Sega ottaa etäisyyttä konsoleista – satoja työpaikkoja leikkuriuhan alla / Uutiset / pelaaja.fi

Sega ottaa etäisyyttä konsoleista – satoja työpaikkoja leikkuriuhan alla

30.01.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
8

Sega on aikeissa käynnistää vuoden 2015 mittavilla rakenneuudistuksilla. Yhtiön odotetaan leikkaavan maailmalla noin 300 työpaikkaa ja keskittävänsä sen myötä samalla pelitoimintaansa aina vain vahvemmin digitaalisiin pc- ja mobiiliteoksiin.

Amerikan Sega valmistautuu parhaillaan sulkemaan myös San Franciscossa sijaitsevan nykyisen päämajansa. Yhtiön uudet toimitilat tulevat sijaitsemaan Etelä-Kaliforniassa.

Euroopan osalta Segan irtisanomiset tulevat olemaan "rajalliset", yhtiön täkäläinen osasto on arvioinut. Euroopassa on myös annettu ymmärtää, että vanhalla mantereella henkilöstöä karsittaisiin lähinnä Segan julkaisupuolelta. Näin ollen esimerkiksi pelitalot, kuten Total War -kehittäjä The Creative Assembly ja Football Manager -sarjan vetäjä Sports Interactive, eivät välttämättä ole pahemmin tulilinjalla.

Työpaikkaleikkauksia Sega pyrkii tekemään erityisesti varhaiseläkemahdollisuuksia tarjoamalla. Lännessä leikattujen työpaikkojen määrän on odotettu liikkuvan 120 paikan tietämillä.

Sega on arvioinut tekevänsä maaliskuussa päättyvällä nykyisellä tilikaudellaan nettovoittoa noin 4 miljardia jeniä eli sellaiset 30 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin yhtiö teki nettovoittoa 30 miljardia jeniä (n. 230 miljoonaa euroa). Liikevaihdon yhtiö odottaa jäävän nykyisellä tilikaudella 370 miljardiin jeniin, mikä on noin 8 miljardia edellisvuotta vähemmän.

Lähde: Sega (1), (2), Gamespot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Surullistahan tämä, vaikka Sega, jota rakastan, kuoli jo Dreamcastin mukana. Pitääpä tästä eteenpäin keskittyä 100% retroon Segan osalta.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa

Vaihtaisivat Hatsune Mikut peleihin jotka kiinnostavat laajaa yleisöä eikä vain... ... ... "aiheeseen paneutuneita".

Thanks for the memories Sega!

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Mitä heidän sinisen siilinsä suosion palauttamiseen tulee, Segaa ei voi ainakaan syyttää yrityksen puutteesta - Sonic-pelejä on julkaistu Dreamcast-aikakauden jälkeenkin vaikka kuinka paljon. Heidän onnistumisensa tässä tehtävässä tosin on verrattavissa humalaisten tikanheittoon - osumia tulee jatkuvalla syötöllä taulun sijasta sen takana olevaan seinään (tai siellä päin riekkuvien naamaan). Pari osumaa lentää moukan tuurilla jopa ihan hyville pistesijoille, muttei koskaan aivan napakymppiin saakka.

Tästä huolimatta, franchisen suosiosta kertoo se tosiasia, että siihen liittyvä sarjislehti pyörii edelleen ja että sitä saa jopa meidän suomalaistenkin Prismasta... The furries are strong with this one.

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus
Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Vaihtaisivat Hatsune Mikut peleihin jotka kiinnostavat laajaa yleisöä eikä vain... ... ... "aiheeseen paneutuneita".

Thanks for the memories Sega!

Juuri näin. Dumpatkaa se sarja joka jopa myy ja saa hyviä arvosteluita ja tehkää lisää paskoja sonic pelejä. Oli kyllä taas niin naamapalmun arvoinen heitto kammalta.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa
Lainaus käyttäjältä partajeesus

Lainaus käyttäjältä NorsukampaVaihtaisivat Hatsune Mikut peleihin jotka kiinnostavat laajaa yleisöä eikä vain... ... ... "aiheeseen paneutuneita".

Thanks for the memories Sega!

Juuri näin. Dumpatkaa se sarja joka jopa myy ja saa hyviä arvosteluita ja tehkää lisää paskoja sonic pelejä. Oli kyllä taas niin naamapalmun arvoinen heitto kammalta.

Naamapalmuta tätä:

Hyvin tehdyt Sonic-pelit (tässä tapauksessa esim. Sonic The Hedgehog, Sonic 2, Sonic Adventure, Mario&Sonic at The Olympic Games joka oli siis Segan tekemä) ovat jokainen myyneet maailmanlaajuisesti paremmin kuin yksikään Hatsune Miku-sarjan peli (digimyynneistä ei tietoa mutta ei riitä vaikka laitettaisiin kuusinkertainen lisä fyysisten kopioiden myyntilukuihin) joten ajattelepa jos Sega keskittäisi voimansa jatkossa vaikka niiden hyvien Sonic-pelien tekemiseen ennemmin kuin vähemmistöä kiinnostavan rytmipelinsä?

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä Norsukampa

jos Sega keskittäisi voimansa jatkossa vaikka niiden hyvien Sonic-pelien tekemiseen ennemmin kuin vähemmistöä kiinnostavan rytmipelinsä?

Siis millaiseksi megabudjetin jättiprojektiksi Miku-pelejä nyt kuvittelet? Uskallan väittää, että Sega puskee tälläkin hetkellä huomattavasti enemmän rahaa ja huomiota Sonicin suuntaan. Kyse on nyt lähinnä enemmän siitä, ettei yhtiöllä ole hajuakaan, mitä se tekisi maskottinsa kanssa - varsinkaan niinä hetkinä, jolloin Sonic Team vielä vasta kasaa omaa uutukaistaan, hence Sonic Boom. Voi itse asiassa nimenomaan olla, että Sonic-painotuksen pienentäminen voisi tällä hetkellä olla se ratkaisu, jolla sarjan voisi saada taas edes jotenkin hengittämään, jos nimestä nyt vielä välttämättä halutaan rutistaa jotain irti.

Käyttäjän Portable kuva
Portable

Sega voisi kuolla jo pois. Pelitalo ei ole muuta tehnytkään viimeiset kymmenen vuotta kuin tuuppinut Creative Assemblyä kakkoseen.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Sonic on yksi juttu, mutta Sega vetää mukanaan sinne mobiilisuohon videopelien historian rikkaimman (nintendon jälkeen) pelikatalogin. Sinne menee Shenmue, Shinobi, Outrun, Afterburner, Virtua Fighter, Panzer Dragoon, Daytona jne. jne. Vaikka toisaalta samapa tuo, jos Segalla ei ole muutenkaan kiinnostusta hyödyntää näitä pelisarjoja, mutta jotenkin sitä elätteli toiveita, että he ryhdistäytyisivät ja alkaisivat tekemään taas laatupelejä. Voi vain toivoa, että kivipohja tulee siellä mobiilipuolella vastaan pian ja saadaan Sega myyntikuntoon. Nintendo voisi investoida...

Nostoja