Seitsemän vuoden odotus päättyi – Blizzardin massiivimoninpeli Titan on peruttu / Uutiset / pelaaja.fi

Seitsemän vuoden odotus päättyi – Blizzardin massiivimoninpeli Titan on peruttu

23.09.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
3

Blizzard Entertainment on lopettanut Titan-työnimellä tunnetun uuden massiivimoninpelinsä kehittämisen. Blizzardin johtaja Mike Morhaime on vahvistanut asian tuoreessa pelisivusto Polygonille antamassaan haastattelussa.

– Olimme luoneet World of Warcraftin ja koimme olevamme varmoja siitä, kuinka tehdä MMO-pelejä. Lähdimmekin näin ollen tekemään kaikkein kunnianhimoisinta asiaa, jonka pystyt vain kuvittelemaan, eikä siitä tullut mitään, Morhaime kuvaili Polygonille.

Teknisesti ottaen Blizzard ei ole koskaan virallisesti julkistanut Titania, mutta siitä on silti ehditty keskustelemaan julkisesti jo pitkään niin Blizzardin fanien kuin ihan Blizzardin kehittäjienkin keskuudessa. Ensimmäisen kerran merkkejä pelin olemassaolosta saatiin jo vuonna 2007 Blizzardin työpaikkailmoituksesta.

Jo ennen peruuntumisilmoitusta Titanin tilanne ei ole näyttänyt lupaavalta. Viime vuonna teknologiasivusto VentureBeat raportoi, että pelin kehitys oli käytännössä aloitettu alusta vuosien työn jälkeen. Samalla monia sen kehittäjiä oli alettu siirtää toisten projektien pariin.

Blizzard-pomo Chris Metzen onkin huomauttanut Polygonin haastattelussa, miten tärkeää on osata aina tietää, milloin on oikea aika viedä projekti saunan taakse.

– Olimme hukkaamassa näkökulmamme ja ylikuormittumassa. Meidän oli annettava itsellemme mahdollisuus ottaa askel taaksepäin ja arvioida uudelleen, miksi helvetissä olimme ylipäätänsä tekemässä tätä, Metzen kertoo.

Kokonaisuudessaan Polygonin aihetta käsittelevät haastattelut voi lukaista täältä.

Vaikka Blizzard on viettänyt lähemmäs vuosikymmenen Titanin parissa, ei se ole varsinaisesti ollut pelinkehitysrintamalla näkymätön. Yhtiön massiiviroolipelihitti World of Warcraft juhlii pian kymmenen vuoden ikäänsä uudella laajennuksella, kun samalla Hearthstone: Heroes of Warcraft -ilmaispeli jatkaa pelaajien houkuttelua. Vasta hiljattain Diablo III villitsi myös uusilla konsoleilla ja onpa Blizzardin oma MOBA-peli Heroes of the Storm kovassa testauksessa tälläkin hetkellä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Näin sitten sai Warcraft Adventures ja Starcraft: Ghost seuraa Blizzardin "mustalla listalla"...Olisihan tämä pitänyt arvata kun vähän aikaa sitten, että pyrkivät tästä lähtien tuomaan WoWille uuden lisärin joka vuosi...

Kovin tuntuu Blizzardille olevan vaikeaa luoda jotain oikeasti uutta....Starcraft II ja Diablo III pitkälti nojaavat edeltäjiinsä, Heartstone nyt ei ole ainut virtuaali-korttipeli markkinoilla ja Heroes of Stormilla yrittävät vain saada oman osuutensa MOBA-markkinoista, mutta sekin juna meni jo...

Tosiaan tarkoittanee sitä, että WoW sai juuri melkoisesti lisää elinikää, kun mitään uutta MMOta ja WoWin "korvaajaa" ei sitten koskaan Blizzardilta saatu ulos.

Käyttäjän Jarppa kuva
Jarppa
Lainaus käyttäjältä Balnazzard

Näin sitten sai Warcraft Adventures ja Starcraft: Ghost seuraa Blizzardin "mustalla listalla"...Olisihan tämä pitänyt arvata kun vähän aikaa sitten, että pyrkivät tästä lähtien tuomaan WoWille uuden lisärin joka vuosi...

Kovin tuntuu Blizzardille olevan vaikeaa luoda jotain oikeasti uutta....Starcraft II ja Diablo III pitkälti nojaavat edeltäjiinsä, Heartstone nyt ei ole ainut virtuaali-korttipeli markkinoilla ja Heroes of Stormilla yrittävät vain saada oman osuutensa MOBA-markkinoista, mutta sekin juna meni jo...

Tosiaan tarkoittanee sitä, että WoW sai juuri melkoisesti lisää elinikää, kun mitään uutta MMOta ja WoWin "korvaajaa" ei sitten koskaan Blizzardilta saatu ulos.

Toisaalta on ehkä parempi etteivät jääneet Titanin kanssa junnaamaan, kerta eivät siitä mitään oikein saaneet aikaiseksi. Parempi perua kuin julkaista joku pökäle missä on jo perusasiat piloilla.

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol

Titanin peruutus ei ollut enää mikään yllätys. Viime vuoden "uudelleenaloituksen" jälkeen Blizzard muun muassa viime viikkona kertoi kuinka he aikovat parantaa WoW:n engineä yms. Hyvin kauaskantoisia suunnitelmia, joita tuskin olisi Titanin kanssa tehty.
Luultavasti myös Blizzard itse huomasi, että Titanin filosofia oli väärä. Ei rakentamalla rakenneta peliä, vaan ideasta lähdetään ja tekemisen intohimosta rakennetaan hyvä peli. Tämä on yksi syy miksi Heartstonesta tuli niin menestynyt peli, vaikka budjetti ja tekijätiimi olivat pieniä.
Toivon silti, että Blizzard kehittäisi jonkun uuden pelisarjan. Vuosi vuodelta he ovat kumminkin tehneet hyvin laadukkaita pelejä. Myös Diablo 3 on teknisesti todella hyvin tehty, vaikka moni idea siinä menikin metsään.