Rovio haastaa kanaravintolan oikeuteen – syyttää tekijänoikeusrikkeestä / Uutiset / pelaaja.fi

Rovio haastaa kanaravintolan oikeuteen – syyttää tekijänoikeusrikkeestä

26.06.2019 // Kirjoittanut: Teo Scheepstra
11
Angry Birds oikeudenkäynti

Suomalainen pelistudio Rovio on haastanut kalifornialaisen kanaravintolan oikeuteen tavaramerkkinsä väärinkäyttämisestä. Angry Birdz Nashville Hot Chicken -ravintolan nimi ja logo molemmat muistuttavat Rovion mielestä liian paljon Angry Birds -mobiilipelin vastaavia aina käytettyä fonttia myöten. Rovio otti ravintolaan yhteyttä jo helmikuussa, mutta asiaa ei ole pystytty ratkaisemaan.

McArthur Law'n immateriaalioikeuksiin erikoistuneen asianajajan Stephen McArthurin mukaan Roviolla on haasteelle vahvat perusteet, pääasiassa käytetyn fontin ansiosta. Olisi hankalampaa todistaa, että ohikulkija yhdistäisi ravintolan menestyneeseen Angry Birds -tuoteperheeseen, jos käytössä olisi erilainen fontti.

– Oikeudessa saman fontin käyttö nähdään hämmenystä lisäävänä tekijänä ja se kertoo aikeesta ja halukkuudesta lisätä hämmennystä, McArthur sanoi.

– Lisäksi se, että Angry Birds -lisenssiä käytetään lähes jokaisessa kuviteltavissa olevassa tuotteessa lisäävät kuluttajan hämmennyksen mahdollisuuksia. Ei ole mahdotonta, että näin menestynyt, kuuluisa ja tuottoisasti lisensoitu peli olisi laajentanut brändiään ravintoloihin.

Rovion pyrkimyksenä on saada oikeus kieltämään nimen tai logon käyttö tulevaisuudessa sekä saada korvauksia. Toistaiseksi korvausten määrää ei ole määritetty.

Lähde: GamesIndustry.biz

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Kävin netistä vähän tiirailemassa ravintolan julkisivua ja onhan tuossa kyltissä fonttia myöten haettu ihan samaa ilmettä.

En sitten tiedä onko ihan mahdollisen pr-backlashin arvoista puida tätä oikeudessa, koska on ilmeisesti ihan laadukas paikka ja ip:n hyödyntäminen rajoittuu tuohon pelkkään nimikylttiin. Esim. tunnuksena toimiva kanahahmo ei viittaa millään tavalla Rovion tuotteisiin ja ravintolan ilme muutenkin viestii, ettei kuitenkaan mistään lisenssiravintolasta selkeästi ole kyse.

Periaatteessa siis uskon, että Roviolla on mahdollisuudet voittaa oikeudessa, mutta itse olisin katsonut asiaa läpi sormien.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Tässä ei ole muuta ongelmaa kuin se että angry birds on itekki kopioinut asioita peleihinsä aiemmista peleistä. Esim lintuja lennättävä katapultti systeemi on vuoren varmasti jo esiintyny prototyyppisesti erilaisissa peleistä joista pelimekaaniikka on kopioitu, puhumattakaan siitä että linnutki muistuttaa mua jostain aiemmasta joka ei nyt vaa tule mieleeni.

Tätähän tekee käytännössä kaikki esim cod ww2 logo kuva on kopioitu eräästä vanhasta sota pelin kansi boksista.. jne

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus wlizer

Tässä ei ole muuta ongelmaa kuin se että angry birds on itekki kopioinut asioita peleihinsä aiemmista peleistä. Esim lintuja lennättävä katapultti systeemi on vuoren varmasti jo esiintyny prototyyppisesti erilaisissa peleistä joista pelimekaaniikka on kopioitu, puhumattakaan siitä että linnutki muistuttaa mua jostain aiemmasta joka ei nyt vaa tule mieleeni.

