Shokkikehittäjät järjestivät šokin: Irrational Games tuhkaksi

Irrational Games on katoamassa ainakin siinä muodossa, jossa olemme sen tottuneet tuntemaan. Ken Levine ja 15 studion työntekijää ottavat kiikarinsa tarinavetoiset latauspelit, kun taas loput tiimistä lähetetään maailmalle.

18.2.2014 19:17

BioShock Infiniten viime vuonna ulos saanut yhdysvaltalaisstudio Irrational Games on saapunut tietyllä tapaa tiensä päähän. Tiistaina julkaistussa avoimessa kirjeessään Irrationalin perustajajäsen Ken Levine on todennut ajavansa käytännössä alas 17-vuotiaan yhtiönsä ja päästävänsä näin menemään kaikki muut paitsi noin 15 studion vanhaa työntekijää.

Tempauksensa myötä Levine ja hänen jäljellä oleva miehistönsä ovat aikeissa siirtyä kehittämään yhdessä tarinavetoisia ja paljon uudelleenpeluuarvoa sisältäviä pelejä, jotka on yksinomaan suunniteltu digitaalista jakelua varten. Levine alkujaan pohti lähtevänsä luomaan kyseisen aatteen myötä kokonaan uutta startup-yritystä, mutta käytyään keskusteluja peliyhtiö Take-Twon kanssa, on Levine jatkamassa töitä kyseisen firman siipien suojissa.

Vuonna 1997 perustetty Irrational Games tunnetaan nykyisin parhaiten juuri BioShock-sarjan ensimmäisestä ja kolmannesta osasta. Aiemmin sillä on ollut näppinsä mukana myös kuitenkin sellaistenkin pelien parissa kuin Freedom Force, SWAT 4 ja System Shock 2.

Levinen mukaan irtisanotuille kehittäjille pyritään antamaan mahdollisimman paljon tukea studion lopun vaiheilla. Kunhan BioShock Infiniten viimeinen lisäsisältöseikkailu on saatu valmiiksi, saavat kehittäjät sekä taloudellista tukea että esimerkiksi myös mahdollisuuden käyttää tovin aikaa Irrational toimistotiloja niin hyvästeihin kuin myös esimerkiksi portfolioidensa rakentamiseen.

Lähde: Irrational Games

Lisää luettavaa