Kauhupelien klassikko Resident Evil 2 on jo täydet 20 vuotta vanha. Alunperin ensimmäiselle PlayStationille saapunut peli debytoi Pohjois-Amerikassa 21. tammikuuta 1998 ja saapui siitä sitten viikkoa myöhemmin Japaniin ja kolmen kuukauden viiveellä Eurooppaan.
Juhlavuoden kunniaksi pelin ohjaaja Hideki Kamiya innostui muistelemaan pelin kehitystä Twitterissä. Resident Evil 2:lla onkin miehelle paljon merkitystä, sillä kyseessä oli hänen ensimmäinen ohjaustyönsä. Nuorena 25-vuotiaana Kamiya myöntääkin tehneensä virheitä, jotka johtivat tunnetusti kertaalleen jopa projektin aloittamiseen alusta kesken kehityksen. Hän kokeekin, että Capcomin monet kokeneemmat kehittäjät, kuten käsikirjoittaja Noboru Sugimura ja ensimmäisen Resident Evilin -ohjaaja Shinji Mikami, auttoivat hänet lopulta maaliin.
Mikami oli aikoinaan juuri se henkilö, joka käytännössä päätyi asettamaan Kamiyan ohjaajan rooliin. Kamiya kertoo, ettei hän täysin koskaan saanut selville, että miksi näin pääsi käymään, mutta hän muistelee Mikamin kertoneen tälle kerran, kuinka Kamiya tulee vielä joko epäonnistumaan täydellisesti työssään tai saavuttamaan hurjaa menestystä.
Sugimura vuorostaan opetti Kamiyalle paljon juurikin pelien käsikirjoittamisesta ja oli yksi niistä henkilöistä, jotka saivat Capcomin käynnistämään Resident Evil 2:n kehityksen uudelleen. Mitenkään pehmoisasti hän ei Kamiyaa kuitenkaan käsitellyt, vaan ohjaaja nimenomana muistelee käyneensä Sugimuran kanssa huutokilpailua niin töiden lomassa kuin töidenkin jälkeen juomien äärellä. Juominen näytteli isoa roolia tuolloin muutenkin Kamiyan elämässä, sillä tämä alkoi paeta stressiä brandy-lasillisten äärelle ja saapui toistuvasti töihin krapulassa.
Sugimura menehtyi vuonna 2005 Kamiyan kehitettyä Okamia osana Clover Studiota. Vielä tänäkin päivänä Kamiya kertoo pohtivansa, mitä Sugimura olisi sanonut pelistä, jos hän olisi koskana päässyt sitä pelaamaan.
Resident Evil 2:n ja Okamin lisäksi Kamiyan ohjaustöihin lukeutuvat Devil May Cry, Bayonetta ja The Wonderful 101: Tällä hetkellä tiedossa ei tarkalleen ole, mitä häneltä sopisi odottaa seuraavaksi. Hänen ohjaamansa Scalebound päätyi nimittäin perutuksi Microsoftin toimesta noin vuosi sitten.
Parhaillaan Capcom työstää Resident Evil 2:sta uusioversiota, josta yhtiö on toistaiseksi ollut vielä hyvinkin hissukseen. Kamiyan mukana uusioversion ohjaaja on tämän ystävä ja hän pyytääkin ihmisiä luottamaan tähän. Viimevuotisella juomareissullaan Kamiya antoi tälle myös siunauksensa tehdä uusioversion kanssa ”mitä huvittaa”.
Kokonaisuudessaan Kamiyan muistelut Resident Evil 2:n kehityksestä on upotettu alle. Edellä mainittujen asioiden lisäksi Kamiya muun muassa muistelee, kuinka hän päätyi ilman tulkkia ohjaamaan Resident Evil 2:n ääninäyttelijöitä ja suututti samalla silloin jo Code Veronicaa kirjoittamassa olleen Sugimuran. Hän on myös syypää sille, että pelissä oli kaksi pelattavaa hahmoa ja että se näin ollen jaettiin PlayStationilla kahdelle levylle.