Tätähän tekee käytännössä kaikki esim cod ww2 logo kuva on kopioitu eräästä vanhasta sota pelin kansi boksista.. jne

Juu, Angry Birdsin ydinmekaniikka ei todellakaan ole mikään originaali idea. Esikuvana ollut ainakin Crush the Castle jossa työkaluna on ritsan sijasta keskiaikainen katapultti ja sillä rusikoidaan linnoja kuninkaineen, sotilaineen ja prinsessoineen.

Crush the Castle julkaistiin alkuvuodesta 2009 flash-pelinä, eikä Rovio paljon aikaillut idean pöllimisessä, koska Angry Birds tuli ulos jo saman vuoden lopulla.

Eipä toisaalta ole mitään uutta pelialalla. Plague Inc. on esim. melkeinpä yksi yhteen kopio flash-pelistä Pandemic. Sillanrakennuspelit taitaa kaikki pohjautua aika ilmiselvästi nimettyyn Bridge Builder -peliin jatko-osineen ja esim. Game Dev Tycoon on melkein nimeä myöten kopio Kairosoftin Game Dev Storysta. Tulisi varmaan lisääkin esimerkkejä mieleen, jos alkaisi oikein ajatella.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Entisenä, aika kovana Angry Birds -fanina tekisi mieli testata kyseinen ravintola. Tosin Rovio on tuotteistanut jo lähes kaiken, joten en yhtään ihmettelisi, vaikka heillä olisi joskus omakin siipipaikka.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Eikös kansainvälisen yrityksen ole nyt vähän pakko niitä oikeuksiaan puolustaa ettei jossain koeta, että on vapaata riistaa kun ei puolusteta? Vai miten se meni.

No, oli miten oli, on minustakin vähän rajatapaus. Toisaalta aika suoraan koko teksti otettu pelistä ja vähän muokattu mutta muuten ei kyllä taida mitään yhtäläistä löytyvän. Ehkä sen vuoksi että tuo on tapahtunut länsimaissa eikä jossain, jossa tuollainen on arkipäivää, on loogisempaa vähän näpäyttää - erityisesti kun täällä siitä saadaan tekijä vastuuseenkin.

Liekö ollut tekijänä joku veljenpoika tai vastaava, tyyliin: "teepäs meille joku hyvä logo kun osaat sitä pötöshöppiä".

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine
Lainaus wlizer

Tässä ei ole muuta ongelmaa kuin se että angry birds on itekki kopioinut asioita peleihinsä aiemmista peleistä. Esim lintuja lennättävä katapultti systeemi on vuoren varmasti jo esiintyny prototyyppisesti erilaisissa peleistä joista pelimekaaniikka on kopioitu, puhumattakaan siitä että linnutki muistuttaa mua jostain aiemmasta joka ei nyt vaa tule mieleeni.

Rovio iski kultasuoneen kun keksittiin tapa naamioida mekaniikka linnuilla ja sioilla. Tämä vetosi lapsiin ja antoi mekaniikalle hurjasti persoonallisuutta. Sen lisäksi hahmot ovat tunnistettavia ja selkeitä, joista ollut helppo valmistaa pehmoleluja, leluja, mukeja, paitoja jne.
Maailmassa on miljoonia esimerkkejä siitä kuinka samaa tavaraa myydään eri kuosissa enemmän kuin muita identtisiä tuotoksia.

Kuitenkin ymmärrän Rovion suuttumuksen tässä asiassa. Angry Birds on heidän luomuksensa ja on normaalia suojella omaansa, koska muuten tämä saattaa antaa kuvan muille siitä, että koko brändi on vapaata riistaa.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Haerski

[quote="wlizer"]Tässä ei ole muuta ongelmaa kuin se että angry birds on itekki kopioinut asioita peleihinsä aiemmista peleistä. Esim lintuja lennättävä katapultti systeemi on vuoren varmasti jo esiintyny prototyyppisesti erilaisissa peleistä joista pelimekaaniikka on kopioitu, puhumattakaan siitä että linnutki muistuttaa mua jostain aiemmasta joka ei nyt vaa tule mieleeni.

