä jättää kritisointi pois ainakin siksi asti että ymmärtää mitä on sanottu tai tarkoitettu :)

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik
Lainaus zappah

[quote="Smiling Nik"]plaaplaa[/quote]Pitkä teksti ja silti et tajunnut pointtia. Kannattaa ehkä jättää kritisointi pois ainakin siksi asti että ymmärtää mitä on sanottu tai tarkoitettu :)

Taitaa ymmärtämisen vaikeus olla siellä päässä, mutta ihan miten vaan... :)

Käyttäjän Roinaa kuva
Roinaa

Varmasti ihan oikeutetusti ansaitsisivat oman ammattiliiton.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Smiling Nik

Taitaa ymmärtämisen vaikeus olla siellä päässä, mutta ihan miten vaan... :)

Arvasin että joutuu selittämään. Yritin antaa sinulle mahdollisuuden itse hoksata ja saada ehkä "ahaa"-elämyksen mutta ei sitten. Sinulla se tämän perusteella tuntuu keskittymiskyky olevan hukassa kun ei voi sen vertaa viestejä ajatuksella lukea, että ymmärtää mitä on tarkoitettu.

Syynä ei siis todellakaan ole mikään keskittymisvaikeus tai mielenkiinto, vaan yksinkertaisesti se, että hyväkin tarina helposti vesittyy liiallisen keston takia. Mikäli sinulla ei vieläkään ole ymmärrystä mitä tämä käytännössä tarkoittaa, niin sitten luovutan. Jotain osviittaa kai antanee jo se, että Rockstar itse on jo lyhentänyt tarinan pituutta.

Vertauksena: mikäli elokuvateatterissa alkaa jo kolmen tunnin leffa olemaan turhan pitkä (hyvin usein näkyy arvosteluissa asti että "olisi voinut tiivistää" tms.) niin miten muka puolisataatuntinen tarina pelissä ei voisi saada samaa tunnetta aikaiseksi?

Mikäli edelleen on ymmärrys hukassa ja/tai näet, että pelkkä pituus on automaattisesti hyvä asia, niin en näe tämän (viestin jälkeen) enempää tarvetta selittämiselle.

Kai myös tajuat, että kun puhutaan pelin kestosta, ei se ole sama asia kuin se, minkä verran pelin parissa voi viettää aikaa? Eli vaikka "pelin kesto" olisi 10 tuntia, voi sen parissa viettää vaikka 100 tuntiakin. Kestolla tarkoitetaan melko usein sitä aikaa, joka menee pelin ytimen eli yleensä tarinatehtävien/juonen pelaamisessa. Rautalangan vääntämiseksi menee mutta vaikka kehittäjä sanoisi että pelin kesto on 10 tuntia, niin se ei tarkoita että sinun pitää 10 tunnin jälkeen lopettaa pelaaminen tai että pelillä ei olisi enää mitään tarjottavaa.

Toki paljon näkee sitäkin, että kerrotaan paljonko pelissä on tuntimääräisesti tekemistä. Jotkut kehittäjät taas saattavat kestolla tarkoittaa nimenomaan sitä, paljonko kaikkinaan on pelaamista. Tässä tapauksessa puhuttiin kuitenkin melko varmasti tuosta 60 tuntisesta tarinasta.

Kaiken huippu kohdallasi lienee kuitenkin se, että itse uutinen ei edes koskenut suoranaisesti pelin kestoa vaan kehittäjien ylitöitä. Eli pointti sujahteli sinun ohitsesi aika hyvin.

Ei minua haittaa 60 tuntinen tarinajatkumo mutta onhan se melko älytön jos roolipeleissä sivutehtävineen voi mennä vähemmän. Ottaisin henkilökohtaisesti ehkä mieluummin useaita lyhyempiä tarinoita. Voisi ollakin paljon mielenkiintoisempi varsinkin open worldissä ja olihan sellainen jo GTA V:ssä kun pelattiin kolmella eri hahmolla. Ja totta kai ne tarinat voi mennä osittain päällekkäin jne.

Ehkä tällaista jopa onkin RDR2:ssa, mistä minä tiedän. Puhun tuosta kestosta lähinnä yleisesti ottaen, eli että pelkkä pituus ei ole missään nimessä ainoa hyväksi tekevä asia. Kai nyt sentään sen ymmärrät?!