Thanks for the messages celebrating RE2’s 20th anniversary, everyone! (1/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
RE2 was the first game I got to direct, so it holds a special place in my memories. I was only 25 at the time and had very little experience, so I was so preoccupied with being a director I didn’t really get to enjoy the job. (2/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
I also made many wrong decisions, and I’m sure you all know we even had to start from scratch at one point (the canned version later became known as Resident Evil 1.5). (3/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
Fortunately, Mikami and the scenario writer Noboru Sugimura, as well as many other staff members, came to my rescue, so we were able to wrap up the project safely before unleashing it on the world. (4/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
Sugimura was old enough to be my dad, and when he looked at RE 1.5 in the early stages of development, he was the one who advised me to start over, and he gave us all the courage to actually do so. (5/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
After that, he and I were pretty much cooped up in a meeting room for several weeks straight, yelling at each other from time to time (all the time?), and going out for drinks after work (and yelling some more) before finally wrapping up the script. (6/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
I had no sense or knowledge of script writing whatsoever, so I just used my youthful vigor to push through, and Sugimura was never afraid to come at me head-first, which was a huge help. (7/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
I learned a great many things from him, and I would go on to utilize his teachings when writing the scripts for DMC, Viewtiful Joe, and Okami as well. (8/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
Unfortunately, Sugimura passed away just as I was working on Okami. To this day, I still wonder what he would’ve told me if he’d had a chance to play that game. (9/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
I have so many memories about RE2… It also marked the first time at Capcom for recording English VO overseas, so we were figuring stuff out as we went along. It was my first time going abroad for work. (10/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
I vividly remember on the first day we arrived at the studio in Canada, our interpreter suddenly said ”I’ve got a stomachache so I’m going back to the hotel,” so I basically had to direct the voice recording session with gestures and broken English… (11/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
During the session, I added Claire’s line ”Chris, I have to find you” without getting Sugimura’s approval, and since he was already writing the story for Code: Veronica, he yelled at me because he had to change the script just because of that line. (12/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
I think it was also the first time Capcom worked with an external CG production company, and I remember having many meetings with Mr. Sasaki from Imagica, creating the in-game cutscenes using motion capture technology, which was still pretty unusual at the time. (13/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
Because I was so young, I wasn’t afraid to do anything, so I set some big goals for myself, recklessly introducing the ”zapping system,” which suddenly forced us to put the game on two discs instead of one in the final stage of development. (14/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
To escape from the stress of work, I started drinking brandy on the rocks every night, arriving at the office with a hangover the next day, and sleeping in an empty meeting room during lunch break. Ah, how young I was! (15/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
All of these memories are irreplaceable treasures to me. There is no greater honor for me than seeing how much all of you still love RE2 to this day. I’ll keep working hard so I can bring you many more games of the same caliber! (16/16)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
Kamiya suhteestaan Mikamiin:
I remember the day I was chosen to be the director of RE2 very well. Not too long after development on RE1 finished, Mikami called me into a meeting room and asked me if I was interested in being the director for RE2. (1/6)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
Lots of thoughts went through my head. I wasn’t sure I was up to it. But I entered this industry because I wanted to be a director, so I accepted the challenge and said ”Yes,” even if it meant I could end up failing and leaving the company. (2/6)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
As I mentioned, I did end up failing at first and we had to redo everything from scratch, but I can never thank Mikami enough for choosing me and giving me another chance even after I failed. (3/6)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
I still don’t know why Mikami chose me of all people, but I do remember that, shortly after I entered the company, he invited me out for some drinks and told me this: (4/6)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
”You’re the dark horse of the new recruits. You’re either going to fail spectacularly, or you’re going to be a huge success.” (5/6)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018
After that, I worked under Mikami for quite a while, and I must’ve caused him many a headache with my sassy attitude, but I’d like to think I met his expectations at least a little. (6/6)
— 神谷英樹 Hideki Kamiya (@PG_kamiya) 24. tammikuuta 2018