
BioShock Infiniten viime vuonna ulos saanut yhdysvaltalaisstudio Irrational Games on saapunut tietyllä tapaa tiensä päähän. Tiistaina julkaistussa avoimessa kirjeessään Irrationalin perustajajäsen Ken Levine on todennut ajavansa käytännössä alas 17-vuotiaan yhtiönsä ja päästävänsä näin menemään kaikki muut paitsi noin 15 studion vanhaa työntekijää.
Tempauksensa myötä Levine ja hänen jäljellä oleva miehistönsä ovat aikeissa siirtyä kehittämään yhdessä tarinavetoisia ja paljon uudelleenpeluuarvoa sisältäviä pelejä, jotka on yksinomaan suunniteltu digitaalista jakelua varten. Levine alkujaan pohti lähtevänsä luomaan kyseisen aatteen myötä kokonaan uutta startup-yritystä, mutta käytyään keskusteluja peliyhtiö Take-Twon kanssa, on Levine jatkamassa töitä kyseisen firman siipien suojissa.
Vuonna 1997 perustetty Irrational Games tunnetaan nykyisin parhaiten juuri BioShock-sarjan ensimmäisestä ja kolmannesta osasta. Aiemmin sillä on ollut näppinsä mukana myös kuitenkin sellaistenkin pelien parissa kuin Freedom Force, SWAT 4 ja System Shock 2.
Levinen mukaan irtisanotuille kehittäjille pyritään antamaan mahdollisimman paljon tukea studion lopun vaiheilla. Kunhan BioShock Infiniten viimeinen lisäsisältöseikkailu on saatu valmiiksi, saavat kehittäjät sekä taloudellista tukea että esimerkiksi myös mahdollisuuden käyttää tovin aikaa Irrational toimistotiloja niin hyvästeihin kuin myös esimerkiksi portfolioidensa rakentamiseen.
Lähde: Irrational Games
Kommentit
Voi perskules, itsellä Infinite oli ainakin viime vuoden parhaita, ellei jopa paras peli. :/
En ole koskaan ollut näin innostunut siitä mitä Ken Levine ja kumppanit työstää seuraavaksi. Toivottavasti vähemmän painetta työstettävän pelin myynneistä ja enemmän vapautta pelisuunnittelussa.
(Tai sitten vaan SWAT 5. En valittaisi.)
Bioshock-fanien kannalta ehkä huono uutinen, mutta itse en sarjasta niin pahemmin välitä. Hianoa nähdä että löytyy pelialalta näitä ihmisiä jotka eivät vain pelaa varman päälle ja tehtaile jatko-osaa toisensa perään, vaan lähtevät rohkeasti tekemään jotain uutta ja vielä huomattavasti pienemmällä porukalla kuin aihemmin. Kieltämättä sellaisia pelejä joissa todella on uudelleenpeluuarvoa on loppujen lopuksi melko vähän, toivottavasti Levine sellaisen pelin onnistuisi luomaan.
Minnekäpä tuon Bioshockin puitteissa enää oikein jatkettaisiinkaan? Äärettömyyksistä on aika paha enää vetää äärettömämmäksi, joten eiköhän tuohon ole fiksuinta lopettaa ja antaa jonkun muun studion pilata maineensa turhien jatko-osien kanssa.
Todennäköisesti 2K olisi vaatinut Irrationalia työstämään pelkästään näitä "varmoja" jatko-osia tutulla menestyskaavalla, mutta väkeä ja sitä kautta kustannuksia vähentämällä Levine ehkä sai vapaammat kädet tehdä jotain oikeasti uutta. Yllätysveto, mutta kyllä seuraavaa tuotosta odottaa ihan eri tavalla, kuin jotain Bioschock Beyond Infinityä.
Infiniten DLC sisältö oli kyllä aikamoinen sotku, koska tekivät kunnon tarinavetoista sisältöä DLC muodossa joka ei oikein tuntunut onnistuvan sen osiin jakamisen ja kausipassin myynnin jälkeen.
Itse olen jonkin asteen fani, mutta mielestäni tämä on ehkä vain parempi näin päin, jääpähän sarjasta hyvä maku suuhun.
Aha... Sanoisin, että lievästi mulkku veto. Toki tuo, että kenkää saaneet saavat hetkellistä tukea auttaa, mutta silti: työtön ihminen on työtön.
Itse en jaksa innostua mistään ainoastaan digitaaliseen jakeluun tulevasta julkaisusta samalla tavalla kuin esimerkiksi uudesta Bioshockin osasta. Mikäli Bioshock Infiniten myynnit olivat tyydyttävät, niin sarja varmasti jatkuu, oli alkuperäinen tekijätiimi mukana tai ei, eri asia pysyykö laatu korkealla uudella tiimillä.
En nyt osaa sanoa että onko tämä hyvä asia vai ei, ei tarinavetoinen AAA-tason pelikään olisi ollut mikään kauhea ajatus, mutta jos sieltä tulee hyviä tarinavetoisia pelejä, niin kai ne menevät digitaalisinakin. :) Toivotaan että tästä nyt tulee jotain hyvää, ja jos vaihtoehtona olivat tämä tai loputtomat Bioshock -pelit, näin lienee parempi. Infinite oli mielestäni todella hyvä peli, johon oli hyvä lopettaa.