Saapuuko GoldenEye 007 viimein nykykonsoleille? Nintendo 64 -räiskintäklassikko sai Xbox-saavutukset / Uutiset / pelaaja.fi

Saapuuko GoldenEye 007 viimein nykykonsoleille? Nintendo 64 -räiskintäklassikko sai Xbox-saavutukset

1.01.2022 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
14

Nintendo 64 -klassikkoräiskintä GoldenEye 007 saattaa olla saapumassa Xbox-konsoleille, uudet tiedot vihjaavat.

Vuonna 1997 julkaistun GoldenEye 007:n uusintajulkaisun tiedetään olleen suunnitelmissa Xbox Live Arcade -julkaisua silmällä pitäen jo toistakymmentä vuotta sitten, mutta tuolloin lähes valmiiksi saatu kehitystyö keskeytettiin lisensointiongelmien vuoksi. Peli putkahti ilmoille uudelleen vuosi sitten, jolloin GoldenEye 007:n XBLA-versio vuodettiin verkkoon pelivideoiden ja pelattavan – joskin keskeneräisen – version muodossa.

Nyt GoldenEye 007:n mahdollisesta uusintajulkaisusta on saatu vihiä Xbox-saavutusten muodossa. Saavutusten seurantaan käytettyjen TrueAchievements- ja ExoPhase-sivustojen mukaan GoldenEye 007 on saanut liudan pelisaavutuksia kuvausten ja kuvituskuvien kera. Sivustoilla julkaistut tiedot eivät anna osviittaa pelin mahdollisesta julkaisupäivästä, mutta tietojen perusteella GoldenEye 007 oltaisiin viimeinkin julkaisemassa Xbox-konsoleille.

GoldenEye 007:n mahdollisesta paluusta saatiin vihiä myös pari kuukautta sitten. Tuolloin peli poistettiin Saksassa nuorille haitalliseksi katsottujen mediatuotteiden listalla erillispyynnöstä. Tuolloin pelin kuitenkin spekuloitiin tulevan saataville Nintendo Switch Online -verkkopalvelun Nintendo 64 -pelikirjastossa.

Lähde: TrueAchievement, ExoPhaseVG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Hitman 47 kuva
Hitman 47

Mikä ettei Kultainen Silmä on hyvä elokuva 27 vuoden takaa joka jäi Pierce Brosnan ainoaks parhaaksi James Bondiksi,Onhan tolla pelillä 25 vuotta ikää mittarissa.2022 tulee myös uusi 007 project niminen videopeli julkaistaan joskus tämän vuoden aikana.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Paras FPS ever.

Hankin juuri modaajien N64:lle tekemän Goldfingerin, joka on teknisesti vielä GoldenEyetä tuhnumpi, mutta ei sovi kieltää etteikö pelimekaniikat sekä osumamallinnus tekisi edelleen pelistä yllättävän koukuttavan. Toki vaatii erityistä rakkautta pelata näinä aikoina kehnolla piirtoetäisyydellä 12-15fps:n räiskintää, mutta kun sisältö toimii, ei tarvitse kultasilmiä nauttiakseen.

Käyttäjän jr11 kuva
jr11

Ihmiset ajattelee nostalgia päissään että tää ois oikeesti hyvä peli. Spoilers ei ole.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Oli akoinaan ihan hemmetin hyvä sekä yksin että vastakkain. Jotenkin ihan huikeaa oli silloin, kun samalla telkkarilla 4 pystyi pelaamaan. En halua nykyään pelata. Jätän hyviin muistoihin.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Pelasin alkuperäistä jokunen vuosi takaperin frendillä jaetun ruudun moninpelinä ja olihan se pelattavuus ihan hirveä....varmaan aikaa ennen ensimäistä Haloa Goldeneye oli merkkiteos konsoli FPS pelien rintamalla mutta ei tuota tänä päivänä voi suositella oikein kenellekkään

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Kyllä ehdottomasti kelpaisi.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kannattaa varmaan nostalgialasit nostaa pois ja/tai pelata enemmän muitakin genren tuotteita jos Goldeneye on yhä jonkun mielestä paras genrensä edustaja.

Lainaus Teräskäsine

Paras FPS ever.

Aika suppea kokemus saa olla FPS-genrestä jos tämä on "paras ever" :D Kenties aikanaan on voinut ollakin mutta epäilen jopa sitä. Korkeintaan paras konsoli-fps ollut silloinkin ja Halo lienee vienyt sen tittelin myöhemmin.

Eihän tuossa pelissä ole kontrollit edes kauhean hyvät, toisin kuin Halossa. Ja Halokaan ei tainnut olla ensimmäinen konsoli-fps, joka oli toimiva tapaus mutta on ehkäpä se tunnetuin ja sen kautta nostetaan yleensä kai jalustalle.

Kannattaa pitää siis ehkä nostalgia ja realismi erillään. Niin ja tietenkin mielipiteetkin vaikuttaa mutta olen pelannut niin montaa vanhaa peliä nostalgiapäissäni että tiedän mikä se totuus yleensä on. Kehitys kehittyy.

