Yksi rivi koodia saattaa toisinaan osoittautua varsin merkitykselliseksi.

Tämän totuuden kohtasi äskettäin Respawn Entertainment, joka kertoi buginmetsästysvaikeuksistaan Apex Legendsin parissa. Studio kertoo Redditissä julkaisemassaan viestissä korjanneensa pitkän liudan bugeja vain pienellä muutoksella.

Studion mukaan ongelmia alkoi ilmetä kauden 16 alussa. Studio ja pelaajat havaitsivat tapauksia, jossa pelin äänet ja hiukkasefektit eivät toimineet odotetulla tavalla. Yhtenä esimerkkinä Respawn mainitsee tapaukset, joissa pelaajien heittämät kranaatit eivät vaikuttaneet räjähtävän, vaikka ne tekivätkin vahinkoa pelaajille.

Metriikkaa tutkimalla studio onnistui jäljittämään ongelmien juurisyyksi 16. kaudella julkaistun uuden The Nemesis -aseen. Kyseinen ase sisältää hiukkasefektin, joka kiihtyy aseen lämmetessä. Kehittäjät halusivat kuitenkin säästää resursseja kun efektiä ei tarvittu, joten peliin lisättiin rivi koodia, joka lopettaa efektin aseen ollessa käyttämättömänä.

Kyseisellä koodirivillä oli kauaskantoisia seurauksia. Kyseinen rivi nimittäin suoritettiin joka kerta, kun palvelin simuloi asetta kantavan pelaajan komentoja. Koska pelin asiakassovellus lähettää komentoja palvelimelle jokaisen ruudunpäivityksen yhteydessä, lähettivät korkealla ruudunpäivityksellä pelaavat käyttäjät jatkuvasti pyyntöjä hiukkasefektien lopettamisesta palvelimelle.

Ongelmia alkoi ilmetä, kun samalla Apex Legends -palvelimella oli useita korkealla ruudunpäivityksellä pelaavaa The Nemesisistä kantavaa pelaajaa. Respawnin mukaan 14 pelaajaa 180 fps -ruudunpäivityksellä oli riittävä määrä siihen, ettei efektejä enää piirtynyt ruudulle. Studio kertoo tämän myös mahdolliseksi syyksi siihen, ettei ongelmaa havaittu studion sisäisissä testeissä, ja kertoo ottavansa tapauksesta saadut opit huomioon Apex Legendsin jatkotestauksessa.

Lähde: Reddit

Lisää luettavaa