Tätähän tekee käytännössä kaikki esim cod ww2 logo kuva on kopioitu eräästä vanhasta sota pelin kansi boksista.. jne[/quote]
Juu, Angry Birdsin ydinmekaniikka ei todellakaan ole mikään originaali idea. Esikuvana ollut ainakin [i]Crush the Castle[/i] jossa työkaluna on ritsan sijasta keskiaikainen katapultti ja sillä rusikoidaan linnoja kuninkaineen, sotilaineen ja prinsessoineen.

Crush the Castle julkaistiin alkuvuodesta 2009 flash-pelinä, eikä Rovio paljon aikaillut idean pöllimisessä, koska Angry Birds tuli ulos jo saman vuoden lopulla.

Eipä toisaalta ole mitään uutta pelialalla. Plague Inc. on esim. melkeinpä yksi yhteen kopio flash-pelistä Pandemic. Sillanrakennuspelit taitaa kaikki pohjautua aika ilmiselvästi nimettyyn Bridge Builder -peliin jatko-osineen ja esim. Game Dev Tycoon on melkein nimeä myöten kopio Kairosoftin Game Dev Storysta. Tulisi varmaan lisääkin esimerkkejä mieleen, jos alkaisi oikein ajatella.

Pelimekaniikkaa ei voi patentoida tai tavaramerkittää yhden firman yksinoikeudeksi. Ideoiden kopioiminen (ja toivottavasti parantaminen) on täysin sallittua.

Angry Birs logoineen ja fontteineen taas on täysin Rovion tavaramerkki ja sen kopioiminen on kiellettyä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Lahis

Pelimekaniikkaa ei voi patentoida tai tavaramerkittää yhden firman yksinoikeudeksi. Ideoiden kopioiminen (ja toivottavasti parantaminen) on täysin sallittua.

Angry Birs logoineen ja fontteineen taas on täysin Rovion tavaramerkki ja sen kopioiminen on kiellettyä.

Niin, lainopillisesti, mutta kyllä se ainakin minun mielessä vaikuttaa ja vaikuttaa aika paljonkin. Silläkin on luonnollisesti merkitystä, onko ideaa tosiaan jalostettu vai onko se lainattu sellaisenaan omaan peliin. Esim. Plague Inc. on niin samanlainen Pandemicin kanssa, että uskoisin plagiointisyytteen olevan suht helposti todistettavissa, mutta syystä tai toisesta sille linjalle ei ole haluttu lähteä. En tiedä mikä pelien kehittäjien suhde on tosielämässä. Ehkä asian suhteen on jotain sovittukin kulissien takana.

Joku puoliintumisaika toki ideoillakin on oltava, mutta varsinkin mobiilimarkkinoilla pöly on hädin tuskin ehtinyt laskeutua alkuperäisen julkaisun jälkeen, kun joku Rovio, King.com tai Zynga jo pöllii idean pienemmältään ja popularisoi sen niin, että suuri yleisö ei välttämättä tule koskaan edes kuulemaan alkuperäisestä. Ja sitten surkuhupaisina keisseinä välillä tulee niitä tilanteita, kun itse pöllijä haastaa alkuperäisen tai "alkuperäisemmän" tavaramerkin, koska se muka rikkoo heidän tavaramerkkiään. (Ks. esim. Candy Crush vs. CandySwipe)

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Väännetäänkö täällä nyt oikeasti pelimekaniikan kopioimisen sallittavuudesta? Joo, eihän sitä montaa sivuttain rullaavaa tasoloikkaa ole ensimmäinen jälkeen tehty tai ensimmäinen persoonan ammuskelua. mitä vittua oikeesti?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Väittääkö täällä joku oikeasti, että sivuttain rullaavissa tasoloikissa tai first-person shootereissa ei olisi tapahtunut mitään kehitystä sitten alkuaikojen? Kaikkiko ne on edelleen vain Super Mario Brosin ja Wolfenstein 3D:n kopioita?

Ideoita voi lainata hyvin tai huonosti ja vaikka laki ei varsinaisesti asiaan otakaan kantaa, niin eiköhän jokaisella silti ole joku subjektiivinen hyvän maun raja sille, milloin mekaniikoidenkin kopioinnissa on menty liian pitkälle.