Silent Hill -säveltäjä: Japanin peliala kenties saavuttanut rajansa

Japanin pelialan kritisointi jatkuu. Nyt jonkinlaista löylyä kiukaalle heittää usean Silent Hillin musiikeista vastannut Akira Yamaoka.

29.3.2012 08:10

Mega Manin luomistyössä mukana ollut Keiji Inafune ei ole ainoa japanilainen pelinkehittäjä, joka on kykeneväinen arvioimaan kotimaansa peliteollisuuden nykytasoa. Mukaan alan tason pohdiskeluun on liittynyt nyt myös arvostettu pelisäveltäjä Akira Yamaoka, jonka hänenkään näkemys idän nykytilasta ei ole siitä valoisammasta päästä.

– Mielestäni on totta, että Japanin peliteollisuus räpiköi hieman. Kenties olemme saavuttaneet maksimimme ja meidän täytyy nyt myöntää se. Uskon, että ne japanilaiset kehittäjät, jotka eivät ymmärrä ulkomaisia kulttuureja, eivät ole kykeneväisiä kehittämään viihdettä globaaleille markkinoille, Yamaoka kertoi Edge-lehdelle.

– Jos et kykene tai mahdollisesti halua nähdä tai tavata käyttäjiä ympäri maailmaa, en usko että on mahdollista tarjota viihdettä, jota he haluavat.

Yamaokan viimeisimpiin töihin lukeutuu Xbox Live Arcadeen saapuneen arvostetun Sine Moran äänipuolen hallinnointi. Myös latauspelin luovalla ohjaajalla, unkarilaisella Theodore Reikerilla, on mielipide Japanin pelialan nykytilasta.

 – Japanilaiset videopelit hallitsivat maailmaa monta vuotta, mutta ajat ovat muuttumassa. Pelinkehityksen keskiluokka räpiköi kaikkialla, hän pohtii.

– Japanilaiset kehittäjät tekevät edelleen fantastisia ja tuoreita pelejä… mutta kuten Eurooppa menetti elokuvat ensimmäisten vuosikymmenien jälkeen Hollywoodille, niin myös Japani on menettänyt videopelit kassamagneeteille sekä sosiaaliselle verkostolle. On mielenkiintoista nähdä, kuinka he sopeutuvat.

Keiji Inafunen mielipiteistä voi lukea aiemmasta uutisesta.

Lähde: Edge

Lisää luettavaa