Lainaus Teräskäsine

Toki vaatii erityistä rakkautta pelata näinä aikoina kehnolla piirtoetäisyydellä 12-15fps:n räiskintää, mutta kun sisältö toimii, ei tarvitse kultasilmiä nauttiakseen.

Tämä kertookin kaiken. Kyllähän se jotain vaatii että viitsii pelata tuon tason settiä saati kutsua sitä "parhaaksi ever".

Lainaus jr11

Ihmiset ajattelee nostalgia päissään että tää ois oikeesti hyvä peli. Spoilers ei ole.

Näin juuri.

Lainaus Rokkijani

Oli akoinaan ihan hemmetin hyvä sekä yksin että vastakkain. Jotenkin ihan huikeaa oli silloin, kun samalla telkkarilla 4 pystyi pelaamaan. En halua nykyään pelata. Jätän hyviin muistoihin.

Hyvin kommentoitu.

Lainaus Balnazzard

Pelasin alkuperäistä jokunen vuosi takaperin frendillä jaetun ruudun moninpelinä ja olihan se pelattavuus ihan hirveä....varmaan aikaa ennen ensimäistä Haloa Goldeneye oli merkkiteos konsoli FPS pelien rintamalla mutta ei tuota tänä päivänä voi suositella oikein kenellekkään

Juurikin näin se on.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus zappah

Eihän tuossa pelissä ole kontrollit edes kauhean hyvät, toisin kuin Halossa. Ja Halokaan ei tainnut olla ensimmäinen konsoli-fps, joka oli toimiva tapaus mutta on ehkäpä se tunnetuin ja sen kautta nostetaan yleensä kai jalustalle.

Esim. ensimmäinen TimeSplitters (juurikin vanhoilta GoldenEye ja Perfect Dark -rarelaisilta) tuli ennen Haloa. Hyvä pelisarja ja kontrollit toimivat siihen aikaan varsin mainiosti. Tosin Halossa oli vielä astetta tiukemmat kontrollit.

Varhaiset 3D-pelit ovat usein jälkikäteen aika kökköjä kokemuksia. Ja usein mielestäni vanhat 2D-pelit säilyvät ajan hampaistosta keskimäärin paremmin kuin 3D. Toki poikkeuksiakin on molempiin suuntiin ja huonoa 2D:täkin löytyy kyllä paljon.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Vaikka kuinka moni tässä kommenttikentässä haukkuisi peliä, haluan kokea sen ihan itse. Minulla ei ollut N64:ää ja tämä on peli joka tulee aina kaikkien mieleen kun listaavat alustan parhaimpia pelejä. Se että peli on vanha ei ole estänyt minua pelaamasta muita N64-pelejä kuten Ocarina of Time, Perfect Dark, Mario 64 ja Conkers Bad Fur Day. Kontrollit eivät ehkä ole suoraan N64:ltä käännettynä parhaimmat - mutta hei, sitähän varten remasterit on! Kontrollit voidaan viilata parempaan kuosiin, Rare teki näin esimerkiksi Jet Force Geminin kohdalla kun se uudelleenjulkaistiin Xbonelle Rare Replay:ssa, peli pyörii sulavasti ja tähtääminen on sujuvaa. Goldeneyen kanssa voi tehdä samoin. Perfect Dark (360) teki samanlaisia viilauksia myös.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Brutal1ty

Vaikka kuinka moni tässä kommenttikentässä haukkuisi peliä, haluan kokea sen ihan itse. Minulla ei ollut N64:ää ja tämä on peli joka tulee aina kaikkien mieleen kun listaavat alustan parhaimpia pelejä. Se että peli on vanha ei ole estänyt minua pelaamasta muita N64-pelejä kuten Ocarina of Time, Perfect Dark, Mario 64 ja Conkers Bad Fur Day. Kontrollit eivät ehkä ole suoraan N64:ltä käännettynä parhaimmat - mutta hei, sitähän varten remasterit on! Kontrollit voidaan viilata parempaan kuosiin, Rare teki näin esimerkiksi Jet Force Geminin kohdalla kun se uudelleenjulkaistiin Xbonelle Rare Replay:ssa, peli pyörii sulavasti ja tähtääminen on sujuvaa. Goldeneyen kanssa voi tehdä samoin. Perfect Dark (360) teki samanlaisia viilauksia myös.

Hyvä pointti. Jos pelihistoria kiinnostaa, niin tottakai kannattaa kokeilla ja kokea vanhat pelit. Harmi vain että remasterit (ja jopa osa remakeista) ovat niin monesti nykyään vesitettyjä versioita alkuperäisistä (mikä on monelle se ainoa tapa kokea vanhat pelit), eivätkä monesti vastaa edes sitä alkuperäistä kokemusta, vaikka olettaisi että nykyään saataisiin helpommin paranneltu tai päivitetty versio pelistä, kuin aikoinaan. Mutta kun julkaisijoita ei selkeästi kiinnosta panostaa remastereihin ja mennään rahat pois -meiningillä sieltä mistä aita on matalin.

Nostoja