Rise of the Tomb Raiderin pc-suositusvaatimukset julki viime tipassa / Uutiset / pelaaja.fi

Rise of the Tomb Raiderin pc-suositusvaatimukset julki viime tipassa

26.01.2016 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
21
Rise of the Tomb Raiderin pc-suositusvaatimukset julki viime tipassa

Torstaina pc:lle ilmestyvä Rise of the Tomb Raider on saanut vihdoin laitevaatimuksensa.

Pc-version minimilaitevaatimukset ovat olleet tiedossa jo jonkin aikaa, mutta optimikokemuksen saavuttamiseksi vaadittavasta suosituskokoonpanosta ei ole tähän mennessä saatu vihiä. Windowsin oma sovelluskauppa toi kuitenkin viime tingassa avun henkeään pidättäneiden pc-pelaajien hätään, ja koko liuta vaatimuksia on nyt tullut julki. Tuoreet vaatimukset näyttävät tältä:

  • Minimivaatimukset:
    • Suoritin: Intel Core i3-2100 tai AMD:n vastaava
    • Keskusmuisti: 6 GB RAM
    • Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 650 2GB tai AMD Radeon HD 7770 2GB
    • DirectX: DirectX 11
    • Kiintolevy: 25 GB vapaata tilaa
  • Suositusvaatimukset:
    • Suoritin: Intel Core i7-3770 (3.40GHz) tai AMD FX-8350 (4.0GHz)
    • Keskusmuisti: 8 GB RAM
    • Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 970 tai AMD Radeon R9 290X
    • DirectX: DirectX 11
    • Kiintolevy: 30 GB vapaata tilaa

Kuten vaatimuslistasta käy ilmi, vaatii pelin 1080p60-standardilla pelaaminen alustalta aikamoista vääntöä, ellei grafiikoista ole valmis tinkimään. Windowsin sovellustiedoista näyttäisi käyvän myös ilmi, että Rise of the Tomb Raider tulee käyttämään viime aikoina piraattipiirejä kohahduttanutta Denuvo-suojausteknologiaa, mikä lienee pettymys pienelle osalle pelin potentiaalista yleisöä.

Vaikka Rise of the Tomb Raider on torstaista lähtien saatavilla niin pc:lle kuin Xbox Onelle, PlayStation 4 -pelaajat joutuvat odottamaan vuoroaan vuoden loppuun asti. Kuvankauniita pc-otoksia pelistä voi ihastella täältä

Lähde: PC Gamer, DSOGaming

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock

Eipä tuo ole suositus eikä mikään, mukava tietysti olisi jos laittaisivat SLI tuen mukaan suoraan julkaisussa niin saisi väännettyä tehot irti myllystä. :P

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä Oskulock

Eipä tuo ole suositus eikä mikään, mukava tietysti olisi jos laittaisivat SLI tuen mukaan suoraan julkaisussa niin saisi väännettyä tehot irti myllystä.

Tämä on hyvin pitkälti Nvidian vastuulla. Eli julkaiseeko se SLI-päivityksen ennen pelin julkaisua. Yleensä näin käy isojen AAA-pelien kohdalla. AMD:n korttien kanssa puolestaan joutuu välillä odottamaan kuukausia ennen kunnollisia CF-päivityksiä.

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Lainaus käyttäjältä OskulockEipä tuo ole suositus eikä mikään, mukava tietysti olisi jos laittaisivat SLI tuen mukaan suoraan julkaisussa niin saisi väännettyä tehot irti myllystä.
Tämä on hyvin pitkälti Nvidian vastuulla. Eli julkaiseeko se SLI-päivityksen ennen pelin julkaisua. Yleensä näin käy isojen AAA-pelien kohdalla. AMD:n korttien kanssa puolestaan joutuu välillä odottamaan kuukausia ennen kunnollisia CF-päivityksiä.

Niih, mietin vain kun edellinen Tomb Raideri oli TressFX yms. juttujensa takia kovasti AMD painotteinen peli.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

"Rise of the Tomb Raider tulee käyttämään viime aikoina piraattipiirejä kohahduttanutta Denuvo-suojausteknologiaa"

Tämähän on nimenomaan vain piraattien ongelma. Ainakaan itsellä ei ole ollut mitään ongelmia peleissä missä on tuo. Sitten alan ärsyyntyyn, kun on pelistä löytyy viritys joka kiusaa nimenomaan maksavia asiakkaita.

Mitä vaatimuksiin tulee, niin tarvitsee taas pohtia, että pelaako 4K:na ja karsii jostain vaiko 1080p riittäisi ja kaikki herkut päällä. Jälkimmäinen ei näytä järin hyvältä 4K-näytöllä. Saisi ne uudet kortit tulla jo, sillä en perusta SLI-virityksistä. Juurikin siksi, että jos tuki puuttuu niin siellä makaa 600 euroa idlenä koneessa, kun toinen hikihatussa yrittää peliä pyörittää.

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-

Miksi aina i7 ihan kuin ei enää pärjäisi i5 3,4,6 gen prossulla..

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä -raffision-

Miksi aina i7 ihan kuin ei enää pärjäisi i5 3,4,6 gen prossulla..

Ilmeisesti Intel antaa hieman rahaa oven välistä (tai muuta tukea yhtiölle), jotta ihmiset päivittäisivät prosessoreitaan. En keksi tälle muuta selitystä. Vielä tälläkin hetkellä pärjää hyvin 5-6 vuotta vanhalla i5 prossulla. Digital Foundryn testeistä on hyvin huomannut miten hyvin jopa i3 prosessorit ovat pyörittäneet uusimpia AAA-pelejä. Markkinoilla ei ole montaakaan peliä, jotka hyödyntävät useampaa kuin 4 ydintä. Mieleen tulee Crysis 3, joka hyödyntää useampaa corea / threadia.

Yleistettynä:
Pelaamiseen i5 prosessori
Työn tekemiseen (video editointi / graafinen suunnittelu yms.) i7 prosessori

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-

No sehän selittää, ite just päivitin i5 3470 --> i5 4690K prossuun ja nyt tuntuu et joka pelissä suositus i7 .

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma

i7 prosessori samalla kellotaajuudella ei eroa i5:stä käytännössä muuten kuin tarjoaa hyper threading ominaisuuden. Hyper threadingia ei hyödynnä kuin kourallinen pelejä, mutta työkäytössä kaikki ohjelmat hyödyntävät tuota ominaisuutta. Eli jos haluaa ostaa prosessorin pelaamiseen, niin kannattaa aina valita i5 ja sijoittaa säästetyn rahan vaikkapa näytönohjaimeen. Tällöin saa maksimaalisen hyödyn.

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock
Lainaus käyttäjältä -raffision-

No sehän selittää, ite just päivitin i5 3470 --> i5 4690K prossuun ja nyt tuntuu et joka pelissä suositus i7 .

Hyvä valinta, tuolla pyörii kaikki uudet AAA pelit ihan helposti kunhan on myös GPU puolella kunnon rautaa alla.

Käyttäjän Krademuzy kuva
Krademuzy

Itse myös päivitin AMD FX-6300 -> Intel i5-4690K :D Oli sen verran pullonkaula tuo AMD GTX 970:lle, että pakko oli päivittää vaikka uudempiakin pelejä pelaa tuolla CPU:lla ihan ok (1080p) kunhan laskee jotain CPU:ta rasittavia grafiikka-asetuksia.